۰ نفر

رییس انجمن نوردکاران فولاد ایران خبر داد:

فروش ورق‌های فولادی به ۶۰۰شرکت کاغذی

۱۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۳۳
کد خبر: 479919
فروش ورق‌های فولادی به ۶۰۰شرکت کاغذی

رییس انجمن نوردکاران فولاد ایران می‌گوید که متاسفانه شرکت فولاد مبارکه به هیچ یک از مصوبه های وزارت صمت عمل نمی کند و با اصرار بر عرضه های مچینگ به شرکت های صوری، زمینه فروش محصولاتش با قیمت های بالا در بازار را مهیا می کند؛ مچینگ باید حذف شود تا رانت در بازار فولاد برچیده شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، احمد رضوی نیک، رییس انجمن نوردکاران فولاد ایران گفت: دلیل اصرار شرکت فولاد مبارکه برای فروش ورق های فولادی به صورت اختصاصی در مچینگ این است که قصد دارد با فروش محصول به شرکت های خودش سهمیه آن ها را تعیین می کند، قیمت کالای خود را به دو برابر قیمت در بازار بفروشد.

رییس انجمن نوردکاران فولاد ایران افزود: فولاد مبارکه مافیایی در فولاد ایران است و نه وزارتخانه بلکه زور دولت هم به آن نمی رسد؛ دلیل این ادعا آن است که فولاد مبارکه بارها و بارها همه مصوبات وزارت صمت را نادیده گرفته است و هیچ اتفاق و پیگیری هم در این زمینه روی نداده است.

به گفته رضوی نیک "در آخرین مصوبه با حضور نماینده دادستانی در کمیته رصد و پایش کمیته فولاد، تصمیم گرفته شد تا فولاد مبارکه از یک مرداد سال جاری عرضه ها را افزایش داده و مچینگ را حذف کند."

وی ادامه داد: این مصوبه با امضای نماینده دادستانی و کسانی که حق امضا داشتند از جمله انجمن نورد فولاد ایران مواجه شد اما شاهد هستیم که نه تنها از مرداد ماه مچینگ حذف نشد بلکه عرضه ها در بورس افزایش نیافته و مچینگ ادامه دارد.

در مچینگ همه چیز در دست مبارکه است

رییس انجمن نوردکاران فولاد ایران گفت: اینکه شعار می دهند که در بورس ورق 10 هزار تومان عرضه می شود و در بازار آزاد قیمت 14 یا 18 هزار تومان است ایا این عرضه ارزان به مصرف کننده پایین دست می رسد؟ خیر، چراکه عرضه در بورس محدود است و در مچینگ نیز فولاد مبارکه خودش میزان عرضه را به شرکت هایی که خودش تعیین می کند می فروشد.

رییس انجمن نورد کاران فولاد ایران ادامه داد: مچینگ برای فولاد مبارکه تبدیل به حیاط خلوتی شده است چرا که تفاوت قیمت درب کارخانه با بازار آزاد دو برابر است.مچینگ مگر به این معنا نیست که مازاد کالای عرضه شده را در خارج بورس با قیمت کف معامله کنند؟ در حال حاضر برای سهمیه ورق تولیدکننده مشکل دارد و عرضه کم صورت می گیرد،بنابراین نیازی نیست که به صورت مچینگ معامله شود.

۶۰۰ شرکت کاغذی در مچینگ

رضوی نیک اظهار داشت: به گفته وزارت صمت فولاد مبارکه  1066 واحد را به عنوان مشتری رصد و کد مشخص کرده است اما مگر می شود مشتری سنجی را به خود واحد سپرد؟ معلوم است که این رویه ایجاد فساد می کند و جالب است که از این مقدار بیش از 600 واحد وجود خارجی ندارند و کاغذی هستند. فکر می کنید چرا ورق های مبارکه سر از بازار آزاد در می آورد، جواب همین واحدهای کاغذی هستند که مبارکه با فروش محصولش در مچینگ به آنها، بازار را مدیریت می کند و در این میان زور هیچ نهاد و وزارتخانه ای به این شرکت نمی‌رسد.