۰ نفر

معاون وزیر صمت در افتتاحیه سمپوزیوم فولاد کیش؛

سیاست وزیر صمت منطقی‌سازی قیمت محصولات فولادی است/ ۳.۸درصد تولید ناخالص داخلی دنیا مربوط به صنایع فولادی است

۱۴ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۰۲
کد خبر: 471975
سیاست وزیر صمت منطقی‌سازی قیمت محصولات فولادی است/ ۳.۸درصد تولید ناخالص داخلی دنیا مربوط به صنایع فولادی است

خداداد غریب‌پور رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه بیش از ۳۵۰۰ گرید فولادی در کشور داریم گفت: ۳.۸ درصد از تولید ناخالص داخلی در دنیا را صنایع فولادی تشکیل می‌دهند، فولاد سازان بزرگ تمرکز خود را بر روی منطقی سازی قیمت محصولات فولادی گذاشته‌اند.

به گزارش اقتصاد‌آنلاین؛ معاون وزیر صمت در مراسم افتتاحیه سمپوزیوم فولاد کیش گفت:‌ دنیا به سمت تولید فولاد سبک و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای می‌رود و بر همین اساس هم ما در فولاد مبارکه با همکاری جهاد دانشگاهی در حال فعالیت بر روی غبارروبی از صنایع فولادی هستیم.

رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه بیش از ۳۵۰۰ گرید فولادی در کشور داریم که حاصل تحقیقات در دنیاست و ۳.۸ درصد از تولید ناخالص داخلی در دنیا را صنایع فولادی تشکیل می‌دهند، توضیح داد: این ۳.۸ درصد می‌تواند در آینده به ۱۰ درصد تبدیل شود و این در حالی است که صنایع فولادی در دنیا به صورت مستقیم و غیرمستقیم ۹۶ میلیون نفر شغل ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه امروزه شاهد ابداعات جدید در دنیا و در صنعت فولاد هستیم، تصریح کرد:‌ تمرکز انجمن آهن و فولاد بر مقالات با محوریت پژوهش و تمرکز بر صنعت فولاد است و ایمیدرو هم در ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۹ در بخش پژوهش ۵۰ درصد بیش از شش ماهه ۹۸ با رویکرد تقاضا محور کردن پژوهش‌ها فعال بوده است.

غریب پور ادامه داد:‌ تقاضا محور کردن به این معناست که پژوهش‌ها باید برای رفع نیازهای صنعتی تهیه شود و جهت دهی ایمیدرو در این است که نیازهای صنعتی شرکت‌های فولادی و معدنی را با توانمندی‌های دانشگاه منطبق کرده و به عبارت دیگر تحقیقات در مراکز دانشگاهی ما باید تقاضا محور باشد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها باید پیش از فراخوان مقالات مورد نیاز صنایع، نیاز آنها را شناسایی کنند، افزود: فراخوان‌هایی که از سوی دانشگاه‌ها انجام می‌شود باید در قالب نیاز صنایع باشد.

رییس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر اینکه در فولاد به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌ایم، بیان کرد: ظرفیت تولید فولاد در سال جاری ۴۳ میلیون تن رسیده و بیش از ۳۲ میلیون تن تولید دخواهیم داشت. تولید فولاد ایران در هشت ماهه  سال ۲۰۲۰ با رشد بیش از ۱۱ درصدی همراه شد در شرایطی که تولید فولاد در جهان، نزولی بود.

وی ادامه داد: تولید کنسانتره تا پایان سال به ۷۰ میلیون تن و گندله به ۶۵ میلیون تن در داخل کشور خواهد رسید، این در حالی است که در ماه آگوست سال جاری تولید فولاد از مدت مشابه سال گذشته خود ۱۴ درصد رشد به ثبت رسانده است.

معاون وزیر صمت با تاکید بر اینکه تقاضای فولاد در دنیا به دلیل شیوع کرونا با کاهش ۶ درصدی روبرو بوده است، عنوان کرد: در نتیجه رشد تولیدی که ما در داخل کشور به ثبت رسانده‌ایم قابل تقدیر و اتفاقی مهم است، در همین راستا هم ایمیدرو در فولاد و صنایع فولادی حدود ۱۷.۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام داده در حالی که همین صنایع ۸ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور ما به همراه داشته که این بخش را در صدر تامین کنندگان ارز قرار داده است.

