۰ نفر

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت؛

بنگاه‌های بزرگ تولیدی ۲۰درصد رشد تولید داشته‌ است

۲۶ بهمن ۱۳۹۹، ۲۰:۳۶
کد خبر: 505981
بنگاه‌های بزرگ تولیدی ۲۰درصد رشد تولید داشته‌ است

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام‌کرد: ۱۰ ماهه امسال، بیش از ۳۰۰ بنگاه بزرگ تولیدی کشور افزون بر ۲۰ درصد رشد تولید داشته اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «سعید زرندی» در همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI۱۰۰) افزود: مسیر توسعه کشور بر مبنای شرکت‌های بزرگ رقم می‌خورد.

وی ضمن یادآوری اینکه روند کاهشی تشکیل سرمایه نگران‌کننده است، گفت: از شرکت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری‌های جدید دعوت شده است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت خاطرنشان‌کرد: نوآوری، اشتغال پایدار و ارزش افزوده در شرکت‌های بزرگ شکل می‌گیرد، اما در برخی رویکردها، قوانین و لغو برخی محدودیت‌ها در بخش سرمایه‌گذاری نیاز به تغییر داریم.

زرندی، مهمترین موضوع آینده صنعت را سرمایه‌گذاری و تولید با ارزش افزوده بالا برشمرد و گفت: ثبات نسبی پیش آمده در اقتصاد، اثر مثبت بر تولید گذاشته است.

سهم چشمگیر شرکت‌های بزرگ در تولید، صادرات و اشتغال

براساس این گزارش، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در این مراسم با اشاره به سهم شرکت‌های بزرگ ایران در اقتصاد ملی، افزود: ۷۴.۲ درصد اشتغال، ۹۴ درصد صادرات و ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور، سهم ۵۰۰ شرکت و بنگاه بزرگ اقتصادی کشور است.

«ابوالفضل کیانی بختیاری» گفت: ۸۹ درصد کل فروش ۵۰۰ شرکت بزرگ کشور، سهم ۱۰۰ شرکت نخست و نشان‌دهنده اثرگذاری بسیار بالای این شرکت‌هاست.

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، ۱۱ درصد تولید ناخالص داخلی و ۳۷ درصد کل فروش کشور متعلق به این شرکت‌هاست.

وی پیرامون ارزیابی این شرکت‌ها خاطرنشان‌کرد: ۲۳ شاخص در این ارزیابی لحاظ شده که مهمترین آنها علاوه بر فروش کلی، شاخص‌هایی مانند سودآوری، بهره‌وری،صادرات، نقدینگی، بدهی و شاخص‌های بازار بوده است.

عوامل موفقیت شرکت‌های برتر جهان

کیانی بختیاری همچنین درباره عوامل موفقیت شرکت‌های برتر جهان و ارزیابی ۵۰۰ شرکت بزرگ جهان افزود: عواملی مانند پایان دادن داوطلبانه به عمر یک محصول و خدمت و جایگزین کردن آن، استفاده از شیوع بیماری کرونا به عنوان یک فرصت در نوآوری خدمات و استفاده از فناوری‌های نوظهور نظیر بلاک‌چین، استفاده از فناوری‌های بنیان‌فکن و نوآوری‌های خدمت افزا، ادغام و اکتساب شرکت‌های موجود، همکاری در عین رقابت، استفاده از اینترنت اشیا برای هوشمندسازی صنایع و استفاده از فناوری‌های جدیدی نظیر رایانش ابری و واقعیت مجازی در صنعت، جزو شاخص‌هایی است که در ارزیابی شرکت‌های بزرگ جهان لحاظ می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، دوری شرکت‌های بزرگ جهان از استفاده از انرژی‌های فسیلی و حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر را یک حرکت اصلی در صنعت جهانی برشمرد و گفت: بسیاری از کشورها ۱۰ تا ۱۵ سال آینده را زمان توقف استخراج انرژی‌های فسیلی اعلام کرده‌اند.

برپایه این گزارش، سازمان مدیریت صنعتی ایران پنج شرکت برتر کشور را در بیست و سومین مراسم معرفی صد شرکت برتر ایران معرفی کرد.