۰ نفر

معادن زغال‌سنگ دیگر جذابیت ندارد

۳۰ مرداد ۱۳۹۹، ۹:۱۳
کد خبر: 461212
معادن زغال‌سنگ دیگر جذابیت ندارد

برخی تحلیلگران گمان می‌کنند که تقاضای سوخت هیچ‌وقت به‌طور کامل بهبود نمی‌یابد و به همین دلیل شرکت‌ها باید برای تغییر روند و رفتن به سمت برنامه انرژی‌های پاک تشویق شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنکاری جهان به‌دنبال مخالفت با منابع انرژی با کربن بالا، راه‌های کاهش بهره‌برداری از معدن‌های زغال‌سنگ را در پیش گرفته‌اند. بعد از همه‌گیری کرونا، میزان مصرف انرژی کاهش یافته است، از طرفی گزارش‌هایی که درباره افزایش درجه حرارت زمین گفته می‌شود، باعث شده است که شرکت‌های معدن کاری به راه‌هایی برای کاهش بهره‌برداری از معدن‌های زغال‌سنگ و انرژی با کربن بالا را در پیش بگیرند. سی‌ان‌ان گزارشی در این باره منتشر کرده است.

شرکت BHP که در ملبورن استرالیا قرار دارد، روز سه‌شنبه اعلام کردکه سعی خواهد کرد ۸۰ درصد از سهام خود در سرمایه‌گذاری‌های مشترک BHP Mitsui Coal را بفروشد. این شرکت دارای دو معدن در ایالات کویینزلند است که زغال‌سنگ کک با کیفیت پایین تولید می‌کند و برای فولادسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شرکت همچنین به‌دنبال راهی برای واگذاری دارایی‌های زغال‌سنگ حرارتی در استرالیا و کلمبیا است. بعد از شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا برای انرژی، شرکت‌های فعال در این زمینه با کاهش درآمد مواجه شدند. روز گذشته هم بعد از گزارش درآمد شرکت BHP، معاملات بورس اوراق بهادار لندن ۶/ ۲ درصد کاهش یافت.

مایک هنری مدیرعامل جدید BHP نیز به‌دنبال افزایش مشاغل استخراج مس و نیکل و واگذاری دارایی‌های نفتی و گازی است. این موضوع نشان‌دهنده این است که شرکت در حال آماده‌سازی برای آینده‌ای است که ترکیب انرژی در آن بسیار متفاوت به‌نظر می‌رسد.

هنری همچنین روی نمونه کارهای زغال‌سنگ BHP در معادن زغال‌سنگ کک با کیفیت بالاتر متمرکز شده است. با شیوع ویروس کرونا تقاضای نفت و گاز و زغال‌سنگ آسیب دیده است و کارخانه‌ها تعطیل شده‌اند. هواپیماها زمینگیر شده‌اند و به مردم دستور داده شده که در خانه‌هایشان بمانند.

برخی تحلیلگران گمان می‌کنند که تقاضای سوخت هیچ‌وقت به‌طور کامل بهبود نمی‌یابد و به همین دلیل شرکت‌ها باید برای تغییر روند و رفتن به برنامه انرژی‌های پاک تشویق شوند.

در اوایل ماه جاری شرکت نفتی BP از افزایش ده‌برابری سرمایه‌گذاری در منابع کم‌کربن پرده‌برداری کرد؛ چراکه جهان برای دنیایی با مصرف کمتر نفت آماده می‌شود.

این شرکت اعلام کرد واحد پتروشیمی خود را می‌فروشد چراکه اگر افزایش درجه حرارت جهانی به ۵/ ۱ درصد سانتیگراد محدود شود، تقاضا برای سوخت‌های فسیلی می‌تواند تا ۷۵ درصد طی ۳۰ سال آینده کاهش یابد.