وی با بیان اینکه برای سرمایه گذاری زیربنایی نیاز به ۵ میلیارد یورو داریم، افزود: ایران کشور بسیار مستعدی است که با ۱۱ بندر کوچک و بزرگ، ۱۴ مرز جاده‌ای و ۵ مرز ریلی با ظرفیت کم نظیری می‌توانیم افزایش صادرات داشته باشیم، اکنون با احتساب اسکله منطقه پارسیان و منطقه خلیج فارس، دو بندر تخصصی معدن و صنایع معدنی داریم.

غریب‌پور با اشاره به اینکه آینده و چشم انداز فولاد در دنیا مثبت است، گفت: سال گذشته بیش از ۱۱ میلیون تن فولاد به خارج از کشور صادر شد. از سوی دیگر حدود ۱۵ میلیون تن مصرف داخلی و ۱۳ میلیون تن ظرفیت صادراتی داریم که می‌تواند تامین کننده ارز مورد نیاز کشور باشد.

وی با اشاره به سیاست وزیر جدید صمت در منطقی سازی قیمت‌های محصولات فولادی،‌ بیان کرد:‌ دو شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان تولیدکننده ورق و فولاد خوزستان به عنوان تولیدکننده شمش به عنوان لیدرهای بازار همکاری می‌کنند تا با همراهی انجمن آهن و فولاد و دیگر فولاد سازان بزرگ تمرکز خود را بر روی منطقی سازی قیمت محصولات فولادی گذاشته‌اند تا مردم نیز به عنوان مصرف کننده نهایی طعم فراوانی تولید فولاد در کشور را بچشند.

غریب‌پور تاکید کرد: ایمیدرو در کنار معاونت معدنی وزارت صمت و با همکاری فولاد سازان، انجمن آهن و فولاد و نیز انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران دست به دست هم داده‌اند تا قیمت فولاد، شمش و محصولات فولادی بیش از این لجام گسیخته نشده و اقتصادی شود، اگرچه اعتقادی به دخالت در بازار نداریم  اما به مدیریت بازار اعتقاد داریم و در کنار مردم هستیم تا شرایط بازار فولاد شامل شمش و ورق برای مردم متعادل شود.

رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه اتفاق مثبت دیگر که با همکاری شرکت‌های فولادی و ایمیدرو در بازار سرمایه رخ داد تشکیل صندوق‌های بازارگردان بود، عنوان کرد:‌ شرکت‌ها به عنوان بازارگردان وارد شدند تا نوسانات بازار را کاهش داده و از سهام سهام‌داران حمایت کنند و بعد از فولادسازان شرکت‌های پتروشیمی و بانک‌ها نیز همین مسیر را پیش رو گرفتند.

وی با اشاره به اینکه به دنبال ایجاد ثبات در بازار سرمایه هستیم، بیان کرد:‌ برای چشم انداز کشور قریب به ۵ میلیون یورو سرمایه در صنعت فولاد برای رسیدن به افق ۱۴۰۴ و تولید ۵۵ میلیون تن فولاد نیاز داریم.

غریب پور با تاکید بر اینکه نگرانی در تامین سنگ آهن اهداف چشم انداز نداریم، توضیح داد: معدن و صنایع معدنی سهم ۲۶ میلیاردی در تولید ناخالص داخلی کشور دارد و نسبت به ظرفیت این بخش همچنان جای رشد بیشتری می‌توان متصور شد، هدف‌گذاری یک میلیون متر حفاری را داشته‌ایم و حفاری در عمق یکی از اهداف ما در این مسیر است،‌ اگرچه یکی از مشکلات اصلی ما در این مسیر عدم وجود پیمانکار حفاری است.

معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه برای تولید ۳۲ میلیون تن فولاد در سال جاری نیاز به تولید ۳۷ تا ۳۸ میلیون تن آهن اسفنجی نیاز داریم، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های نوردی ایجاد شده در کشور اکثر واحدهای تولید کنسانتره و گندله با ظرفیت‌های قابل قبولی فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه بخش معدن بخش مستعدی برای سرمایه‌گذاری است و ما نیازمند همدلی مسئولان هستیم تا آینده معدن و صنایع معدنی را غنی کنیم، تصریح کرد: اشتغال در حوزه معدن و فولاد بسیار گسترده است و به ازای هر شغل در صنایع بالادستی معدن تا ۱۴ شغل در دیگر صنایع ایجاد و ارزش افزوده بالاتری ایجاد می‌شود و در بخش معدن تا ۴۰ برابر ارزش افزوده در این زنجیره می‌توان ایجاد کرد.