۰ نفر

متولیان وزارت صمت اعلام کردند؛

متدهای جدید تامین مالی بنگاه‌ها

۱۹ اسفند ۱۳۹۹، ۹:۲۰
کد خبر: 512257
متدهای جدید تامین مالی بنگاه‌ها

برنامه‌ریزی برای استفاده از روش‌های جدید تامین مالی و تمرکز بر بازار سرمایه، به‌عنوان سرفصل جدید برای تامین مالی بخش تولید انتخاب شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ سیاست‌گذاران صمت معتقدند روش‌های تامین سرمایه سنتی محدودیت‌هایی برای توسعه بنگاه‌های تولیدی ایجاد کرده و در آن سو سهم تولید از تسهیلات بانکی باید ۴۰ درصد باشد که این عدد در سال‌های گذشته بین ۲۷ تا ۳۰ درصد بوده است.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت روز گذشته در یک برنامه تلویزیونی به تشریح مسیرهای جدید تامین مالی بنگاه‌ها پرداخت. سعید زرندی با اشاره به محدودیت‌های روش‌های تامین سرمایه سنتی از ایجاد ارتباط بین حوزه تولید و صنعت خبر داد و گفت: یکی از اقدامات مهم وزارت صمت معرفی و استفاده از روش‌های جدید تامین مالی و تمرکز بر بازار سرمایه در حوزه تولید است. زرندی در برنامه گفت‌وگوی‌ خبری شبکه خبر، با اشاره به بند پ ماده ۴۶ قانون برنامه ششم توسعه، تولید را محور مهم در جهت‌گیری سیستم بانکی دانست و گفت: بر اساس این قانون، سهم تولید از تسهیلات بانکی باید ۴۰درصد باشد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های گذشته سهم بخش تولید بین ۲۷ تا ۳۰ درصد بوده است. این در حالی است که طبق گزارش‌های مرکز آمار ایران، تورم تولید در پاییز امسال به‌طور متوسط ۷۷ درصد اعلام شده است.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت در ادامه افزود: این بخش نه تنها سهمی‌ را که در قانون مشخص شده است دریافت نکرده است که در صورت در نظر گرفتن تورم رقم تسهیلات پرداخت شده به بخش تولید، منفی هم خواهد شد؛ علاوه بر این موارد، در آمار اعلام شده از سوی سیستم بانکی در این خصوص تسهیلات تمدیدی و امهالی نیز محاسبه می‌شود؛ درحالی‌که نقدینگی جدیدی که تزریق می‌شود به یک‌چهارم مبلغ اعلام‌شده کاهش پیدا می‌کند.

تورم از رشد پیشی گرفت

معاون وزیر صمت با تاکید بر تغییر رویکرد وزارت صمت در تامین منابع مالی برای واحد‌های تولیدی تصریح کرد: وزارت صمت در سال جاری یکسری اقدامات در این حوزه انجام داد که نتایج آن در آینده ملموس‌تر خواهد بود؛ مهم‌ترین مشکل واحد‌های تولیدی در سال‌های گذشته تامین نقدینگی بود از طرفی بانک‌ها نیز تغییر رویکردی در جهت تامین سرمایه در گردش داشتند. زرندی این اتفاقات را دلیل افت شدید تشکیل سرمایه در کشور اعلام کرد و توضیح داد: زمانی که سرمایه ثابت در اختیار واحد تولیدی قرار نگیرد، آینده‌ تولید در کشور با مشکل روبه‌رو می‌شود.

معاون وزیر صمت میزان رشد تسهیلات اسمی را در حوزه صنعت و معدن، در بازه زمانی بین سال‌های ۹۰ تا ۹۸ معادل ۸/ ۱۹ و تورم تولیدکننده را در این مدت ۹/ ۱۹ اعلام کرد و گفت: این اطلاعات نشان می‌دهد میزان رشد از میزان تورم در بازه زمانی اعلام‌شده کمتر بوده است که این یک چالش جدی است، از طرف دیگر سیستم بانکی ظرفیت و توانایی برای پرداخت پول بیشتر را ندارد بنابراین ما در وزارت صمت چند اقدام موثر در رابطه با تامین مالی واحد‌های تولیدی انجام دادیم.

