۰ نفر

پیش بینی قیمت آهن در سال۱۴۰۰

۳۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۴:۰۰
کد خبر: 522033
پیش بینی قیمت آهن در سال۱۴۰۰

پیش بینی قیمت آهن و تمام مقاطع فولادی، به دلیل استراتژیک بودن این گونه محصولات و نیز کاربرد و اهمیت آن در اکثر صنایع مهم و حساس، اهمیت فوق العاده بالایی دارد. از آنجا که آهن آلات به عنوان ماده اولیه اساسی در ساخت و سازهای مختلف مورد استفاده قرار می​‌گیرد، ​در نتیجه پیش بینی قیمت‌​ها به روشن شدن مسیر اجرای پروژه​‌ها عمرانی و صنعتی کمک شایانی می​‌کند. همچنین عصای دستی برای فعالین حوزه فولاد خواهد بود. آیرومارت به عنوان مرجع قیمت دهی آهن آلات و نیز با رصد بازار آهن از جمله تامین کنندگانی است که با اعلام قیمت روز انواع مقاطع فولادی و نیز راهنمایی حرفه​‌ای به دنبال کسب رضایت مشتری است.

تجربه گذشته چراغ راه آینده!

در سال گذشته عوامل مختلفی چون افزایش بی رویه نرخ ارز و نیز شرایط عجیب و جدید به وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا در کنار سایر عوامل موجب شد تا اکثر مقاطع قیمت​های کاملا جدیدی را تجربه کنند. این مسئله موجب افزایش هزینه​ها برای صنایع مصرف کننده فولاد شد. هم​چنین برخی از پروژه​‌ها ناکام ماند. به عنوان مثال افزایش قیمت خودرو در سال گذشته را می‌​توان تا حدی به گردن نوسان بازار آهن آلات انداخت. ورق فولادی به عنوان ماده اولیه به مقدار زیادی در خودرو سازی مورد استفاده قرار می​‌گیرد. در نتیجه افزایش قیمت خودرو به دلیل تفاوت قیمت روز ورق نسبت به قبل خواهد بود. پیش بینی کردن قیمت​‌ها به برنامه ریزی صاحبان صنایع و مصرف کنندگان فولاد تا حد مطلوبی کمک می​‌کند تا عملکرد بهتری در اجرای پروژه‌​های خود داشته باشند.

قیمت گذاری آهن آلات

مسئله مهمی که اکنون باید به آن توجه داشت، پاسخ به این پرسش است که آیا می‌​توان به راستی قیمت آهن و کالاهای فولادی را در سال جاری پیش بینی کرد؟ پیش از پاسخ به این سوال باید دقت کنید که قیمت گذاری کالاهایی تحت عنوان آهن آلات و مقاطع فولادی با توجه به چندین عامل مختلف صورت می​‌گیرد. در واقع یک حداقل قیمت همواره برای این گونه محصولات وجود دارد که از احتساب تمام آنچه در تولید مصرف می​شود، یعنی هزینه ماده اولیه، هزینه تولید، کیفیت سنجی و ... به دست می​آید. در این مسیر تغییر قیمت در هریک از بخش‌​ها مثل افزایش قیمت شمش اولیه موجب افزایش هزینه تمام شده تولید خواهد شد که تاثیر آن کاملا در نوسان قیمت مقاطع کاملا مشهود خواهد بود. اما قیمت روز میلگرد و تمام محصولات فولادی که از خط تولید کارخانه خارج می‌شود، همچنان تحت تاثیر عوامل مختلفی دستخوش تغییر خواهد شد. نرخ ارز، بورس کالا،​شرایط بازار یا در واقع میزان عرضه و تقاضا و شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر بازار همگی می‌​تواند به نحوی بر نتیجه قیمت نهایی تاثیرگذار باشد. 

عوامل ذکر شده کاملا از هم مجزا نیستند. درواقع اگر نگاه دقیقی به بازار بندازید متوجه خواهید شد که چگونه این موارد به صورت حلقه ​های زنجیر به هم وابسته​‌اند. به عنوان مثال روند بازار ارز در سال گذشته نشان داد که چگونه رویدادهای سیاسی می​تواند بر صعود و نزول قیمت​‌ها اثر بگذارد. پیش از جریان انتخابات آمریکا دلار با یکه تازی​‌ها خود به قیمت​های جدی و عجیبی دست پیدا کرد. اما بلافاصله پس از تایید پیروزی بایدن از نفس افتاد و تا مدتی روند نزولی و ثابتی داشت. در چنین شرایطی قیمت روز تیرآهن آیرومارت آرام گرفت و به خریداران این فرصت را داد تا بتوانند بهتر تصمیم بگیرند. البته ذکر این نکته بسیار ضروری است که هر چقدر در تحلیل و پیش بینی قیمت​‌ها دقیق عمل کنیم، همیشه این احتمال وجود دارد که نتیجه مخالف با آنچه پیش بینی کرده‌​ایم باشد. پس همواره باید درصدی برای این مسئله قائل بود.

