۰ نفر

بومی‌سازی کامل فاز دوم تجهیزات فولاد بافت

۲۷ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۱۶
کد خبر: 514324
بومی‌سازی کامل فاز دوم تجهیزات فولاد بافت

طرح احیای استیل فولاد بافت یکی از ۸ طرح ملی فولاد است که باهدف توسعه صنعت فولاد در سال ۱۳۸۶ تاسیس ‌شده است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ فاز نخست این فولادسازی، واحد احیای مستقیم با تولید آهن‌اسفنجی با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن بود که در سال ۱۳۹۸ در مدار تولید قرار گرفت و در حال‌حاضر نیز نزدیک به دو سال است که این واحد آهن‌‌‌اسفنجی وارد مدار تولیدشده است.

با توجه به اینکه شهرستان بافت در استان کرمان در منطقه‌ای کمتر برخوردار واقع ‌شده است، اجرای این کارخانه یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های صنعتی بافت به‌شمار می‌رود که زمینه اشتغال متخصصان بومی و پیشرفت منطقه بافت در استان کرمان را فراهم کرده، به‌گونه‌ای که ۹۵ درصد نیروی انسانی فولاد بافت از میان جوانان و متخصصان بومی همین منطقه و شهرهای بافت و رابر برگزیده ‌شده‌اند. حدود ۸۰ درصد تجهیزات این واحد فولادسازی، بومی و ایرانی است. فاز دوم این واحد نیز راه‌اندازی یک واحد احیای مستقیم دیگر با عنوان احیای مستقیم شماره ۲ با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال و یک واحد گندله‌سازی با ظرفیت دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال مدنظر قرار گرفته است. راه‌اندازی واحد گندله‌سازی می‌تواند در راستای تامین خوراک واحدهای آهن‌‌اسفنجی مهم به شمار آید.

این شرکت هم‌اینک در حال آماده‌سازی مراحل فاز دوم - شامل واحد احیای مستقیم ۲ و یک واحد گندله‌سازی - است. به گفته مدیران این شرکت، باهمت سهامداران این شرکت در اجرای فاز دوم، تمام کمبودها و نیازهای فاز نخست جبران می‌شود. البته این در حالی است که شرکت فولاد بافت برای پیش‌بردن فاز دوم خود منتظر گشایش‌های ال‌سی نماند و با طرح موضوع پیش بردن فاز دوم این واحد در مجمع فوق‌العاده، درباره افزایش سرمایه و تامین منابع مالی از طریق سرمایه‌داران، این امکان را فراهم کرد که طرح توسعه فولاد بافت و اجرای احیای مستقیم شماره ۲ آن، زودتر از موعد مقرر و به نحوه تضمین‌شده‌ای آغاز شود. با مصوبه مجمع و با سرمایه‌ای که سهامداران با خود آوردند، عملیات اجرایی فاز دوم سریع‌تر شروع به‌کار کرده است.

 مدیر تولید و رئیس کارخانه احیای شرکت احیاء استیل فولاد بافت به بررسی جدیدترین وضعیت عملیات تولید این شرکت فولادی پرداخته‌ است. عبدالنبی سعیدی با اشاره به عملکرد فولاد بافت و با توجه به فناوری این واحد بیان کرد: فناوری میدرکس سال‌ها است در ایران آغاز به کارکرده، این در حالی است که فناوری پرد که یک فناوری ایرانی محسوب می‌شود، به‌نوعی مشابه فناوری میدرکس برای ظرفیت ۸۰۰ هزار تن آهن‌اسفنجی طراحی‌شده است. وی در ادامه با اشاره به‌پیشی گرفتن فناوری بومی پرد از فناوری میدرکس توضیح داد: در فناوری میدرکس ظرفیت تولید یک واحد در سال نخست به میزان ۴۶۰ هزار تن است، این در حالی است که واحد فولاد بافت در سال نخست توانسته است که ۵۶۰ هزار تن تولید برسد و۱۰۰ هزار تن نسبت به میزان استاندارد تولید میدرکس جلوتر برود. به‌عبارت‌دیگر بر اساس فناوری میدرکس ما باید به ظرفیت ۶۰۰ هزار تن در سال‌ جاری می‌رسیدیم، این در حالی است که تا پایان سال به تولید نزدیک به ۸۰۰هزار تن نیز خواهیم رسید.

 بی‌نیاز از مشاوران خارجی

مدیر تولید و رئیس کارخانه احیای شرکت احیا استیل فولاد بافت در پاسخ به این پرسش که بیشتر فناوری و تجهیزات به کار گرفته‌شده در فولاد بافت ایرانی است، کیفیت و کارآیی این تجهیزات چگونه است، تصریح کرد: در زمان راه‌اندازی فاز نخست فولاد بافت و در اوج تحریم‌ها، در میانه کار مشاوران خارجی ما را در تنگنا و در یک عمل انجام ‌شده قرار دادند که به‌نظر می‌رسید کار باید متوقف شود، ولی باوجود تیم ایرانی باتجربه‌ای که در داخل کشور تشکیل دادیم، توانستیم در کوتاه‌ترین زمان و با بهترین نحو ممکن، تمام آن تجهیزات را بدون کارشناسان خارجی نصب و راه‌اندازی کنیم. در حال‌حاضر نیز تمام تعمیرات مجموعه فولاد بافت را خود انجام می‌دهیم.

