۰ نفر

۴۳۰معدنچی قربانی ۳هزار حادثه

۱۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۱۴
کد خبر: 464111

۴۳۰معدنچی قربانی ۳هزار حادثه

در دهه90 حدود 13هزار کارگر در حوادث معدن به دلایل گوناگون دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، معدنکاری سخت‌ترین شغل جهان است و هربار که بررسی جدید روی سخت‌ترین شغل جهان انجام می‌شود، بازهم معدنکاری در ابتدای فهرست قرار می‌گیرد؛ شغلی که بازی با جان برای کسب درآمد است. خطر مرگ و مصدومیت همیشه در کمین آنهاست. 80درصد حوادث معادن مربوط به معادن کوچک هستند که از چشم ناظران و سازمان‌های مسئول برای ایجاد امنیت دور می‌مانند. طبق آخرین گزارش‌های رسمی معادن سنگ تزئینی و زغال سنگ، حادثه‌ساز‌ترین معادن کشور هستند. در طول دهه‌های مختلف کشته‌شدگان معدن آمار قابل توجهی را به‌خود اختصاص می‌دهند. اما شاید بتوان گفت مهم‌ترین و بزرگ‌ترین فاجعه‌های معدنی در ایران مربوط به دهه 90 و سال96 با 78 فوتی باشد که انفجار معدن یورت زمستان آزادشهر استان گلستان در تاریخ 15آبان 96 فاجعه‌بارترین آنها بود و موجب کشته شدن 43نفر شد. در سال90 تعداد 44فوتی، 91تعداد 43فوتی، 92تعداد 59فوتی، 93تعداد 33فوتی، 94تعداد 28فوتی، 95تعداد 44فوتی، 96تعداد 78فوتی و در سال97 تعداد 36فوتی در حوادث شغلی معادن داشتیم. در سال98 بر اثر حوادث معدن 45نفر جان خود را در 31معدن به‌علت گاز گرفتگی، خفگی، برق‌گرفتگی و ریزش کمربالای کارگاه‌ها و حفاری‌های غیرمجاز از دست دادند. در 5‌ماه نخست 99 نیز طبق بررسی اخبار حوادث منجر به مرگ معدنچیان که در خبرگزاری‌ها ثبت شده 20معدنچی در 13معدن جان خود را از دست دادند. در دهه90 بیش از 3هزار حادثه در معادن کشور رخ داده که موجب آسیب‌دیدگی حدود 13هزار کارگر و کشته شدن بیش از 430معدنچی شده که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

20فروردین90

23 آذر سال 89، در عمق 600متری تونل شماره یک معدن اشکلی در منطقه هجدک‌راور ریزشی گزارش شد و 5کارگر در داخل تونل محبوس شدند و تنها جسد یکی از آنان از زیر آوار بیرون کشیده شد و تلاش‌ها برای پیدا کردن 3نفر دیگر از آن روز آغاز شد. جسد 2تن دیگر بعد 13روز و اجساد 2تن دیگر پس از 114روز اوایل سال90 بیرون کشیده شد. به‌دلیل گرمای بیش از حد معدن و نشت گازهای سمی و نرمی خاک زغال سنگ امکان نفوذ به داخل در کوتاه‌مدت وجود نداشت.

28 آذر 91

 8 معدنچی در جریان انفجار معدن زغال سنگ طبس کشته شدند. در این حادثه از 13کارگری که وارد تونل شده بودند 5نفر توانستند جان سالم به در ببرند. تصاعد گاز متان و انفجار حفره گازی باعث ریزش تونل اصلی معدن بود.

 1 اسفند 92

انفجار گاز در معدن زغال‌سنگ چشم‌پودنه شهرستان کوهبنان در شمال استان کرمان موجب کشته شدن 3نفر و زخمی شدن6 معدنچی شد که از مهم‌ترین حوادث دهه 90 به شمار می‌رود. این حادثه زمانی روی داد که ده‌ها کارگر در اعماق معدن در حال استخراج زغال‌سنگ بودند.

