۰ نفر

وزیر صنعت؛

انتقال آب معضلات شهرک‌های صنعتی را برطرف می‌کند

۲۰ بهمن ۱۳۹۹، ۲۱:۴۶
کد خبر: 504570
انتقال آب معضلات شهرک‌های صنعتی را برطرف می‌کند

وزیر صنعت گفت: پروژه انتقال آب خلیج فارس به نواحی مرکزی ایران آرزوی چند ساله بود که به همت مسئولان و بخش خصوصی جامه عمل پوشاند. گفتنی است که در سایه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی می‌توان معضل کمبود آب شهرک های صنعتی و معادن کشور را به راحتی برطرف کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت،‌معدن و تجارت، مهمان این هفته برنامه پایش بود.

وزیر صنعت معدن و تجارت در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به اینکه بخش خصوصی در اقتصاد کشور تاثیر بسیاری دارد، گفت: من اعتقاد دارم که کارآفرینی ارزشمندتر است، چرا که اشتغالزایی و کسب درآمد هم برای کشور و هم برای فرد موثر خواهد بود.

وی در ادامه افزود: اگر کشوری بخش خصوصی توانمند داشته باشد، سرمایه داری آن بیشتر خواهد شد. متاسفانه نتوانستیم آن گونه که فرهنگ دینی ما در حوزه اقتصاد می‌گوید، عمل کنیم. امروز باید تمام افرادی که می خواهند در کشور ایران یک زندگی شرافت‌مندانه داشته باشند، باید هم متمکن و هم متدین باشند.اگر بتوانیم ما این موضوع را فرهنگ سازی کنیم و فرش قرمز برای تمام سرمایه‌گذاران پهن کنیم، کشور در دنیا به جایگاه بالاتری دست خواهد یافت.

علیرضا رزم حسینی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: البته طبق فرمایشات مقام معظم رهبری همواره از کارآفرینی را به عنوان مجاهدین یاد می‌نمایند و ما به عنوان مسئولان کشور باید فضا را به گونه‌ای فراهم کنیم که سرمایه گذار در یک امنیت خاطر بتواند سرمایه گذاری کند و هم در تولید ملی و هم در اشتغال  نقش آفرینی داشته باشد.

وی در رابطه با افتتاح پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی گفت : همواره ده سال بحث تامین آب برای معادن کشور مطرح بود و یک چالش جدی بین وزارتخانه نیرو و حوزه صنعت و معدن داشت که باید برای معادن تامین آب صورت بگیرد در آن زمان معادن و صنایع فولاد ما برای تامین آب مجبور به استفاده از آب‌های زیر زمینی بودند، به گونه ای که یا چاه را بخرند و یا اینکه از وزارت نیرو مجوز بگیرند و همواره با کمبود آب روبرو بودیم.

رزم حسینی گفت: با توجه به اینکه بسیاری از معادن ما در مناطق کویری مانند یزد، خراسان رضوی و خراسان جنوبی واقع شده‌اند. ایده‌ای بود که آب را از خلیج فارس برای منطقه سیرجان، گل گهر و معدن سرچشمه بیاوریم، این ایده توسط افراد خلاق و با فکر در دولت یازدهم مطرح شد و عملیات اجرایی آن به صورت جدی آغاز شد.

وی افزود:  آب را از حدود یک کیلومتر و ۸۰۰ متر از خلیج فارس  به ساحل منتقل کردیم، بعد دستگاه شیرین کن تاسیس کردیم و آب شیرین را به منطقه سیرجان که گل گهر در آن واقع شده است، انتقال دهیم.

وزیر صمت در رابطه با بودجه اختصاص یافته برای پروژه انتقال آب از خلیج فارس گفت:  از صندوق ملی ۴۰۰ میلیون دلار تسهیلات برای این پروژه تخصیص داده شد و این اقدام توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکتهای تابعه بدون دریافت یک ریال از دولت وتنها تسهیلاتی که از صندوق توسعه ملی دریافت کرده بود، کار خود را انجام داد که البته اقساط آن به صورت مرتب پرداخت می شود.

