۰ نفر

نوسان ارزی بازارآهن

۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۴۹
کد خبر: 469782
نوسان ارزی بازارآهن

قیمت میلگرد و مقاطع آهنی به سقف قیمت تاریخی خود رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، بازار آهن این روزها متاثر از روند تحولات بازار ارز، با سیر صعودی قیمت‌ها مواجه شده است. بررسی قیمت محصولات فولادی در بازار خرده‌فروشی روز جمعه نشان می‌دهد هرچند اغلب کارخانه‌ها نرخ محصولاتشان را ثابت نگه‌داشته‌اند، اما همزمان سیستم فروش خود را بسته‌اند. با این روند قیمت برخی محصولات مانند قوطی و پروفیل، انواع نبشی و میلگرد آجدار در بازار خرده‌فروشی افزایش یافته و انتظار می‌رود با توجه به سیر صعودی نرخ دلار در بازار، قیمت انواع محصولات فولادی از ابتدای هفته جاری باز هم افزایش یابد.

قیمت هر کیلوگرم شمش فولادی با رسیدن به نرخ 10هزار و 850تومان، از سقف تاریخی خود عبور کرده. بررسی قیمت فروش این کالا نشان می‌دهد میانگین بهای شمش در تابستان در سطح 8هزار و 989تومان و 2ریال بود، اما حالا نرخ شمش فولاد 20.07درصد بالاتر از میانگین قیمت 3‌ماه تابستان ایستاده است. میانگین بهای شمش در فصل بهار5هزارو 632تومان و 7ریال بوده، بر این اساس میانگین بهای شمش فولاد در فصل تابستان ۵۹. ۵۸ درصد بالاتر از میانگین فصل بهار بوده است. علاوه بر این، نرخ دیروز شمش فولادی در بازار ۹۲. ۶۲ درصد بالاتر از میانگین فصل بهار بوده است. با این روند در گزارش‌های شرکت‌های فولادی نیز می‌توان انتظار جهش قابل‌توجهی در فروش و سود خالص این شرکت‌ها را داشت. از سوی دیگر، براساس نرخ دلار صرافی ملی، نرخ دلاری شمش فولاد در بازار در سطح ۳۹۹ دلار بر هر تن قرار گرفت.

گرانی محصولات فولادی 

بررسی قیمت انواع محصولات فولادی در بازار نیمه‌تعطیل دیروز(جمعه) نیز از سیر صعودی قیمت اغلب این اقلام حکایت داشت، به‌نحوی که میانگین قیمت هر کیلوگرم میلگرد10 آجدار در بازار آزاد افزایش 146تومانی را شاهد بود و متوسط نرخ هر کیلوگرم میلگرد ۱۴ آجدار با افزایش ۱۶۸ تومانی به ۱۲ هزار و ۴۲۰ تومان رسید. اگرچه قیمت‌های رسمی اعلام‌شده در جدول قیمتی اغلب کارخانه‌های فولادی ثابت بود اما بسته‌شدن فروش این کارخانه‌ها به امید افزایش رسمی قیمت‌ها از ابتدای هفته جاری، زمینه سیر صعودی قیمت‌ها در بازار اغلب محصولات فولادی را فراهم کرد؛ کارخانه‌هایی که با توجه به سیر صعودی قیمت دلار، برای افزایش نرخ رسمی محصولاتشان دور‌خیز کرده‌اند.

همچنین دیروز قیمت انواع تیر‌آهن و ناودانی در حالی ثابت ماند که بخش زیادی از تولیدکنندگان حوزه نبشی و ناودانی سیستم فروش خود را بسته بودند و بخشی دیگر نیز از افزایش قیمت‌ها منصرف شدند که با این روند به‌نظر می‌‌رسد ثبات نسبی دیروز قیمت محصولات اینگونه محصولات به نوعی آرامش قبل از توفان باشد. علاوه بر آن، دیروز میانگین قیمت انواع نبشی افزایش ۱۸‌تومان را تجربه کرد و انواع سپری به‌طور متوسط ۳۳ تومان گران‌تر شد.

تقاضای کاذب و قیمت‌سازی‌ 

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد  با بیان اینکه میزان مصرف فولاد در کشور براساس نیاز بخش‌های مختلف است، گفت: با این میزان نیاز، تقاضای کنونی در بازار فولاد و محصولات فولادی واقعی نیست. او افزود: این قیمت‌سازی‌ در بازار محصولات فولادی از افزایش نرخ ارز متاثر است. به گفته او، هزینه تمام‌شده تولید انواع آهن و فولاد با درنظر گرفتن قیمت مواداولیه و مالیات مشخص است اما حتی با پذیرش هزینه تمام‌شده تولید نیز، قیمت‌های کنونی این محصولات در بازار قابل توجیه نیست. حمید‌رضا رستگار‌پور‌ افزود: قیمت محصولات فولادی چسبندگی بالایی به نرخ ارز دارد. او تأکید کرد: اگر نرخ ارز و حجم عرضه فولاد و محصولات فولادی در بازار کنترل شود، می‌توان از روند افزایش قیمت‌ها جلوگیری کرد. به گفته او، کارخانه‌های فولادساز محصولات تولیدی خود را به‌صورت قطره‌چکانی توزیع می‌کنند. این شرایط موجب شده، رانت اطلاعاتی در بازار آهن با‌اهمیت شود.

