۰ نفر

ورق گالوانیزه؛ بهترین انتخاب در مناطق با رطوبت بالا

۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۹:۵۶
کد خبر: 489083
ورق گالوانیزه؛ بهترین انتخاب در مناطق با رطوبت بالا

با گالوانیزاسیون ورق روغنی، دوام و استحکام بالا برده می‌شود

ورق‌ روغنی از جنس فولاد است که در مجاورت رطوبت زنگ‌زده و خورده می‌شود. ورق‌های گالوانیزه همان ورق‌های روغنی معمولی هستند که سطح آن‌ها به‌منظور جلوگیری از خوردگی، با یک لایه فلز روی پوشانده شده است. درواقع روی سدی است در برابر عناصر خورنده، تا از فلز پایه محافظت ‌کند. فولاد گالوانیزه به دلیل دوام بالا از محبوب‌ترین انواع فولاد است.

گگ

چگونه می‌توان از زنگ‌زدگی فولاد جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از زنگ‌زدگی قطعات فولادی 2 راه وجود دارد:

روش 1) جایگزینی فولاد با فلزی که در معرض رطوبت خوردگی نداشته باشد

روش 2) فولاد را با یک مانع فیزیکی پوشانده تا از واکنش آب با آهن جلوگیری کند

برای انتخاب هر یک از این دو گزینه در درجه اول باید هزینه‌های تمام‌شده را باهم مقایسه نمود.

روش 1) جایگزین کردن فولاد با یک فلز ضدزنگ

یک روش برای جلوگیری از خوردگی فولاد، جایگزین کردن آن با انواع فولاد ضدزنگ یا آلومینیوم است؛ اما این کار ازلحاظ اقتصادی منطقی نیست چراکه آلومینیوم گران‌تر از فولاد بوده و فولاد ضدزنگ هم بسیار گران‌تر از آلومینیوم است. از طرفی ممکن است فلز جایگزین فولاد مشخصات فیزیکی متفاوتی داشته باشد که کاربری آن را دچار مشکل کند.

روش 2) روش‌های مختلف گالوانیزه کردن فولاد

برای گالوانیزه کردن ورق‌های فولادی دو روش گرم و سرد وجود دارد که ورق‌های تولیدشده با هر روش خواص متفاوتی دارند. گالوانیزه گرم روش متداول‌تری بوده که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

1.روش گالوانیزه گرم

گالوانیزه گرم نوعی پوشش دهی روی است که با عبور ورق فولادی از داخل یک حمام روی مذاب با دمایی حدود 860 درجه فارنهایت (460 درجه سانتی‌گراد) شکل می‌گیرد. رویِ مایع به آهن موجود در فولاد پیوند خورده و یک لایه محافظتی در دو طرف ورق ایجاد می‌کند. سپس ورق فولادی را می‌چرخانند تا پوشش روی پوسته‌پوسته نشود و چسبندگی بهتری به سطح ورق داشته باشد. در گالوانیزه ورق روغنی به روش گرم، آلیاژی از فلز پایه و روی تشکیل می‌شود.

پس از بیرون آمدن فلز از حمام، در معرض هوا واکنش نشان داده و روی خالص با اکسیژن مخلوط شده و اکسید روی ایجاد می‌کند. اکسید روی بیشتر به دی‌اکسید کربن واکنش نشان داده و کربنات روی را تشکیل می‌دهد که همین لایه پوشش محافظ نهایی روی ورق روغنی خواهد بود. 

ورق گالوانیزه را می‌توان در دماهای بالا، تا 392 درجه فارنهایت استفاده کرد، اما استفاده در دمای بالاتر از آن باعث برداشته شدن لایه کربنات روی می‌شود. این روش به‌صرفه‌ترین فرآیند محافظت فولاد در برابر خوردگی است.

با این روش لایه گالوانیزه‌ای با رنگ طوسی مات و کدر به‌صورت سطحی غیریکنواخت و ناصاف و با ضخامتی بین 100 تا 130 میکرون روی ورق روغنی شکل می‌گیرد. ورق گالوانیزه تولیدشده به این روش تا حدی در برابر خوردگی مقاوم است که حتی با شکست و برش هم خاصیت ضدزنگ بودن خود را از دست نمی‌دهد.

