۰ نفر

مقایسه انواع ساندویچ پانل‌ها و کاربرد آنها

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۳۰
کد خبر: 524826
مقایسه انواع ساندویچ پانل‌ها و کاربرد آنها

امروزه ساندویچ پانل‌ها در انواع مختلفی از نظر ابعاد و مواد اولیه تولید می‌شوند که هر کدام برای کاربرد خاصی می‌باشند. با مقایسه صحیح ساندویچ پانل‌ها می‌توانیم بهترین گزینه را برای پوشش سقف یا دیوار ساختمان انتخاب کنیم. در ادامه مطلب انواع ساندویچ پانل را بررسی می‌کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین، از گذشته تا به امروز با افزایش جمعیت، نیاز جامعه به مسکن رو به رشد بوده و استفاده از مصالح ساختمانی سبک به دلیل امنیت بالا، هزینه کم، عمر مفید طولانی و زمان اجرایی کوتاه‌تر بیشتر مورد توجه ساختمان سازان قرار گرفته است. یکی از روش‌های سبک‌سازی ساختمان استفاده از ساندویچ پانل هاست.

ساندویچ پانل در واقع از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

هسته میانی که ضعیف و معمولاً حجیم است. و از جنس فوم پلی استایرن EPS یا پلی اورتان PU می‌باشد.

ورق‌های واقع در دو طرف هسته که قوی و معمولاً نازک هستند و از جنس فولاد گالوانیزه رنگ کوره‌ای می باشند.

این ساختار به ظاهر ساده که به علت شباهت ظاهریش با ساندویچ به همین نام خوانده می‌شود، خواص  فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهد. ساندویچ پانل، مقاومت بسیار بالاتری نسبت به هرکدام از اجزای سازنده خود دارد و همچنین سبکی فوق‌العاده‌، هزینه پایین و سهولت نصب، ساندویچ پانل را به یک انتخاب عالی برای ساخت و سازها مبدل کرده است.

کاربردهای ساندویچ پانل

ساندویچ پانل‌ها کاربردهای گوناگونی در صنایع مختلف دارد برخی از این کاربردها عبارتند از: ساخت کانکس، کانتینر، کانکس‌های یخچال‌دار ثابت و متحرک، سازه و خانه پیش‌ساخته، کمپ‌های اسکان موقت، سوله، سازه فلزی، سازه فضایی، انبار و بارانداز، مجتمع‌های ورزشی، کارخانه صنعتی و تولیدی، سردخانه صنعتی و نیمه صنعتی، ساختمان‌های اداری و تجاری و کلیه سازه‌ها و ساختمان‌ها با کاربردهای گوناگون.

استفاده از ورق فولادی را می‌توان متداول‌ترین روش در تولید پانل‌های ساندویچی دانست و عایق ساندویچ پانل‌ها در شرایط عادی از دو طرف به دو لایه ورق گالوانیزه محدود شده است اما در ساندویچ پانل اکونومی فولادغرب این‌طور نیست!

ساندویچ پانل اکونومی چیست؟

ساندویچ پانل یا همان ساندویچ پنل که بعضا نیز به نام پانل ساندویچی شناخته می‌شود را می‌توان اینگونه تعریف کرد که ساندویچ پانل دارای ساختاری سبک و مرکب است که از دو طرف به دو لایه محدود شده است و در وسط آن یک لایه عایق قرار دارد (همانند یک ساندویچ خوردنی که نان آن مواد غذایی را احاطه کرده است) این ماده عایق می‌بایست بسیار نرم و سبک و دارای خواص فیزیکی خاص باشد. ساندویچ پانل‌ها به دو گروه دیواری و سقفی تقسیم می‌شوند. و از طرفی خود ساندویچ پانل‌های سقفی و دیواری از موادی مانند پلی یورتان (بعضا پلی اورتان نیز نوشته می‌شود که اصطلاح علمی و صحیح آن همین ساندویچ پانل پلی اورتان است)، پلی استایرن، پشم سنگ و پشم شیشه تولید می‌شوند و در پوشش آنها از ورق آلومینیم ساده و طرح‌دار رنگی، ورق آلوزینک ساده و طرح دار رنگی، ورق‌های گالوانیزه رنگی و... استفاده می‌شود.  ساندویچ پانل‌های سقفی و دیواری در حال ایجاد انقلابی در صنعت ساختمان ‌سازی ایران هستند

ساندویچ پانل اکونومی فولادغرب دارای ثبت اختراع می‌باشد. این‌‌ اختراع با بسیاری از علوم از جمله عمران‌،‌ معماری و طراحی خارجی‌، مکانیک‌، طراحی صنعتی‌، ‌مدیریت ساخت‌،‌‌‌ ‌‌مهندسی شیمی‌، ‌مهندسی زلزله، متالوژی مواد و ساخت و ساز صنعتی در ارتباط‌ می‌‌باشد.