ساماندهی بازار با تبعیت از قانون 

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تنها راه ساماندهی بازار فولاد را تبعیت از قانون برای ساماندهی نظام توزیع با استفاده از توانمندی تشکل‌های صنفی ذیربط دانست و گفت: با توجه به اینکه نظام توزیع از نظر قانون تعریف دارد، اگر همه به قانون احترام بگذارند، می‌توان بازار را کنترل کرد. توجه داشته باشید میزان مصرف محصولات فولادی مشخص است و باید برای ساماندهی عرضه چاره‌ای اندیشید اما گوش شنوایی برای ساماندهی بازار بر مبنای قانون وجود ندارد. به گفته او، نهادهای نظارتی نظیر دادستانی و تعزیرات نیز تنها با آخرین حلقه زنجیره توزیع فولاد یعنی عرضه‌کننده خرد برخورد می‌کنند و منشأ و مبدأ را رها کرده‌اند. او تأکید کرد: برخی محصولات فولادی مانند ورق، مصرف و متقاضی بیشتری در صنایع کوچک دارد، اما این بنگاه‌ها به‌ناچار این محصول را از بازار آزاد تهیه می‌کنند. به گفته او، تداوم شرایط فعلی موجب کمبود در بازار ورق مورد نیاز صنایع لوازم خانگی شده است.

چشم‌انداز مبهم بازار محصولات فولادی 

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد با بیان اینکه بازار ما متاثر از بازار جهانی فولاد نیست، گفت: تولید‌کنندگان سایر کشورها می‌توانند به‌راحتی شمش خریداری یا محصولاتشان را صادر کنند اما تحریم‌ها مانع تجارت جهانی فولاد ایران شده است. رستگار‌پور افزود: همچنین مواداولیه و منابعی که کارخانه‌های تولید‌کننده محصولات فولادی در سایر کشورها دریافت می‌کنند، به نرخ تمام‌شده واقعی است ولی کارخانه‌های ایرانی که از منابع ملی استفاده می‌کنند، به هنگام عرضه کالا، وقتی قیمت‌های جهانی افزایش می‌یابد از آن تبعیت می‌کنند، اما وقتی نرخ محصولات فولادی در بازارهای جهانی سیر نزولی به‌خود می‌گیرد، از کاهش قیمت محصولات در بازار داخلی خودداری می‌کنند و با کاهش عرضه، زمینه تثبیت یا حتی افزایش قیمت این اقلام برخلاف نرخ بازارهای جهانی را فراهم می‌کنند.

به گفته او، متأسفانه تمام محصولات فولادی نوسان قیمت نامتعارفی دارند به‌نحوی که در یک روز نرخ یک شاخه تیر‌آهن 2.5میلیون تومان افزایش یافته یا نرخ انواع میلگرد سایز مختلف هر کیلوگرم از 50 تا 450هزار تومان تغییر می‌کند.

از دست رفتن سرمایه فعالان صنفی 

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد با گلایه از شرایط نابسامان کسب‌و‌کار فعالان صنفی این رسته شغلی، گفت: متأسفانه این احساس در بازار به‌وجود آمده که احتمال کمبود و تداوم روند افزایش قیمت‌ها وجود دارد. در چنین فضایی سرمایه همکاران ما در بازار آهن در حال از بین رفتن است. رستگارپور افزود: اگر قیمت یک تریلی بار محصول فولادی 100میلیون تومان بوده، اکنون به 250میلیون تومان رسیده و این روند گرانی اکثر کسبه را سرگردان کرده است. به گفته او، فروشندگان این محصولات قادر به احتکار نیستند و اکثر واحدهای صنفی سرمایه خود را از دست داده و نمی‌توانند با بازار کاذب رقابت کنند، این موضوع بیشتر کسبه را به‌شدت متضرر کرده است. به گفته او، در صنعت فولاد 10 تا 12میلیون تن مازاد تولید داریم، در زمینه رشد مصرف داخلی نیز اتفاق خاصی نیفتاده و صادرات هم با چالش مواجه است. در چنین شرایطی افزایش بیشتر قیمت‌ها توجیه ندارد. مثلا نرخ واقعی هر کیلوگرم میلگرد با تمام گرانی‌ها باید کمتر از 10هزار تومان باشد و قیمت ورق ساختمانی نیز به‌دلیل کاهش تقاضا در بازار نباید افزایش یابد یا حداقل باید ثابت باشد.