وی با اعلام اینکه پیمانکار این پروژه بخش خصوصی است، گفت:  البته تاسیسات آب شیرین کن از خارج وارد شد اما حدود ۷۰ درصد از موارد در داخل کشور ساخته شد و نزدیک به ۸ هزار نفر در این پروژه اشتغال یافتند که با سرمایه گذاری ۱۶ هزار میلیارد تومان این اتفاق رخ داد.

رزم حسینی مهم‌ترین هدف پروژه انتقال آب از خلیج فارس را تامین آب برای معادن کشور عنوان کرد و یادآور شد: با اجرایی شدن پروژه انتقال آب شهرک های صنعتی که در طول راه واقع شده اند می‌تواند  در صورت نیاز از این آب  استفاده کنند. در ادامه این پروژه از سیرجان به سرچشمه می‌آید و از آنجا به اردکان می‌رود یعنی ۸۲۰ کیلومتر مسیر از بندرعباس تا اردکان این آب خواهد رفت. قطر لوله از ۱۶۰۰ میلیمتر تا ۱۰۰۰ میلیمتر وجود دارد و از سرچشمه ۱۵۰ کیلومتر است و در قطعه سوم ۳۵۰ کیلومتر  و در جمع طول این مسیر ۸۲۰ کیلومتر است و در حال حاضر  کارهای پایانی آن در دست اقدام است.

وی افزود: در سایه اجرای پروژه انتقال آب از خلیج فارس سهم ما از آب دریا روز به روز افزایش پیدا می کند چرا که کشورهای همسایه در حال حاضر چندین برابر از آب استفاده می‌کنند و ممکن است در آینده یک رژیم دریایی نیز مدنظر قرار گیرد. این احتمال وجود دارد که در آینده با محدودیت هایی در برداشت آب از خلیج فارس روبرو باشیم، بنابراین باید سهم خود را از خلیج فارس افزایش دهیم.یکی از آرزوهای مقام معظم رهبری انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران و یا به سیستان و بلوچستان است که خوشبختانه این اتفاق افتاد و جا دارد از همه دست اندرکاران تشکر کنم.

رزم حسینی مهمترین بخش انتقال آب از خلیج فارس را گرفتن سهم کشور از دریا عنوان کرد و گفت:  این پروژه بزرگ در دهه فجر افتتاح شد و ادامه آن در اردکان ظرف یک الی دو ماه آینده و حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه افتتاح خواهد شد.

وزیر صنعت معدن و تجارت با اعلام اینکه قیمت تمام شده این پروژه نسبت به کشورهای دیگر بسیار پایین است، اظهار داشت:

 قیمت تمام شده قابل قبولی است و قیمت آن در مقایسه با کشورهای حاشیه خلیج فارس ۲۰ درصد ارزان تر تمام می‌شود و موضوع مهمتر این است که  در سایه این پروژه صاحب دانش و تجربه شدیم و آن ترسی که داشتیم. به دنبال آن وزارت صمت مصمم شد که طبق دستور رییس جمهور ادامه خط ها را هم دنبال کند.

رزم حسینی در پاسخ به این سوال که مهمترین دستاورد صنعت کشور طی ۴۰ سال گذشته چه بوده است، گفت: البته این مهم بحث مفصلی می طلبد که انشالله در برنامه‌های دیگر دستاوردهای صنعتی کشور را به طور مفصل گزارش خواهم داد، اما در این مجال بحث آبرسانی را به طور مفصل توضیح خواهم داد.

وی ادامه داد: اتفاقی که در آینده بسیار نزدیک خواهد افتاد، بعد از موفقیت خط اول انتقال آب از خلیج فارس به اردکان بنا به دستور رییس جمهور قرار شد مطالعات خط دوم و سوم شروع شود روز اول این پروژه طراحی می شد چگونه طراحی شد چرا که عرض مسیر لوله گذاری حدود ۳۳۰ کیلومتر در طول مسیر بازگشایی شد که تا سیرجان آمد و البته هنوز تا اردکان ادامه دارد امکان گذاشتن خط لوله وجود دارد که در کل ۵۵۰ کیلومتر متر مربع آب شیرین از دریای خلیج فارس فلات مرکزی ایران خط اول آن اجرا شد عملیات اجرایی خط دوم را  شروع خواهیم کرد و از استان کرمان مسیر به خراسان جنوبی، بیرجند و بعد به استان مشهدالرضا می‌رود.این اتفاق در حال انجام است ما عملیات اجرایی را از هرمزگان به خراسان رضوی شروع می کنیم و هزار و ۵۵۰ کیلومتر مسیر را آب را به صنایع کشور می رسانیم ما باید آب را به سنگان برسانیم.