ساندویچ پانل اکونومی فولاد غرب دارای عایق پلی استایرن با ضخامت ۴ سانتی‌متر می‌باشد که روی آن ورق رنگی گالوانیزه و کاغذ ضدآب برای ورق زیر تولید می‌گردد. این نوع ساندویچ پانل به خاطر استفاده از عایق ۴ سانتی پلی استایرن و جایگزینی ورق زیر با کاغذ ضد‌آب اقتصادی‌تر بوده در عین حال که ویژگی‌های اصلی ساندویچ پانل را دارد از لحاظ قیمتی به صرفه تر می باشد. به همین دلیل ساندویچ پانل اکونومی فولادغرب می‌تواند جایگزین مناسب برای ورق پروفایل سقف شیروانی باشد. همچنین نصب این محصول نسبت به ورق سقف شیروانی با زیرسازی لایه عایق مانند پشم شیشه، آسان و سریع‌تر است. ورق فولادی و فویل آلومینیومی که به طور معمول در ساخت ساندویچ پانل به کار می‌روند؛ هرچند قابلیت شستشو دارد اما قیمت نسبتا بالایی دارند. که از مشکلات دیگر این مواد می توان به نبود امکان چاپ طرح و نقش‌های متنوع اشاره کرد..

ساندویچ پانل اکونومی فولادغرب که تنها توسط شرکت نوردکاران فولادغرب تولید و ارائه می‌گردد دارای مزایای زیر است:

  1. جایگزینی ورق گالوانیزه با کاغذ ضدآب باعث کاهش قیمت ساندویچ پانل می‌شوند و اصطلاح اکونومی که به معنای اقتصادی می‌باشد، نیز از همین امر ناشی می‌شود.

  2. کاغذ ضدآب نیز طبیعتا از نفوذ آب جلوگیری کرده و مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد.

  3. به دلیل حذف ورق، وزن این محصول کمتر شده و به دلیل سبک بودن نصب آسان‌تری خواهد داشت.

  4. ساندویچ پانل اکونومی فولادغرب  مقاومت بسیار بالای در برابر فشار، کشیدگی و پارگی از خود نشان می‌دهد.

  5. سازگاری بهتری با محیط زیست دارد.

  6. این محصول می‌تواند تنوع تولیدی خود را از نظر ضخامت افزایش دهد.

  7. مقاومت بیشتری نسبت به حرارت و آتش از خود نشان می‌دهد.

22212

ساندویچ پانل اکونومی؛ دوست محیط زیست

ماندگاری و بهره‌وری انرژی را با ساندویچ پانل‌های فولادغرب افزایش دهید. کیفیت بالای ساندویچ پانل‌های فلزی عایق فولادغرب عملکردی عالی برای سازه شما فراهم می‌کند. ساندویچ پانل های فولادغرب در منزل شخصی، ساختمان تجاری یا انبارها، سال‌ها دوام آورده و بدون هزینه‌های هنگفت و سرسام‌آور عمر طولانی سازه شما را تضمین می‌کند.

ساندویچ پانل‌ها یکی از معدود مصالح ساختمانی هستند که محاسبه‌ی مقدار مورد نیاز آنها کمک به سزایی در کاهش تولید زباله‌ای ساختمانی می‌کند. به دلیل استفاده‌ی آسان از آنها می‌توان به راحتی مقدار مورد نیاز مصالح از متراژ کلی سازه را تخمین زده و به اجرای پروژه پرداخت.

علاوه بر افزایش راندمان انرژی و عایق‌بندی بهتر، مزایای دیگری نیز برای ساندویچ پانل وجود دارد. ساختار فلزی ساندویچ پانل ها به دلایل زیر موجب صرفه‌جویی در هزینه و مصالح می‌شود:

  1. فلز تقریباً ۱۰۰٪ قابل بازیافت است

  2. عایق اضافی به معنای هزینه کمتری در هزینه‌های نگهداری، نیروی کار و انرژی است.

  3. بام فلزی می‌تواند سال‌ها دوام داشته باشد که در مصالح و هزینه‌های جایگزینی و تعمیر، صرفه‌جویی می‌شود.