16تیر 93

انفجار در معدن گرانیت قرمز قلعه خرگوشی اردکان واقع در شمال شرق این شهرستان 5کارگر را به کام مرگ کشاند. در این حادثه شماری از کارگران ظهر روز دوشنبه وارد انبار مواد منفجره معدن شده بودند. یکی از آنان به‌رغم هشدار همکارانش سیگار روشن کرده و ته سیگارش به هر دلیلی روی یکی از محموله‌های فسفر افتاده که در ‌‌نهایت منجر به وقوع انفجار شد.

18 مرداد 93

ناامن بودن معدن زغال‌سنگ کیاسر در مازندران که بارها هشدار داده شده بود، جان 2معدنکار را بر اثر گاز‌گرفتگی گرفت و 2 مصدوم هم بر جای گذاشت. از آنجا که این حادثه دقیقا یک‌ماه بعد از انفجار معدن قلعه خرگوشی اردکان رخ داد، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

18بهمن 95

انفجاری که در واحد مولیبدن معدن مس سرچشمه کرمان رخ داد و باعث مرگ یک کارگر و مجروح شدن 5کارگر دیگر شد. این کارگران در حال برشکاری بودند که کپسول اکسیژن منفجر شد.

13 اردیبهشت 96

بزرگ‌ترین حادثه‌ای بود که در معدن زغال‌سنگ زمستان یورت آزادشهر در استان گلستان رخ داد و طی انفجاری 43نفر جان خود را از دست دادند و 83نفر زخمی شدند. معدن قرار بود بعد از حادثه انفجار ۶‌ماه تعطیل شود تنها 20روز پس از انفجار بدون آنکه اقدام جدی جهت بهبود وضعیت ایمنی و بهبود وضعیت معیشت کارگران انجام شده باشد، بازگشایی شد.

30 آبان 97

یک کارگر 54ساله در اثر ریزش معدن زغال سنگ کلاریز واقع در منطقه معدنی طزره زیرمجموعه شرکت معدن زغال سنگ البرز شرقی جان خود را از دست داد. در این حادثه 3نفر نیز مصدوم شدند.

28 فروردین 98

7نفر از کارگران ذوب چناران به‌علت حادثه نقص فنی در دستگاه ذوب در این کارخانه دچار سوختگی شدند.

30 آبان 97

11کارگر معدن بر اثر اتصالی کابل‌های داخل تونل معدن زغال‌سنگ سوادکوه مسموم و روانه بیمارستان شدند.

16 تیر 98

انفجار معدن سرمک ملایر، 2کشته و یک زخمی برجای گذاشت. این حادثه به‌دلیل انتشار و تجمع گاز در یکی از کوره‌های این واحد صنعتی روی داد که بسیار هم خبرساز شد.

25مهر 98

بر اثر ریزش آوار در عمق 200متری معدن سامان کاوش طبس 2کارگر جان خود را از دست دادند.این ۲ کارگر به‌منظور تخریب و پیشروی به عمق معدن رفته بودند که دچار ریزش معدن شدند.

20 و 27 آذر 98

حفاری غیرمجاز و ریزش معدن سرب و روی آلبلاغ اسفراین موجب کشته شدن 2کارگر شد. سال 98این معدن 7بار ریزش کرد و بر اثر آن 6کارگر جان باختند و برخی مصدوم شدند. این حوادث موجب شد تا این معدن تبدیل به خبرسازترین معادن در رسانه‌ها شود.

16دی 98

یک کارگر معدن کلاته رودبار استان سمنان در واحد دپو وجمع‌آوری زغال‌سنگ شهر کلاته رودبار جان خود را براثر سقوط در قیف زغال‌شویی از دست داد.

19 بهمن 98

2کارگر معدن زغال‌سنگ تاشکوییه شهرستان بافق بر اثر گازگرفتگی فوت کردند.

13تیر 99

در جریان حادثه گازگرفتگی تونل معدن قیرطبیعی «هواربزه» در گیلانغرب یک کارگر کشته و ۶ کارگر مجروح شدند. به گفته رئیس پیشین سازمان نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه حدود 500نفر در 20معدنی که وضعیت حاد دارد کار می‌کنند و در معرض خطر جدی قرار دارند.