۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش ۲.۵درصدی تولید طلای جهانی تا۲۰۲۹/ رکود تولید طلای چین در کنار افزایش تولید روسیه

۱۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۳۰
کد خبر: 463565
 افزایش ۲.۵درصدی تولید طلای جهانی تا۲۰۲۹/ رکود تولید طلای چین در کنار افزایش تولید روسیه

فیچ سولوشن با انتشار گزارشی پیش بینی کرده است که تولید جهانی طلا از 106 میلیون اونس در سال 2020 با رشد سالانه 2.5 درصدی به به 133 میلیون اونس تا سال 2029 افزایش می‌یابد.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ بر اساس گزارش منتشر شده از سوی فیچ سولوشن میزان رشد سالانه تولید طلا نسبت به رشد ثبت شده در میانه سال‌های 2016 تا 2019 رشدی 1.2 درصدی خواهد داشت. از دیدگاه تحلیل‌گر بازار، طلای روسیه با جهش تولید از 11.3 میلیون اونس در سال 2020 به 15.5 میلیون اونس در سال 2029 خواهد رسید، که این رقم نشان دهنده رشد متوسط 3.7 درصدی سالانه در میانه سال‌های 2020 تا 2029 در مقایسه با رشد 10.6 درصدی سال جاری خواهد بود.

رشد تولید طلای روسیه در شرایطی انجام می‌شود که این کشور تحت تاثیر تحریم‌های مداوم ایالات متحده و خطر مسدود شدن دارایی‌هایش در بانک‌های ایالتی آمریکا به دلیل تیره شدن روابط دو جانبه قرار دارد و به همین دلیل بانک مرکزی روسیه تصمیم به افزایش تولید طلا گرفته است. اگرچه گزارش فیچ اضافه می‌کند که در یک دوره طولانی‌تر پروژه تولید طلای روسیه توسط 21 پروژه جدید معدنی آنلاین پشتیبانی می‌شود.

نمودار تولید طلا در کشورهای تولیدکننده تا سال 2029

(نمودار تولید طلا در کشورهای تولیدکننده تا سال 2029)

از سوی دیگر انتظار می‌رود تولید طلای چین در طول ده سال آینده راکد باقی بماند و سالانه نرخ رشد متوسط 0.2 درصد را حفظ کند که در مقایسه با رشد 3.1 درصدی دهه قبل نشان دهنده کاهشی چشمگیر در تولید طلای این کشور است.

در بررسی‌های فیچ آمده است این کاهش تولید چین در نتیجه سخت گیری‌های زیست محیطی به ویژه پیرامون باطله‌های جامد ناشی از استخراج طلاست که منجر به ایجاد موجی در راستای تعطیلی معادن طلا و کاهش تولید در استان‌های بزرگ این کشور از جمله شاندونگ، جیانگ‌شی و هونن شد.

البته سال‌ها استخراج فشرده طلا نیز عامل دیگری است که بر کاهش سرعت تولید کنونی تاثیر بر جای گذاشته است، چرا که فعالیت‌های فشرده در برخی از مناطق از جمله چینگ‌های و گان‌سو منجر به کاهش و یا توقف تولید شده است.

از سوی دیگر، از شرکت‌های بزرگ چینی انتظار می‌رود که سرمایه گذاری در معادن طلای خارجی را افزایش دهند، چرا که رشد تقاضای طلا در داخل این کشور بیش از رشد تولید کنونی است. به عنوان نمونه، فیچ در گزارش خود به خرید 50 درصد از سهام شرکت ولادرو Veladero در آرژانتین و 960 میلیون دلار از سهام شرکت باریک گلد از سوی طلای شاندونگ اشاره می‌کند.

استرالیا و ایالات متحده

انتظار می‌رود استرالیا رشد تولید متوسطی را طی سال‌های آتی پشت سر بگذارد که از طریق چند پروژه قوی به اضافه افزایش قیمت طلا هزینه‌های عملیاتی رقابتی حمایت خواهد شد.

پیش بینی می‌شود تولید معدن Down Under از 11.7 میلیون اونس در سال 2020 به 14.2 میلیون اونس در سال 2029 افزایش یابد که نشان دهنده متوسط نرخ رشد سالانه 2.2 درصدی است.

شرکت OZ Minerals که در بالای منحنی قرار دارد، همچنان به توسعه پروژه طلا – مس کاراپاتینا Carrapateena که یکی از بزرگترین معادن ساخته شده در استرالیاست به ارزش 916 میلیون دلار استرالیا ادامه می‌دهد.

کاراپاتینا در سه ماهه چهارم سال 2019 به بهره برداری رسید و اکنون پروژه در حالت پایدار قرار دارد. این معدن با بهره برداری زیرزمینی 4.25 میلیون تنی سالانه  از پروژه مس – طلا طی 20 سال آینده به روند تولید خود ادامه خواهد داد. انتظار می‌رود عمر میانگین تولید معدن سالانه 65 کیلو تن مس و 67 کیلو اونس از طلا باشد.

در نهایت در گزارش فیچ آمده است که بخش استخراج طلا در ایالات متحده همچنان به پشتیبانی از فعالیت‌های قابل توجه سرمایه گذاری را که توسط تاریخ اکتشاف این کشور و ذخایر شناخته شده فلزات گرانبها ادامه می‌دهد. به صورت خاص نوادا به عنوان یک مکان اصلی برای اکتشاف و توسعه در نظر گرفته می‌شود، در حالی که باریک گلد و نیومونت متعهد به اجرای چندین پروژه بزرگ مقیاس در ایالات متحده هستند.

از جمله این پروژه‌ها می‌توان به پروژه گلدراش Goldrush باریک در نزدیکی کورتز اشاره کرد که ذخایر اثبات شده و احتمالی آن به 8.7 میلیون اونس می‌رسد.

همزمان، دومین تولید کننده بزرگ طلا در جهان به همراه نیومونت که نخستین شرکت بزرگ تولیدکننده طلا در جهان است، در حال ساخت محور سوم در معدن ترکویز ریج  Turquoise Ridge در نزدیکی وینه موکاست که پیش بینی می‌شود تولید سالانه خود را تا سال 2023 به 500 کیلو اونس طلا افزایش دهد.

همچنین باریک در همکاری با معادن برتر طلا در آرتوروی جنوبی South Arturo انتظار دارد که پس از اتمام فعالیت‌های ساخت و ساز در فاز 1 در معدن رو باز و زیرزمینی ال نینو میزان تولید خود را در سطح چشمگیری افزایش دهد.