ساندویچ پانل های پلی اورتان یا ساندویچ پانل پلی استایرن؟

ساندویچ پانل پلی اورتان (PUR) فولادغرب دارای هسته‌های فوم پلی اورتان می باشد. فوم PUR/PIR ماده‌ای با خواص گرمایی و عایقی عالی، می باشد.

ساندویچ پانل ‌های پلی اورتان نیز مانند ساندویچ پانل های پلی استایرن شامل انواع پانل های دیواری و پانل های سقفی می‌ باشد.

خواص اتصالی مناسب این پانل‌ها نفوذناپذیری عالی را تضمین می‌کنند و مانع نفوذ هوا شده و مقاومت کاملی دربرابر بخار و باد و باران دارند.

ساندویچ پانل ‌های دارای هسته ‌ی فوم نتایج بسیار خوبی در آزمون‌های رفتار سوختن از خود نشان می‌دهند. بسته به نوع فوم و ضخامت آن، کلاس مقاومتشان دربرابر آتش EI 15 (PUR) و EI 30 (PIR) است. این فوم همچنین ماده خوبی برای مقاومت صوتی‌ نیز می باشد.

ساندویچ پانل شرکت فولادغرب با استفاده از خط جدید تولید فوم پلی یورتان به روش رشد آهسته، با به حداقل رساندن ضایعات و تسریع سرعت  خدمت موثر و جدیدی را به مشتریان عزیز ارائه می دهد.

هسته‌ی ساندویچ پانل ‌های پلی استایرن ((EPS فولادغرب از لایه‌های پلی استایرن ساخته شده است. پلی استایرن دارای خواص حرارتی و عایقی بسیار خوب می باشد.

(λ = ۰٫۰۴۰ W/m*K)

خواص مقاومت صوتی ساندویچ پانل‌های دارای هسته‌ی پلی استایرن  نیز قابل قبول می باشد.

واکنش ساندویچ پانل‌های پلی استایرن در مقابل آتش به گونه‌ای است که می‌توان آنها را جزو مواد کندساز آتش دسته‌بندی کرد.

ساندویچ پانل‌های دارای هسته‌ی پلی استایرن  دارای کلاس مقاومت آتش (E 60 / EW 60) می‌باشند.

صرفه جویی در هزینه با ساندویچ پانل های فولادغرب

پس از نصب ساندویچ پانل دیواری از مزایای شگفت‌انگیز کاهش هزینه‌ها بهره‌مند خواهید شد. می‌پرسید چرا؟

موارد زیر مزایای استفاده از ساندویچ پانل و فاکتورهای مولد صرفه جویی به وسیله‌ی این مصالح است :

  1. دوامی مقرون ‌به ‌صرفه

  2. محیط گرمایی تحت کنترل

  3. نصب سریع یعنی هزینه‌های کمتر

  4. بهره‌وری انرژی

  5. همه ‌کاره بودن طراحی متناسب با نیازها

ساندویچ پانل سردخانه‌ایی فولادغرب

سردخانه‌ها اغلب در کارخانه‌های تولید مواد غذایی، دارویی، بیمارستان‌ها و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساندویچ پانل برای سردخانه‌ها به علت خصوصیات منحصر به فرد خود، کاربرد خوبی دارد که به علت ضریب انتقال حرارت پایین ساندویچ پانل، دمای درونی سردخانه را به راحتی در مقدار معینی ثابت نگه می‌دارد.

2222222223333333333

ساندویچ پانل سردخانه‌ایی فولادغرب از ورق‌های گالوانیزه رنگی با استاندارد JIS G 3312 تولید می‌شوند.

تاسیسات سردخانه نه تنها باید از نظر حرارتی عایق‌بندی شوند، بلکه باید قادر به کنترل باکتری‌ها، گریس یا گرد و غبار نیز باشند. پانل‌های سردخانه‌ای فولاد غرب برای سیستم‌های سازه‌ای فلزی، غذا، گوشت بسیار کارآمد هستند.

مزایای استفاده از ساندویچ پانل در سردخانه‌ها:

  • عایق بودن در برابر رطوبت و آب

  • عدم توانایی نفوذ حشرات از ساندویچ پانل

  • ساندویچ پانل غیرقابل اشتعال است و در برابر آتش رفتار کند کنندگی دارد

  • پانل‌ها قابل شستشو هستند

  • نصب آسان، سبب افزایش سرعت و کاهش هزینه‌های ساخت و ساز می‌شود.