۰ نفر

رشد ۱۵درصدی فروش فولاد مبارکه

۱۹ مهر ۱۳۹۹، ۸:۱۴
کد خبر: 472914
رشد ۱۵درصدی فروش فولاد مبارکه

شرکت فولاد مبارکه امسال معادل ۱۵ درصد رشد درآمد برای شرکت پیش‌بینی کرده است، این در حالی است که در سال گذشته فروش فولاد مبارکه به بیش از ۷ میلیون تن افزایش یافت و میزان صادرات این شرکت به یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه در ابتدای سال ۹۹ از افزایش ۸درصدی تولید گندله، افزایش ۲۵ درصدی آهن‌اسفنجی، افزایش ۳ درصدی تولید فولاد خام و همچنین از برنامه افزایش ۳۶ درصدی صادرات این شرکت در سال «جهش تولید» خبر داده بود. وی  در تشریح عملکرد شش‌ماهه سال‌جاری گفت: این شرکت توانست در نیمه نخست امسال این میزان رشد را محقق کند.

 لطفا در مورد عملکرد ۶ ماهه فولاد مبارکه در نیمه اول سال توضیح بفرمایید؛ در این دوره چه میزان از اهداف این شرکت تحقق‌یافته است؟

در شش‌ماه نخست امسال برنامه موردنظر در فولاد مبارکه تحقق‌یافته و حتی حدود 15 تا 20 درصد در زمینه فروش و 5 درصد در زمینه تولید رشد داشتیم. در مدت یادشده، 3 میلیون و 809 هزار تن گندله، 3 میلیون و 893 هزار تن آهن‌اسفنجی، 3 میلیون و 590 هزار تن تختال، 2 میلیون و 714 هزار تن کلاف گرم و 816 هزار و 300 تن ورق سرد در فولاد مبارکه تولید شده است. در نیمه نخست امسال بالغ‌بر 3 میلیون تن تولید ورق داشتیم که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این میزان تا پایان سال جاری به 6/ 6 میلیون تن خواهد رسید.

همچنین در این مدت، در زمینه تختال، محصولات گرم و محصولات سرد و پوشش‌دار نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب از رشد 372، 31 و 59 درصدی برخوردار بودیم.

 برای نیمه دوم امسال چه برنامه‌ای برای فروش در نظر گرفته‌اید؟

در نیمه دوم سال‌جاری درصورتی‌که با قطعی گاز و آب مواجه نشویم و همچنین با تامین به‌موقع مواد اولیه می‌توان طبق برنامه و اهداف شرکت تولید کرد. البته در بخش صادرات به دلیل اینکه تاکید وزارت صمت بر تامین هر چه بیشتر نیاز داخل است، از برنامه عقب هستیم که امیدواریم با هماهنگی انجام‌شده در نیمه دوم امسال بخشی از عقب‌افتادگی صادرات جبران شود.

 به نظر شما عرضه‌ها در بورس کالا در نیمه دوم سال چه روندی خواهد داشت؟

عرضه‌ها همانند روال قبل در بورس کالا انجام خواهد شد و کف عرضه تعیین‌شده از سوی وزارت صمت انجام می‌شود، اما تلاش ما این است که با مدیریت مناسب‌تر نیاز واقعی بازار را پوشش دهیم. براساس قانون جاری در کشور، مدیریت توزیع و قیمت‌گذاری بر عهده فولاد مبارکه نیست و تنها مسوولیتی که بر عهده بزرگ‌ترین فولادساز کشور قرارگرفته، تولید است، اما اکنون شاهدیم که به دلیل دخالت‌های برخی نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط در بازار فولاد، شرایط نامساعد شده است.

ازاین‌رو فولاد مبارکه برای رفع این مشکل، طرح‌های خود را به دولت و مجلس پیشنهاد داده و حتی دستگاه قضایی را در این زمینه توجیه کرده تا مدیریت واحد بر توزیع بازار توسط این شرکت انجام شود، هرچند فولاد مبارکه به‌طور مشخص هیچ مسوولیت قانونی در توزیع و قیمت‌گذاری ندارد. این مسوولیت با این تعهد که نیاز عمده همه واحدها تامین شود و بازار به ثبات حداکثری برسد، از سوی فولاد مبارکه اعلام‌شده است. ضمن اینکه عرضه در مچینگ و بورس نیز به‌صورت همزمان باشد؛ به‌نحوی‌که در مچینگ، نسبت عرضه ورق گرم که موردنیاز واحدهاست 75 درصد و در بورس کالا 25 درصد باشد. در مورد ورق‌های سرد نیز 90 درصد عرضه در مچینگ و 10 درصد در بورس کالا انجام شود.

همچنین پیشنهاد دادیم تا خط اعتباری 10 هزار میلیارد تومانی به‌صورت دائم برقرار باشد تا مشکلات تامین اعتبار مشتریان حل شود.