گگگ

مراحل گالوانیزه کردن ورق روغنی به شرح زیر است:

  1. فولاد در محلول چربی‌زدایی تمیز می‌شود.
  2. پس از چربی‌زدایی، فولاد را برای اسیدشویی در یک مخزن اسیدسولفوریک گرم قرار می‌دهند.
  3. سپس در مرحله فلاکس‌زنی ابتدا فولاد برای جداسازی اکسیدهای باقی‌مانده در محلولی از کلرید روی – آمونیوم غوطه‌ور می‌شود و سپس یک پوشش محافظ نازک روی سطح قرار می‌گیرد که از اکسید شدن مجدد فولاد قبل از گالوانیزه کردن جلوگیری می‌کند.
  4. درنهایت فولاد تمیز شده در حمامی از روی مذاب غوطه‌ور و گالوانیزه می‌شود.

پس از اتمام مراحل گالوانیزه، فولاد ازنظر سازگاری و پوشش کامل بررسی خواهد شد.

مزایای گالوانیزاسیون به روش گرم

  • لایه‌ی محافظ ضخیم‌
  • مقاومت بیشتر در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی (به‌دلیل نفوذ روی به داخل فلز پایه و تشکیل آلیاژ)
  • مقرون‌به‌صرفه
  • سهولت انجام فرایند

2.الکتروگالوانیزه

در این روش باید مراحل زیر انجام شود:

1. تمیز کردن فولاد از هرگونه آلودگی و زنگ‌زدگی

2. فرو بردن فولاد داخل محلول الکترولیت (سولفات روی و یا سیانید روی)

در این روش یک جریان الکتریکی به محلول الکترولیتی واردشده و باعث کاهش یون‌های مثبت فلز روی می‌شود. درنتیجه روی دارای بار یونی منفی شده و بر سطح فولاد با بار مثبت رسوب می‌کند.

در گالوانیزه به این روش روی با فلز پایه آلیاژی تشکیل نمی‌دهد و به همین دلیل مقاومت کمتری در برابر خوردگی خواهد داشت.

ضخامت لایه روی با این روش حدود 25 میکرون بوده و به همین دلیل برای گالوانیزاسیون فلزاتی با ضخامت کم به‌کار می‌رود. همچنین سطح آن برخلاف گالوانیزاسیون گرم، براق خواهد بود.

ورق‌های گالوانیزه تولیدشده به این روش بیشتر برای ساخت پیچ و مهره، اجزا و قطعات خودرو و تولید مفتول گالوانیزه سرد برای توری مرغی استفاده می‌شوند.

3.گالوانیزه انتشار حرارتی

این روش گالوانیزاسیون در دمای 572 درجه فارنهایت (300 درجه سانتی‌گراد) انجام می‌شود و مراحل کار به ترتیب زیر است:

1. تمیز کردن فولاد از غبار و زنگ‌زدگی‌

2. قرار دادن فولاد در یک محفظه بدون هوا

3. پوشاندن فولاد با یک لایه از فلز روی

4. حرارت دادن فولاد

4.اسپری کردن فلز یا متالیزینگ

متالیزینگ روش دیگری برای گالوانیزه ورق‌های فولادی است که در آن پودر روی را حرارت داده و ذوب می‌کنند. درنهایت نیز روی ذوب شده را بر سطح ورق می‌پاشند. بهتر است هنگام پاشش روی مذاب ورق‌ها را نیز گرم کرد تا اتصال به شکل بهتری صورت بگیرد.

5.گالوانیزاسیون به روش رنگ زدن

برای گالوانیزاسیون به این روش رنگ‌دانه‌ها فلز روی را با رنگ مخلوط کرده و با استفاده از قلم‌مو روی ورق فولادی رنگ‌آمیزی می‌کنند. ضخامت و مقاومت پوشش روی ایجادشده به این شیوه بسیار کم است.