سعیدی با اشاره به این موضوع که هم‌اکنون بی‌نیاز از مشاوره خارجی شده‌ایم، خاطرنشان کرد: به‌عبارت‌دیگر هم‌اکنون در فولاد بافت هیچ مشاور خارجی، غیر از افراد جوان و کارکنان فولاد بافتی وجود ندارد. برای فاز دوم نیز هیچ مشاوری از بیرون به مجموعه اضافه نخواهد شد. تجهیزات به‌کار گرفته‌شده نیز ۷۰ تا ۸۰ درصد ایرانی هستند و از این لحاظ با کمبودی روبه‌رو نیستیم. وی در ادامه با اشاره به این موضوع که در مراحل کار پیچیدگی‌هایی وجود داشت، بیان کرد: کارکنان در مجموعه فولاد بافت توانسته‌اند تمام این پیچیدگی‌ها را حل کنند. در حال‌حاضر نیز تمام کمبودهایی که در فاز یک با آن مواجه بودیم را برای فاز دوم در حال مشاور گرفتن هستیم تا احیانا کار با مشکلی برخورد نکند. بدون‌شک در فاز دوم با یک‌روند بسیار بهتر کارها را ‌پیش خواهیم برد.

 تجهیزات فاز دوم تماما ایرانی خواهد بود

مدیر تولید و رئیس کارخانه احیای شرکت احیاء استیل فولاد بافت در پاسخ به این پرسش که در فاز دوم چه میزان از تجهیزات ایرانی خواهد بود، تاکید کرد: همان‌گونه که یادآور شدم در فاز نخست ۷۰ تا ۸۰ درصد تجهیزات ایرانی بود، ولی در فاز دوم همین ۲۰ تا ۳۰ درصد باقیمانده نیز شرکت‌های داخلی اعلام آمادگی برای ساخت آن کرده‌اند و تمام تلاش مدیریت مجموعه بر این است که از توان داخل بهره گرفته شود. برای نمونه در فاز نخست احیای مستقیم فولاد بافت ما از پمپ‌های آلمانی استفاده کردیم، این در حالی است که برای فاز دوم احیای مستقیم از پمپ‌های ایرانی استفاده می‌کنیم، از همین‌رو هم تجهیزات، هم قطعات و هم پمپ‌های موردنیاز ما همگی ایرانی هستند.

سعیدی با اشاره به این موضوع که برخی قطعات مورداستفاده در فاز اول که تا پیش ‌از این از خارج وارد می‌شد، بخش ابزار دقیق مجموعه تلاش کرده‌اند این قطعات را در داخل ساخته و تهیه کنند، خاطرنشان کرد: با توجه به تمام این شرایط و تجربه‌های به‌دست‌آمده، بدون شک ما راحت‌تر فاز دوم را راه‌اندازی می‌کنیم. ازآنجاکه فولاد بافت آخرین کارخانه تولید احیای مستقیم بود، ازاین‌رو از تمام تجربه‌های واحدهای دیگر خود بهره گرفته است. وی با توضیح این موضوع که کوتاه‌ترین زمان راه‌اندازی یک کارخانه حدود ۴۵ روز است، یادآور شد: در فولاد بافت این روند زمانی، ۲۸ روز طول کشید. این باور که اگر بخواهیم می‌توانیم، باوری است که مقام معظم رهبری برای جوانان این سرزمین نهادینه کرده است. ما نیز با همین باور، فاز دوم را بهتر از فاز نخست راه‌اندازی خواهیم کرد.

 فناوری پرد با محاسن بیشتری در حال کار است

مدیر تولید و رئیس کارخانه احیای شرکت احیاء استیل فولاد بافت در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین مشکلات بر سر راه فولاد بافت چیست، خاطرنشان کرد: به‌عنوان فردی که هم فناوری میدرکس و هم فناوری پرد را در مجموعه‌های مختلف فولادسازی تجربه کرده‌ام، می‌توانم ادعا می‌کنم که فناوری پرد با محاسن و معایب همراه است، البته ذکر این نکته ضروری است که فناوری پرد نسبت به میدرکس دارای محاسن بیشتری است؛ بنابراین زمانی که ما شروع به‌کار می‌کنیم، برای این امر قابل پیش‌بینی است که کدام نقطه با چه عملکردی در کوتاه‌ترین زمان، امکان دارد که به ما آسیب وارد کند و روند کار را با اختلال مواجه کند؛ به همین دلیل ما قادر به ‌پیش‌‌بینی هستیم، حتی برنامه‌ریزی‌هایی به‌صورت ماهانه و سالانه صورت می‌پذیرد و حتی برای سال آینده نیز پیش‌بینی می‌کنیم که چند روز توقف برای تعمیرات خواهیم داشت.

سعیدی با اشاره به این موضوع که شرکت‌های داخلی بسیاری قادر به ساخت بیشتر تجهیزات شده‌اند، اضافه کرد: برخی از شرکت‌ها با روش مهندسی معکوس قادر به طراحی برخی تجهیزات و قطعات مانند کمپرسورها هستند. از همین‌رو در این زمینه با نگرانی خاصی مواجه نیستیم. ۸۰ درصد قطعات را به‌صورت آماده در انبارداریم و پیش‌بینی کرده‌ایم که چه قطعاتی موردنیاز هستند و از این بابت نگرانی خاصی نداریم و با هر گامی که به سمت جلو پیش می‌رویم، بدون شک به نتیجه مطلوب خواهیم رسید.

 امید به اشتغال‌زایی بیشتر

وی همچنین در پایان تاکید کرد: با توجه به اهمیت شهرستان بافت، ضریب اشتغال‌زایی واحد فولاد بافت در این منطقه کم‌برخوردار بسیار قابل‌توجه بوده است. اشتغال‌زایی ۴۳۰ نفری به‌نوبه خود برای این منطقه قابل‌توجه است و امیدواریم که با راه‌اندازی فاز دوم و احیای شماره ۲ و گندله‌سازی این فرصت اشتغال‌زایی چند برابر شده و موجب رونق این منطقه کم‌برخوردار شود. این نتیجه جزو اهداف فولاد بافت و بالاتر از آن گروه مالی گردشگری است.