۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

محدودیت واردات فلز هند/ ضربه اختلافات هند و چین به تجارت آلومینیوم

۲۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۲۲
کد خبر: 466634
محدودیت واردات فلز هند/ ضربه اختلافات هند و چین به تجارت آلومینیوم

دو منبع دولتی و یک مقام صنعت هند اعلام کردند با توجه به اینکه این کشور سیاست‌های جلوگیری از حمل و نقل فلزات از چین و سایر کشورهای آسیایی را به منظور حمایت از تولیدکنندگان در نظر دارد، در حال برنامه ریزی برای افزایش نظارت بر روی واردات مس و آلومینیوم است.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ به گزارش رویترز مقامات دهلی نو به زودی از وارد کنندگان فلزات درخواست خواهند کرد که مشخصات خود را به مقامات اعلام کنند تا در گام نخست کنترل دقیق‌تر و مجوز حمل و نقل دو فلز مس و آلومینیوم را دریافت کنند.

بر این اساس وزارت معادن هندوستان اواخر ماه گذشته طی نامه‌ای به وزارت بازرگانی این کشور اعلام کرد اقدام برای کنترل بیشتر با هدف فشار بر واردات به منظور تقویت خود اتکایی اقتصادی انجام خواهد گرفت. این نامه که نسخه‌ای از آن در اختیار رویترز قرار گرفته به تلاش نارندرا مودی نخست وزیر هند برای کاهش واردات و افزایش صادرات محصولات با ارزش افزوده بیشتر اشاره دارد.

در نامه وزارت معادن آمده است: بر این اساس هدف سیستم، کسب اطلاعات کافی است تا از این طریق مداخله سیاستی مناسبی در راستای واردات فلزات اندیشیده شود.

منابع دولتی در این باره تصریح می‌کنند که هدف از نظارت دقیق‌تر، انتقال واردات مس و آلومینیوم به لیست موارد محدود شونده است که بر آن اساس واردکنندگان نیاز به دریافت مجوز دولتی جداگانه برای هر محموله وارداتی دارند.

علیرغم پیگیری‌های مداوم رویترز برای کسب اظهارنظری در این باره وزارت معادن و بازرگانی فدرال هند حاضر به انجام گفت‌وگویی در این باره نشد.

چین، ژاپن، مالزی، ویتنام و تایلند از عمده صادرکنندگان مس هستند که ۴۵ درصد از واردات مس ۵ میلیارد دلاری هند برای سال‌های ۲۰۱۹- ۲۰۲۰ را در اختیار داشته‌اند. منابع مرتبط در این باره عنوان کرده‌اند که هند مکانیسم مشابهی هم برای واردات آلومینیوم در نظر دارد که عمدتا از چین انجام می‌شود.

بی کی بهاتیا دبیر کل مشترک فدراسیون صنایع معدنی هند (FIMI) که بزرگترین لابی معدنی این کشور را در اختیار دارد در این راستا معتقد است که چین تهدید بزرگی برای صنعت آلومینیوم در هند به حساب می‌آید.

بر اساس داده‌های صنعتی منتشر شده از ابتدای آوریل حدود ۵۸ درصد از تقاضای آلومینیوم هند با واردات قراضه تامین شده که منجر به کاهش ۲۲ درصدی قیمت‌ها نسبت به آلومینیوم تولید این کشور شده است. داده‌های دولتی هند همچنین بیانگر آن است که این کشور در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ حدود ۴.۴ میلیارد دلار آلومینیوم وارد کرده که عمده واردات آن از چین انجام شده است، همچنین نزدیک به ۱ میلیارد دلار از محموله وارداتی آلومینیوم این کشور هم اکنون در حال حمل به سوی هندوستان است.

البته اشاره به این نکته ضروری است که کشور هند پس از درگیری مرگبار ماه ژوئن در هیمالیا و مرز مورد اختلاف این کشور با چین، موانع تجاری و سرمایه گذاری‌های خود را در برابر شرکت‌های چینی به شدت افزایش داده است.