۰ نفر

برنامه‌های فولاد مبارکه برای اجرای طرح‌های توسعه در فولاد هرمزگان

۱۴ دی ۱۳۹۹، ۲۰:۳۹
کد خبر: 495201
برنامه‌های فولاد مبارکه برای اجرای طرح‌های توسعه در فولاد هرمزگان

اهمیت طرح‌های توسعه‌ای در صنعت فولاد کشور، راز ماندگاری در چرخه رقابت‌های جهانی است. تعریف و اجرای طرح‌های توسعه پایدار متناسب با نتایج مطالعات بازار و در جهت تامین نیازهای فعلی و جدید بازار‌های موجود و بازارهای جدید است. با سرمایه‌گذاری لازم در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای، علاوه بر جذب تکنولوژی‌های جدید، ایجاد ظرفیت‌های جدید و کاهش قیمت تمام شده، شاهد ماندگاری در چرخه رقابت و حفظ و توسعه سهم بازار خود خواهیم بود.

به گزارش اقتصادآنلاین ، تاکید بر این نکته ضروری است که همیشه توسعه پیش گام حرکت و جهش تولید در یک سازمان و شرکت است. به باور بزرگان علم اقتصاد، جهش تولید در مدل فرآیند توسعه اقتصادی، همانند حرکت و پرش به سمت توسعه یافتگی و رفاه تلقی می‌شود که البته برای محقق شدن آن باید یک برنامه بلندمدت و جامع را تهیه و به درستی اجرا کنیم.

در صنعت فولاد که به عنوان صنعت مادر و یکی از پیشران‌های توسعه اقتصادی کشور است نیز توجه ویژه‌ای به این امر شده و بر اساس طرح جامع فولاد کشور دستیابی به ظرفیت تولید سالیانه 55  میلیون تن فولاد خام در انتهای سال 1404 مد نظر قرار گرفته است. این که با توجه به شرایط بد اقتصادی کشور و کاهش رشد اقتصادی، چقدر امکان دستیابی به هدف تولید 55 میلیون تن فولاد قابل تحقق است، بحث دیگری است اما قطعا باید تلاش کرد  که لااقل به این هدف نزدیک شد.

به استناد گزارش پایش طرح جامع فولاد کشور، فولاد مبارکه و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش نقش اساسی و اصلی را در اجرای طرح‌های توسعه در راستای دست یابی به سند چشم انداز سند فولاد کشور داشته‌اند.

استان هرمزگان در جنوب ایران قطب اقتصادی ایران اسلامی است که نزدیکی به دریا از مزیت های استراتژیک این منطقه برای اجرای طرح های توسعه تولید فولاد است. از این رو فولاد هرمزگان از مزیت های صادراتی بیشتری نسبت به بسیاری از واحدهای فولادی در کشور برخوردار است. در مجموع با توجه به دلایل فوق الذکر فولاد مبارکه در شرکت زیرمجموعه‌اش یعنی فولاد هرمزگان افزایش ظرفیت فولادسازی از 1.5 میلیون تن به 2 میلیون تن تختال در یکسال در دست اجرا دارد. ضمن اینکه با برنامه ریزی فولاد مبارکه در فولاد هرمزگان احداث یک خط ‌نورد ورق عریض به ظرفیت 1.2 میلیون تن کلید خواهد خورد که با به بار نشستن خط‌نورد عریض در فولاد هرمزگان که ظرفیت آن 1.2 میلیون تن در سال است و ورق‌های خاص را تولید خواهد کرد، این شرکت دیگر تنها یک تولیدکننده صرف تختال نخواهد بود. این افزایش ظرفیت با انجام اصلاحاتی در واحد فولادسازی و ریخته‌گری و برخی زیرساخت‌های شرکت عملیاتی خواهد شد. در همین خصوص فولاد مبارکه پروژه‌های متعددی در دست اقدام است و برخی از آنها نیز در آینده نزدیک شروع به کار خواهد کرد.