۰ نفر

راهنمای عیب یابی سردخانه

۲۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۳۰
کد خبر: 514579
راهنمای عیب یابی سردخانه

در این مقاله قصد داریم که برای شما یکسری نکات جهت عیب یابی سردخانه ارائه دهیم تا بتوانید این کار را به راحتی انجام دهید.

برای عیب یابی سردخانه باید با اصول کلی آن آشنایی داشته باشید تا بتوانید به راحتی این کار را انجام دهید. در ادامه یک توضیح مختصر از اصول کار سردخانه برای شما آورده ایم.

سردخانه

سردخانه دارای 3 دستگاه اصلی کمپرسور، اواپراتور و کندانسور می باشد که مبرد در سیکل تراکمی از هر 3 دستگاه عبور می نماید.

مبرد ابتدا در کمپرسور یا همان موتور سردخانه فشرده و داغ می شود و در مرحله بعدی داخل کندانسور خنک شده و از حالت گاز به مایع تبدیل می شود و بعد از این مرحله به داخل اواپراتور منتقل می شود و در این قسمت مبرد به دلیل فشار پایینی که در شیر انبساط پیدا میکند از حالت مایع به گاز تبدیل می شود و حرارت محیط را برای انجام این فرآیند جذب می کند.

البته باید بدانید قطعات بسیار زیادی در این مسیر وجود دارد که هرکدام وظایف خاص خود را دارند و امکان توضیح هرکدام در این مقاله امکان پذیر نمی باشد و برای آشنایی بیشتر با آنها به وبسایت صنایع برودتی نوری مراجعه نمایید.

با توجه به توضیحات مختصری که در بالا داده شد حال می خواهیم مشکلات رایج را برای شما شرح دهیم تا شما بتوانید عیب یابی سردخانه را انجام دهید.

راهنمای عیب یابی سردخانه

عیب یابی سردخانه

  • از مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید کار نکردن کمپرسور می باشد که به دلیل مشکلات الکتریکی و مکانیکی شامل پریدن یا سوختن فیوز، باز بودن رله اور لود، باز بودن کنترلرها مانند ترموستات و کلید فشار بالا یا پایین می باشد و برای عیب یابی برقی باید تک تک این موارد را بررسی نمایید.
  • از دیگر مواردی که برای عیب یابی سردخانه نیاز است بدانید حالتی می باشد که کمپرسور روشن و بعد از مدت کوتاهی خاموش می شود که باید مواردی مانند افت ولتاژ، ایراد در خازن ها، داغ شدن بیش از حد کمپرسور، معیوب بودن قطعات مکانیکی کمپرسور مانند گریپاژ پیستون و بلبرینگ یا قطع شدن موتور توسط اورلود یا پرشر گاز بررسی شود.
  • یکی دیگر از مشکلات رایج، کارکرد یکسره کمپرسور می باشد که دلیل آن می تواند تحمیل تولید بار سرمایی زیاد، یخ زدن کویل اواپراتور، خرابی ترموستات یا ضعیف بودن کمپرسور برای سیستم برودتی باشد.
  • مورد دیگری که می توان به آن اشاره نمود عدم کاهش دمای سردخانه به میزان دلخواه می باشد و دلیل آن می تواند عدم انتخاب مناسب کمپرسور، اواپراتور یا کندانسور باشد و همچنین می توان به کوچک بودن شیر انبساط یا گرفتگی آن و یا کمبود مبرد در سیکل تبرید اشاره نمود که در عیب یابی سردخانه باید مورد بررسی قرار بگیرند.
  • یخ زدن و تعریق خط مکش هم از دیگر مشکلات می باشد که دلیل آن می تواند شارژ بیش از حد سیستم با مبرد، کار نکردن فن اواپراتور یا باز ماندن شیر انبساط باشد.
  • همچنین احتمال یخ زدن و تعریق خط مایع هم از دیگر مشکلات احتمالی می باشد و دلیل آن می تواند گرفتگی شیر خط مایع و یا وجود نشتی در شیر برقی و یا گرفتگی فیلتر درایر باشد.
  • یکی دیگر از مشکلات احتمالی داغ شدن خط مایع می باشد که دلیل آن می تواند وجود مشکل در کندانسور و یا باز بودن بیش از حد شیر انبساط باشد.
  • بالا بودن فشار مکش هم در مواقعی که سیستم دارای فشار کاری بالا برای تامین برودت، بزرگ بودن شیر انبساط و یا وجود نشتی در شیر مکش کمپرسور اتفاق بیافتد که برای عیب یابی سردخانه باید این موارد بررسی شود.
  • از سوی دیگر اگر فشار پایین باشد احتمال دارد که میزان گاز مبرد سیستم کم باشد و یا در مدارنشتی داشته باشیم همچنین اگر مجموعه ما در یک منطقه سردسیر باشد این اتفاق می افتد.
  • اتفاق دیگری که ممکن است رخ دهد پایین ماندن دما در هنگام دیفراست می باشد که دلیل آن می تواند خرابی کنترلر دیفراست و یا نصب و تنظیم غلط آن باشد همچنین اگر شیر برقی در این زمان باز باشد افت دما اتفاق نمی افتد.
  • در صورتی که سرو صدای سیستم افزایش یافت باید به سراغ قطعه ای که صدای اضافه تولید می کند بروید به عنوان مثال اگر صدا از سمت اواپراتور یا کندانسور بود احتمال می دهیم که فن با بدنه تماس دارد و روی محور دارای لقی می باشد.
  • ولی اگر صدا از سمت کمپرسور بود باید میزان روغن آن را بررسی نماییم اگر روغن آن کم باشد میزان صدای تولیدی آن افزایش می یابد ولی اگر میزان روغن آن کافی بود احتمال دارد که سرسیلندر کمپرسور یخ زده باشد و در حال پمپاژ مبرد به صورت مایع باشد همچنین احتمال لق بودن قطعات داخلی کمپرسور و یا محل نصب کمپرسور وجود دارد که باید بررسی شوند.

پس از بررسی موارد فوق در صورتی که موفق به رفع مشکل نشدین ما یک راه حل رایگان برای شما داریم و آن هم یک مشاوره تخصصی رایگان می باشد که میتوانید با مراجعه به صفحه سردخانه  و تکمیل فرم دریافت مشاوره رایگان از این خدمات بهره ببرید.

راهنمای عیب یابی سردخانه

برای عیب یابی سردخانه نیاز به یکسری تجهیزات و لوازم دارید همچنین باید در این زمینه به خوبی اطلاعات کسب کرده باشید. تمامی مواردی که در بالا ذکر شد دارای اصولی می باشند که اگر با آنها آشنا نیستید بهتر است که عیب یابی سردخانه و رفع مشکل خود را به یک متخصص بسپارید.

بهترین راه حل نگهداری سردخانه بستن قرداد تعمیر و نگهداری سردخانه با یک مجمعه معتبر می باشد که به صورت دوره ای از محل شما بازدید نماید و اگر مجموعه شما با مشکلی مواجه شد عیب یابی سردخانه را به صورت تخصصی انجام دهند و آن را رفع نمایند.

هزینه تجهیزات و قطعات سردخانه بسیار بالا می باشد و بهتر است هنگام عقد قرارداد برای ساخت سردخانه از سازنده درخواست گارانتی معتبر و طولانی نمایید.

برای ثبت سفارش ساخت سردخانه به همراه گارانتی معتبر می توانید به صفحه ساخت سردخانه  برودتی نوری مراجعه نمایید.