 دلیل این موضوعات را در چه می‌دانید؟ چطور می‌توان برای این موضوع راه‌حلی پیشنهاد داد؟

ما بر این باوریم که اگر فولاد مبارکه به‌تنهایی مسوول توزیع بازار باشد و نیازها را تامین کند، این التهاب قیمتی از بین می‌رود، زیرا می‌بینیم سامانه بهین‌یاب ناکارآمد است و عده‌ای بیش از سهمیه خود محصولات دریافت می‌کنند و در بازار آزاد باقیمت بیشتر می‌فروشند. حال اگر بتوانیم نیاز را حداکثری کنترل و آن را تامین کنیم، از التهابات بازار کاسته می‌شود و کمتر با افزایش قیمت و نبود محصول در بازار مواجه خواهیم شد. در حال حاضر به دلیل نبود سرمایه اولیه و در گردش در دست تولیدکنندگان، شاهد حضور دلالان هستیم، که در این زمینه نیز فولاد مبارکه می‌تواند با نرخ بهره کم، برای تولیدکنندگان تامین اعتبار کند و علاوه بر تولید به کار اصلی خود که حمایت از صنعت و صنعتی شدن است، برسد.

ما اعلام کرده‌ایم که نیاز همه تولیدکنندگان را تامین می‌کنیم. البته باید توجه داشت که صنوف مختلف شرایط متفاوتی دارند؛ برای مثال، صنف تولیدکنندگان ورق‌های قطور معمولا قراردادهای تناژ بالا دارند؛ بنابراین می‌توان برای این صنف روند خاصی پیشنهاد کرد و میزان عرضه به آنها را در مقایسه با دیگر بخش‌ها، همچون قطعه‌سازان یا تولیدکنندگان لوله و پروفیل، متفاوت در نظر گرفت.

هم‌اکنون تولید اسلب گاز ترش در قالب یک همکاری جدید در برنامه فولاد مبارکه قرار دارد، از این رو اطمینان می‌دهیم در سایر صنایع نیز این اقدام یعنی تولید محصولات کیفی و مهم را می‌توانیم اجرایی ‌کنیم.

 لطفا در مورد پروژه نورد گرم ۲ و اینکه در چه مرحله‌ای قرار دارد توضیح بفرمایید.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در سال‌جاری فقط اقدامات مربوط به مهندسی پروژه نورد گرم 2 انجام خواهد شد و سفارش‌های خرید و ساخت طبق زمان‌بندی پروژه به سال آینده میلادی و شمسی موکول خواهد شد.

 با توجه به شرایط بازار سهام و اتفاقات اخیر شاهد نوساناتی در این بازار بودیم، به‌عنوان سکاندار بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده فولاد در کشور، برای حفظ سهام سهامداران چه اقداماتی تاکنون انجام داده‌اید؟

توانسته‌ایم با مجوز سهام خزانه از سهام شرکت حمایت کنیم به گونه‌ای که هفته گذشته با انجام خرید مانع تشکیل صف شدیم.

با اخذ مجوزاز سهام خزانه از نظر قانونی توانستیم از سهام شرکت حمایت کنیم و روند حمایت از سهام شرکت با تولید بیشتر، کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و شفافیت مالی محقق می‌شود، اما به لحاظ سازوکار بورس با هماهنگی این سازمان و به‌رغم تمامی افت و خیزهای بازار همچنان از سهام شرکت حمایت می‌کنیم.

 پیش‌بینی شما از روند صنعت فولاد در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۰ چیست؟

در صورت مهار شیوع ویروس کووید-19 و لغو محدودیت‌ها با رونق همه بازارها از جمله فولاد مواجه خواهیم شد، از این رو پیش‌بینی می‌شود که فولاد نیز در سال آینده میلادی روند خوبی را تجربه خواهد کرد.

 درخواست شما به‌عنوان بزرگ‌ترین فولادساز کشور از وزیر جدید وزارت صمت چیست؟

تامین پایدار مواد اولیه مهم‌ترین درخواست ما از مدیریت جدید وزارت صمت است و همچنین با حمایت این وزارتخانه بتوانیم بازارهای صادراتی را حفظ کنیم. با توجه به اینکه مبارکه با شدیدترین تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کند تدابیری اتخاذ شود که با احکام ثانویه و با رفع وضع مقررات دست و پا گیر بتوانیم اداره کنیم.

همچنین با توجه به سوابق وزیر صنعت، معدن و تجارت و سیاست‌های وی در تقویت بخش خصوصی که لازمه هر اقتصادی است، انتظار داریم که فولاد مبارکه در جایگاه شرکتی صنعت‌ساز و توسعه صنعت کشور بازتعریف شود.