زرندی ساماندهی تسهیلات در قالب مشخص را یکی از این اقدامات معرفی کرد و افزود: درخصوص تسهیلات روش تولید در مدت ۱۱ ماه مبلغ ۳۸ هزار میلیارد تومان به ۱۴ هزار واحد پرداخت شد و مبلغ ۱۰۶۱۰ هزار میلیارد تسهیلات سرمایه در گردش به ۲ هزار و ۸۳۲ واحد پرداخت شد و نکته قابل توجه این است که این پرداخت‌ها در یک سیستم شفاف و یکپارچه انجام شده و مشخصات بنگاه و نوع و مبلغ تسهیلات پرداخت شده کاملا مشخص است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با یادآوری محدودیت‌های سنتی تامین مالی بیان کرد: برنامه‌ریزی برای ایجاد و استفاده از روش‌های جدید تامین مالی و تمرکز بر بازار سرمایه به‌عنوان سرفصل جدید برای واحدهای تولیدی از دیگر اقدامات ما درخصوص تامین مالی بخش تولید بوده است. وی در ادامه با استناد به گزارش‌های رئیس بانک مرکزی درخصوص رشد کارگاه‌های تولیدی بزرگ گفت: طبق گفته‌های رئیس بانک مرکزی رشد سه ماه سوم این واحدهای تولیدی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷/ ۱۰ درصد و رشد ۹ ماهه آنها ۸ درصد است و اعلام این ارقام در شرایط تحریم، نشان‌دهنده رشد و توسعه بخش تولید کشور است. معاون طرح و برنامه وزارت صمت با اشاره به رشد تولید در حوزه‌های مختلف پتروشیمی، لوازم خانگی، شمش آلومینیوم، سیمان، فولاد خام و صنعت نساجی تصریح کرد: از ۴۲ محصول تولیدی مهم در کشور، شاهد رشد مثبت در بیش از ۲۸ محصول بودیم.

شناسایی و معرفی ۹ صنعت پیشران

زرندی با یادآوری اقدامات انجام شده در موضوع تسهیلات و جهت‌گیری هدفمند منابع در حوزه تولید گفت: امسال برای اولین بار ۹ صنعت و زیرشاخه‌های آن به‌عنوان صنایع پیشران مشخص و معرفی شدند تا در صورت حمایت ویژه از سوی دولت این صنایع در اولویت قرار بگیرند. او احیای هزار و ۴۶۲ واحد تولیدی راکد و غیرفعال در کشور، ایجاد ارتباط بین ظرفیت‌های خالی تولید و سرمایه‌های موجود و تامین مالی از طریق بازار سرمایه را از دیگر اتفاقات خوب در حوزه تولید عنوان کرد و گفت: یکی از کارهای متفاوتی که در سال جاری در این حوزه انجام شد، ایجاد ارتباط بین تولید و بازار سرمایه بود؛ امروز حدود ۴۲۲ واحد بزرگ صنعتی در فرآیند عرضه در بورس، از امکانات این بازار استفاده می‌کنند.

ایجاد پیوند بین بازار تولید و بازار سرمایه

زرندی در ادامه با بیان اینکه بازار سرمایه‌ای موفق است که در حوزه تولید فعالیت می‌کند، گفت: حدود ۲۴۴ واحد تولیدی با نهاد مالی قرارداد امضا کردند تا وارد این بازار شوند و تا امروز حدود هشت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای شرکت‌های متوسط اوراق منتشر کردیم که هزینه طرح‌های توسعه شده است و در حوزه بورس کالا نیز حدود ۸۰ درصد کالای صنعت داشتیم.

 معاون طرح و برنامه وزارت صمت، در پایان وجود تقاضا در بازار، همدلی و هماهنگی بخش‌های مختلف و حذف بوروکراسی اداری را از عوامل موثر در رشد و توسعه تولید دانست: متاسفانه در همه دستگاه‌ها همراهی جدی با تولید وجود نداشت و وزارت صمت به تنهایی دستگاه مرتبط با تولید نیست.