وزیر صمت ادامه داد: مشکل آن جایی است که بروکراسی نحس اداری ما و نظام دیوان‌سالاری ما ،قوانین مزاحم ما قوانین مازاد ما باعث شده است که فسادی در کشور برای صنعتگران و کارآفرینان به وجود بیاید و مشکلاتی برای آنها فراهم شود.

رزم حسینی گفت؛ ما قانون را نمی‌شکنیم، بلکه انعطاف‌پذیری در قوانین جزو ذات قوانین حقوقی ما است، باید در اجرای قوانین انعطاف پذیر باشید بنابراین شما می توانید قانون را به‌نفع توسعه کشور خم کنید. توجه شما را به فرمایشات مقام معظم رهبری در روز کارگر جلب می کنم که به سه نکته  نظام اداری، فضای کسب و کار و قوانین مزاحم اشاره فرمودند ، جلب می‌کنم. امروز مجلس انقلابی می‌تواند پیشگام باشد قوانین مزاحم را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده‌ایم.

رزم حسینی راه اندازی سامانه جامع  تجارت را خط بطلانی برای قاچاق کالا و ایجاد رونق اقتصادی دانست و گفت: سامانه جامع تجارت که در حال حاضر راه اندازی شده است چند بخش دارد مهمترین بخش آن را گمرکات ایران تشکیل می دهد در چند ماه گذشته یک اختلاف نظری بین وزارت صمت و گمرکات وجود داشت که خوشبختانه این مشکل را حل کردیم.

وی افزود: گمرکات بر اساس شرح وظایف خود مدعی هستند که گمرک یک نهاد مستقلی در مرز کشور است و در مبادی ورودی کشور وجود دارد و باید به کدهای بین‌المللی وصل باشند که البته وصل هم هستند و یک مقداری مقاومت وجود داشت که در سامانه جامع تجارت اتصال صورت بگیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خوشبختانه در حال حاضر همکاری بسیار خوبی وجود دارد و جا دارد که از رییس کل گمرک کشور تشکر کنم یک اتفاق در کمیته مشترک وزارت صمت، گمرک و نهاد ریاست جمهوری که به صورت مرتب احصا می شود. در حال حاضر به طور تقریبی کد شناسه راه اندازی شده است و اطلاعات به سامانه جامع تجارت منتقل می‌شود و نزدیک به ۵۰ هزار انبار در این سامانه ثبت شده است و در تمام مراحل ثبت سفارش تخصیص ارز تا اخذ مجوزها از دستگاههای ۲۳ گانه دولتی تا واردات و بعد با نامهای که می‌آید و کشتی راه می‌افتد در سامانه جامع تجارت به طور کامل ثبت شده است که البته این سامانه در حال تکمیل است هنوز کامل نیست و در جهتی هستیم که روز به روز در حال تکمیل و به روزرسانی است، چرا که ما ۴۰ سال در این حوزه عقب هستیم و باید بیش از این کار کنیم. این کار در جهت جلوگیری از قاچاق تحقق دولت الکترونیک بسیار حائز اهمیت است.

وی در رابطه با وعده ای که تا پایان دولت دوازدهم محقق شود، گفت:  تلاش می کنم تا پایان دولت دوازدهم امر صادرات و واردات را آسان کنیم کالاهایی که در گمرک وجود دارد باید زودتر ترخیص شوند.

رزم حسینی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امروزه معادن حبس شده زیادی داریم که سال‌ها در اختیار افرادی قرار گرفته است که هنوز راه اندازی نشده است  این قول را می‌دهم که این معادن حبس شده عملیاتی شوند و در این راستا مزایده برگزار خواهیم کرد.