۰ نفر

چالش‌های صنعت غذا در ۱۴۰۰

۲۵ اسفند ۱۳۹۹، ۹:۵۲
کد خبر: 513715
چالش‌های صنعت غذا در ۱۴۰۰

اعضای کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران در آخرین جلسه این کمیسیون در سال۹۹، به بررسی عملکرد یک سال گذشته کمیسیون و اقداماتی که طی این مدت در راستای رفع مشکل فعالان اقتصادی در صنعت غذا و کشاورزی صورت گرفته، پرداختند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ بر اساس گزارشی که مریم فدایی معاون امور کمیسیون‌ها و هیات نمایندگان اتاق تهران در این جلسه ارائه کرد، طی امسال در مجموع از سوی کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران ۱۵ جلسه برگزار شد و خروجی این جلسات نیز، صدور ۲۰ مصوبه بوده که حدود ۹۰ درصد از آن نیز اجرایی شده است. به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، از جمله موضوعاتی که در کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران طی امسال به آن پرداخته شد، شناسایی اقدامات ضروری برای کاهش آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا بر کسب‌و‌کارهای حوزه کشاورزی، مشکلات پیش‌آمده برای صنایع غذایی و کشاورزی از محل ادامه تحریم‌ها و همچنین، بررسی فرصت‌های تحقق جهش تولید محصولات کشاورزی، بود.

نمایندگان اتاق تهران در کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران همچنین طی جلساتی به بررسی وضعیت صادرات محصولات کشاورزی و چالش‌های این حوزه نیز پرداختند و در این رابطه، طی نشستی به رایزنی با قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی پرداخته و نسبت با عدم‌دخالت این وزارتخانه در حوزه تصمیم‌گیری‌های مرتبط با صادرات محصولات کشاورزی تاکید کردند. در این رابطه مقرر شد در راستای عدم‌وضع ممنوعیت‌های جدید برای صادرات محصولات کشاورزی، کارگروه صادرات و با مشارکت معاونان وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شود.

از دیگر موضوعاتی که طی سال‌جاری در کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران و در چند جلسه مورد نقد و بررسی قرار گرفت، مساله باقی‌مانده سموم و آفتکش‌ها در محصولات کشاورزی بود. در این رابطه، فعالان اقتصادی پیشنهاد تخصیص ارز حاصل از صادرات برای این دسته از کالاهای کشاورزی به‌عنوان مواد اولیه و نیز تدوین بسته سیاستی بازگشت ارز حاصل از صادرات برای واردات سم و کود و آفتکش‌ها را مطرح کردند. بحث و بررسی درخصوص کشاورزی قراردادی از دیگر موضوعاتی بود که طی امسال و در کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران طی جلساتی به آن پرداخته شد و اعضای این کمیسیون به راهکارهایی برای بهینه‌سازی این صنعت دست یافتند و نتایج آن را در اختیار وزیر جهاد کشاورزی قرار دادند.

ناهماهنگی میان وزارت صمت و کشاورزی

پس از ارائه گزارشی از عملکرد کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران در سال۹۹، برخی از اعضای این کمیسیون در سخنانی به چالش‌هایی که صنایع غذایی کشور طی سال آینده با آن مواجهند، اشاره کردند. از آن جمله، احمدرضا فرشچیان رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، به موضوع واگذاری تنظیم بازار نهاده‌های محصولات کشاورزی از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی با شروع سال جدید اشاره کرد و یادآور شد که این جابه‌جایی در مسوولیت‌ها، در حالی قرار است اتفاق بیفتد که وزارت جهاد کشاورزی هنوز زیرساخت‌های کافی برای قبول این مسوولیت را ندارد و بیم آن می‌رود که گرفتاری‌های صنایع غذایی برای سال آن بیشتر شود.

همچنین، مهدی معصومی اصفهانی، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران نیز در سخنانی به ناهماهنگی‌های متعدد میان وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی و آسیب صنعت مرغ و تخم‌مرغ کشور از این نبود هماهنگی اشاره و تصریح کرد که مسوولان دولت، نقاط ضعف در سیاست‌گذاری‌ها را به دوش تولیدکنندگان انداخته‌اند. او اظهار امیدواری کرد که با تفویض مسوولیت تنظیم بازار نهاده‌ها به وزارت جهاد کشاورزی طی سال آینده، مشکلات تولیدکنندگان و واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی و صنایع غذایی برطرف شود.

حسن فروزان‌فرد، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در سخنانی، پیشنهاد تشکیل کمیته‌های تخصصی و مشورتی در کنار کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران برای آماده‌سازی موضوعات مطرح شده در جلسات این کمیسیون را مطرح کرد تا به گفته وی، چالش‌هایی که بنگاه‌های با آن مواجه هستند با دقت بالاتر شناسایی و راهکارهای کارشناسی شده از آن به دست‌ آید و در جلسات کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.