۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آینده مبهم بازار ورق فولادی

۱۶ اسفند ۱۳۹۹، ۲۰:۳۵
کد خبر: 511537
آینده مبهم بازار ورق فولادی

فولاد مبارکه به بهانه ساماندهی و یکپارچه‌سازی بازار فولاد، عرضه ورق‌های گرم HB و HC را در قالب HR تجمیع کرده‌است. هر چند بورس کالا با این اقدام مخالف بود اما با تأیید وزارت صمت از هفته گذشته این سیاست اجرایی شد. به نظر می‌رسد این سیاست بیش از آنکه از التهاب بازار ورق فولادی بکاهد، بر آن خواهد افزود.

ورق‌های فولاد مبارکه از مهم‌ترین محصولات عرضه شده در بورس کالا است و مبنای قیمت‌گذاری سایر کارخانجات نیز قرار دارد. محصولات عرضه شده فولاد مبارکه در بورس کالا شامل ورق گرم (HB و HC)، سرد، گالوانیزه و قلع اندود است. ورق گرم B دارای ضخامت ۴.۸ یا ۵ میلی‌متر است که در صنعت لوله و پروفیل و لوله‌های انتقال نفت و گاز استفاده می‌شود. ورق گرم C نیز ضخامت ۵ الی ۱۵ میلی‌متر است که در صنعت سازه‌ها و پروژه‌های عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 فولاد مبارکه در اقدامی، تصمیم به یکپارچه کردن عرضه ورق‌های گرم با نماد B و C تحت نماد HR کرده‌است. تصمیمی که به قول مدیر پشتیبانی فروش و بازاریابی فولاد مبارکه به این خاطر بود که همیشه تقاضا در یک سو بیشتر بوده‌است؛ به عبارت دیگر بنا به شرایط بازار، در برهه‌هایی از زمان رقابت در نماد b بالا و در نماد c رقابتی وجود نداشت و یا بالعکس.  چرا که با افزایش تعداد بازیگران در این نماد، تناژ عرضه فولاد مبارکه نیز افزایش یافته است. همچنین فولاد مبارکه بر اساس نیاز مشتریان و نوع فعالیت‌شان ثبت سفارش می‌کند و ورقی به غیر از نیاز مشتری به آنها ‌نمی‌دهد.

کارشناسان بازار فولاد معتقدند وقتی دو نماد با هم ترکیب می‌شوند، تناژ نماد جدید، باید مجموع دو نماد قبلی باشد اما بررسی‌ها خلاف آن‌ را نشان می‌دهد. در شرایطی که فولاد مبارکه هر دو هفته یک بار ۳۰ هزار تن HC  و ۱۲۰ هزار تن HB عرضه می‌کرده که HR در بیشترین حالت، ۱۲۰هزار تن عرضه شده است.

مورد دیگر، بحث قیمت گذاری ورق‌ گرم است که ضخامت‌های زیر ۵ میل بر اساس مصوبه شورای رقابت ۹۵ درصد و ضخامت بالای ۵ میل ۸۰ درصد منطقه CIS است. اما در HR ، هر دو ورق با یک قیمت به فروش می‌رود که بیشتر به سمت ۹۵ درصد شورای رقابت نزدیک است. قیمت ورق HC قبل از ترکیب با HB میانگین بین ۱۶ الی ۱۷ هزار تومان بوده که اکنون این رقم، به ۱۹ هزار تومان رسیده‎‌است. میانگین قیمت ورق HB نیز ۲۱هزار و ۲۰۰تومان بوده که پس از این اتفاق به ۲۲ هزار تومان رسیده است.

در HR، شرکت‌ها کالایی را می‌خرند که به بخشی از آن نیاز ندارند و مجبور به خرید و فروش در بازار آزاد می‌شوند که ‌نوعی رانت به حساب می‌آید. پکیج HR قرار بود ماه گذشته در بورس عرضه شود که در آن زمان با مخالفت بورس روبرو شد اما این بار با تایید وزارت صمت در بورس کالا عرضه شد.

باید دید این تصمیم فولادمبارکه، بازار ورق را ساماندهی می‌کند یا با چالش جدیدی روبرو می‌سازد؟