۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت سنگ آهن با کاهش صادرات برزیل/ افزایش عرضه منجر به کاهش قیمت می‌شود

۱ شهریور ۱۳۹۹، ۹:۴۹
کد خبر: 461558
افزایش قیمت سنگ آهن با کاهش صادرات برزیل/ افزایش عرضه منجر به کاهش قیمت می‌شود

بنا به گفته فعالان و کارشناسان بازار ممکن است طی هفته‌های آتی قیمت سنگ آهن روند صعودی خود را ادامه دهد اما نکته اینجاست که افزایش عرضه‌ها قرار است به زودی بر روی این روند صعودی تاثیرگذار باشد.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ بر اساس اعلام فست مارکت Fastmarkets MB، سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد که به بندر شمالی چین با قیمت ۱۲۹.۰۹ دلار در هر تن روز پنجشنبه معامله شد،  نسبت به هفته گذشته ۶.۵ درصد افزایش قیمت یافته است. این بالاترین سطح قیمتی از ژانویه سال ۲۰۱۴ است که برای مواد خام فولاد به ثبت رسیده و سود این ماده را در سال ۲۰۲۰ به ۴۰ درصد رسانده است.

قیمت سنگ آهن همچنین از دومین بسته محرک مالی چین با توجه به همه گیری ویروس کرونا و اختلالات ناشی از صادرات در چند ماهه نخست سال تاثیر پذیرفته است، موضوع دیگری که بر این روند قیمت گذاری تاثیرگذار بوده ناشی از ضربه‌ای است که برزیل به عنوان دومین تولیدکننده و صادرکننده بزرگ سنگ آهن در جهان از شیوع کرونا دریافت کرد.

نمودار قیمت سنگ آهن در بازارهای چین

(نمودار قیمت سنگ آهن در بازارهای چین)

شرکت‌های معدنی این افزایش قیمت را غیرقابل تحمل می‌دانند. گروه BHP در حالی انتظار دارد این قیمت‌ها کاهش یابد که نوسانات در بازار همچنان پابرجاست. این دقیقا همان نظری است که یک ماه پیش واله به عنوان تولیدکننده برتر عنوان کرد که در کوتاه تا میان مدت حمایتی از قیمت‌های بالا دیده نمی‌شود.

یان روپر مدیرکل بازار فلزات شانگهای در این رابطه عنوان کرد: قیمت سنگ آهن این روزها ارتباط نزدیکی با روند حرکتی و نوسانات بورس اوراق بهادار دارد و بسیار تحت تاثیر حرکت معاملات کاغذی قرار گرفته است در نتیجه من بر این باورم که اختلاف‌هایی میان اصول و قیمت‌ها بر این مبنا ایجاد شده است.

 عرضه

وجود مشکلات آب و هوایی در برزیل در کنار همه گیری و شیوع وحشتناک ویروس کرونا در این کشور منجر به کاهش عرضه سنگ آهن شده اما واردات سنگ آهن چین در ماه جولای موفق به ثبت رکوردی تازه شد و بر همین اساس به نظر می‌رسد محموله‌های ارسالی از برزیل رو به افزایش است.

مایلز آیلساپ تحلیل‌گر UBS در این باره در یادداشتی نوشت: انتظار می‌رود که در نیمه دوم سال عواملی که این افزایش قیمت را در برداشته تضعیف شود چرا که بازگشت برزیل به بازار موجب افزایش عرضه خواهد شد.

اریک هدبورگ تحلیل‌گر ارشد شرکت مشاوره CRU هم در این رابطه به رویترز گفت: اگر اختلال‌ها برطرف شوند، به زودی طی چند ماه آینده شاهد کاهش قیمت سنگ آهن به کمتر از ۱۰۰ دلار در هر تن خواهیم بود.

نمودار بهبود وضعیت ارسال محموله از برزیل

(نمودار بهبود وضعیت ارسال محموله از برزیل)

بن پنگ تحلیل‌گر Maike Futures در این راستا به بلومبرگ توضیح داد: محرک‌های کلان اقتصادی تاکنون تاثیر مثبت بر بازار سنگ آهن داشته‌اند. با این وجود تا زمانی که تقاضای واقعی فولاد با ورود به بازار در ماه سپتامبر مشخص شود، ممکن است روند افزایش قیمت سنگ آهن و فولاد اندکی با کاهش روبرو شود.

گفتنی است که چین در ماه جولای نزدیک به ۹۳.۴ میلیون تن فولاد خام تولید کرده که این بزرگترین رکورد تولید ماهانه این کشور به حساب می‌آید. بر اساس داده‌های دفتر ملی آمار، میزان تولید فولاد خام در ماه جولای نسبت به یک ماه پیشتر خود (ماه ژوئن) حدود ۲ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته در جولای ۲۰۱۹ بیش از ۹ درصد افزایش داشته است.

نمودار تاثیر شیوع کرونا بر تولید فولاد چین

(نمودار تاثیر شیوع کرونا بر تولید فولاد چین)