پیش بینی قیمت آهن در سال 1400

همیشه پای دلار در میان است!

در وهله اول آنچه بیش از همه برای پیش بینی قیمت آهن آلات اهمیت دارد، نرخ دلار است. چرا که قیمت مواد اولیه بر پایه نرخ جهانی تعیین می​‌شود. همچنین در ایران برخی از کالاها چون مقاطع استیلی به دلیل آنکه کاملا وارداتی هستند، به نرخ دلار وابستگی بالایی دارند. در نتیجه در پیش بینی‌​ها خود به تعبیری باید پیش بینی دلار را در اولویت قرار دهیم.

قیمت دلار تحت تاثیر سیاست​های تجاری، رشد بهره وری و ترجیحات مصرف کننده قرار می​‌گیرد. در این بین رویدادهای سیاسی نیز معمولا بر این روند بی تاثیر نخواهد بود. براساس آنچه کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده‌اند، با توجه به احتمال لغو تحریم​‌ها و خروج از لیست سیاه و در صورت کمتر شدن نااطمینانی‌​ها سیاسی در انتخابات پیش روی ایران،​انتظار می‌رود روزهای خوشی در انتظار دلار خواهد بود. با روی خوش نشان دادن نرخ ارز بازار آهن نیز می‌​تواند در آرامش به فعالیت خود ادامه دهد.

عرضه و تقاضا

بازار آهن شرایط خاص خود را دارد و معمولا بر اساس میزان عرضه و تقاضا پیش می​‌رود. ساختمان سازی از جمله بخش‌​های پر مصرف میلگرد و آهن آلات شناخته می‌​شود. شرایط جوی بر فعالیت​‌های این بخش بسیار تاثیر گذار است. به همین خاطر عمده فعالیت​‌ها در این بخش به نیمه اول سال موکول می​‌شود. در چنین شرایطی به دلیل افزایش تقاضا قیمت ​مقاطع مورد نیاز ساختمان سازی چون قیمت روز پروفیل در نیمه اول سال نسبت به نیمه دوم بیشتر خواهد بود. بخش​های دیگر صنعت که به چنین کالاهایی احتیاج دارد با در نظر گرفتن این مسئله می​توانند نظارت بیشتری بر خریدهای خود داشته باشند.

بورس کالا کنترل کننده بازار

برای کنترل بیشتر و بهتر آهن آلات، بورس کالا به شکل رسمی کار خود را از 1382 آغاز کرد. اعلام قیمت مقاطع در بازار آزاد با نگاه به وضعیت قیمت​‌های بورسی تعیین می‌​شود. درواقع قیمت​هر کالا در بازار بیشتر از محصول عرضه شده در بورس کالا است. در صورتی که بورس کالا قیمت​‌های خود را افزایش دهد، بدون شک شاهد افزایش قیمت در بازار آهن خواهیم بود. بنابراین یک از بورس کالا در کنترل بازار نقش پررنگی دارد.

هفته به هفته با تحلیل بازار

در سال گذشته کارشناسان مجموعه بازرگانی فولاد آیرومارت با بررسی هفتگی بازار آهن و پیش بینی از ادامه روند قیمت​ها در هفته​‌های بعدی به خریداران کمک کردند تا با دید بازتری بتوانند از این بازار خرید کنند. در این تحلیل​‌ها هر کدام از مقاطع فولادی به طور مجزا مورد بررسی قرار می​‌گیرند. همچنان برای دریافت تحلیل هفتگی بازار آهن می​توانید به وبسایت آیرومارت مراجعه کنید. امکان مشاهده تحلیل‌​های هفتگی در برنامه اینستاگرام به آدرس iromartco@ نیز وجود دارد. علاوه بر این می​‌توانید قیمت تمامی مقاطع فولادی را از طریق سایت آیرومارت به نشانی اینترنتی WWW.IROMART.COM استعلام کنید.

سخن پایانی

با وجود پیش بینی‌هایی که برای بازار آهن ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است،​هیچ وقت نباید امکان وقوع شرایط از قبل پیش بینی نشده را نادیده گرفت. به عنوان مثال شیوع ویروس کرونا و تاثیری که بر بازار سال گذشته داشت را هرگز فراموش نکنید. در صورتی که برای خرید محصولات فولادی خود نیازمند راهنمایی بودید می‌​توان با کارشناسان آیرومارت تماس حاصل فرمایید. برای این کار کافی است با شماره 45306-021 تماس بگیرید و یا فرم دریافت مشاوره را در وبسایت مجموعه پر کنید تا کارشناسان آیرومارت در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.