تفاوت روش‌های مختلف گالوانیزه کردن

ورق‌ گالوانیزه موجود در بازار از لحاظ روش تولید، ضخامت لایه روی و ظاهر با یکدیگر متفاوت‌اند. پس بعید نیست که ازلحاظ کاربری نیز با هم متفاوت باشند.

ورق گالوانیزه شده به روش گرم به دلیل مقاومت بالاتر بیشتر در فضاهای باز یا فضاهایی که بیشتر در معرض خوردگی هستند کاربرد داشته ولی روش‌های دیگر برای فولادهایی با ضخامت کم کاربرد دارند.

مزایای استفاده از ورق گالوانیزه چیست؟

بسیاری از صنایع از ورق گالوانیزه استفاده می‌کنند، زیرا مزایای گسترده‌ای برای آن‌ها خواهد داشت. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم:

1.هزینه اولیه کم 

نیازی به رنگ‌آمیزی یا پوشش اضافی ندارد؛ بنابراین قیمت ورق گالوانیزه نسبت به فولاد ضدزنگ و آلومینیوم قیمت کمتری دارد.

برای مشاهده قیمت ورق گالوانیزه در هر روز هفته می‌توانید به سایت آسرون  مراجعه نمایید یا با شماره 02143000023 تماس گرفته و سوالاتتان را در خصوص خرید ورق گالوانیزه از کارشناسان ما بپرسید.

2.دوام و طول عمر بالا

انتظار می‌رود ورق‌های گالوانیزه ​​بیش از 50 سال دوام داشته باشند. افزایش دوام محصول نهایی، قابلیت اطمینان آن را نیز افزایش می‌دهد.

3.مقاوم در برابر زنگ‌زدگی

عناصر آهن موجود در فولاد به طرز باورنکردنی در معرض زنگ‌زدگی قرار دارند، اما افزودن روی به‌عنوان یک بافر محافظ بین فولاد و هرگونه رطوبت یا اکسیژن عمل می‌کند.

فلزات گالوانیزه در همه صنایع کاربرد دارند

سالانه صدها هزار تن محصولات فولادی در سراسر جهان گالوانیزه می‌شوند. اغلب برای ساخت بدنه و قطعات اتومبیل‌ و محصولاتی مثل دوچرخه‌، لوله‌ آب، پیچ و مهره، ابزارها و انواع سیم‌ از فولاد گالوانیزه استفاده می‌شوند؛ زیرا فرآیندی ارزان است و به افزایش طول عمر قطعه کمک می‌کند.

ورق گالوانیزه در ساخت‌وساز و برای ساخت ساختمان‌های مدرن با اسکلت فلزی یا سازه‌هایی مانند بالکن، ایوان، راه‌پله، نردبان، راهرو و غیره استفاده می‌شود. استفاده از مقاطع فولادی گالوانیزه از روش‌های افزایش طول عمر ساختمان به شمار می‌رود.

استفاده از انواع فولاد گالوانیزه در صنایع بادی، خورشیدی و ارتباطات از راه دور که کار تعمیر و نگهداری تجهیزات آن‌ها آسان هم نیست بسیار رایج است.

درواقع از فولاد گالوانیزه گرم می‌توان برای روکش سیم‌کشی تلفن و جعبه تجهیزات استفاده کرد؛ زیرا احتمال آسیب و نیاز به تعمیر و نگهداری را بسیار کاهش می‌دهد.

در صنایع ماشین‌سازی و ابزار دقیق هم برای تولیدات مربوط به تجهیزات الکتریکی و مکانیکی، لوازم‌خانگی، دستگاه‌های اندازه‌گیری و بسته‌بندی از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود.

ورق‌های گالوانیزه برای تولید ظروف خانگی مانند کارد و چنگال، کاسه، سطل، مخازن، حمام و غیره نیز به کار می‌رود.

با وجود این طیف وسیع کاربردی، احتمالا در پروژه‌تان به ورق گالوانیزه نیاز پیدا خواهید کرد؛ اگر قصد خرید ورق گالوانیزه باید بدانید که قیمت این ورق از قیمت ورق روغنی یا ورق سیاه بالاتر است، اما در عوض طول عمر و کیفیت بهتری دارد که ارزش پرداخت این هزینه اضافی را دارد.