۰ نفر

تولید سالانه ۵ گرید محصولات جدید فولادی

۲۷ مرداد ۱۳۹۹، ۷:۰۰
کد خبر: 460374
تولید سالانه ۵ گرید محصولات جدید فولادی

فولاد مبارکه در سال گذشته به رکورد تولید ۱۰ گرید جدید در زمینه‌های متفاوت ازجمله خودروسازی، لوله‌های انتقال نفت و گاز، لوازم خانگی و مخازن تحت‌فشار دست یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، محمدعلـی توحیـدی، مدیر متالورژی و روش‌های تولید شــرکت فولاد مبارکه گفت: با توجه به تولید محصولات جدید، واحد تروپروسس شرکت فولاد مبارکه تابه‌حال توانسته جوایز محصول برتر را کسب کند و در تولید محصولات نوآورانه پیشگام باشد.

وی در مورد نقش واحد متالورژی و روش‌های تولید در فولاد مبارکه افزود: وظیفه اصلی این واحد طراحی و مشارکت در تولید محصولات جدید بر اساس سفارش مشتریان است و به‌نوعی مسوولیت نوآوری در تولیدات جدید را بر عهده دارد. مدیریت متالورژی و روش‌های تولید از دو زیرمجموعه واحد تروپروسس و واحد استاندارد و کنترل فنی تشکیل شده است.

توحیدی در مورد واحد تروپروسس، اضافه کرد: بخش اصلی وظایف این واحد مدیریت پذیرش و پیرایش سفارش‌هاست؛ سفارش‌های مشتریان دارای مشخصاتی از قبیل گرید، ابعاد و استاندارد است. در فولاد مبارکه بازاریابان واحد فروش مشخصات محصول درخواستی مشتری را با کتابچه محصولات استاندارد تطابق می‌دهند و در صورت وجود مشخصات محصول در این کتابچه، ثبت و پذیرش سفارش انجام می‌شود، ولی اگر محصول موجود نباشد، امکان‌سنجی صورت می‌گیرد و در برنامه طراحی و تولید قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: موضوع مهم دیگری که در قبول سفارش مطرح می‌شود، موضوع پیرایش سفارش است؛ پیرایش سفارش به‌منظور تبدیل و تکمیل اطلاعات دریافتی مشتری به زبان قابل‌درک برای خطوط تولید صورت می‌گیرد. در واقع هرآنچه در برنامه کاری خطوط تولید گنجانده می‌شود توسط واحد تروپروسس و با نرم‌افزار final print تعیین می‌شود.

به گفته مدیر متالورژی و روش‌های تولید شــرکت فولاد مبارکه،  واحد تروپروسس بر اساس نیاز مشتری و استانداردهای موجود، نوع تست‌های مکانیکی و خواص پوشش را به آزمایشگاه اعلام می‌کند؛ به‌عنوان مثال برای گریدهای موردنظر تعیین می‌شود که بر چه مبنایی تست‌های آزمایشگاهی انجام گیرد و معیار تطابق بر چه اساس باشد.

وی خاطرنشان کرد: همکاری در انجام برنامه‌های اقتصادی شرکت، تعیین ظرفیت خطوط تولید، بارگذاری و اجرای بار معکوس ماشین، سیستم کنترل مدارک و سیستم کنترل پاداش از جمله وظایف واحد استاندارد و کنترل فنی است و در حوزه همکاری در انجام برنامه‌های اقتصادی، فعالیت‌های این واحد دریافت و کنترل برنامه تعمیرات و توسعه، دریافت و کنترل نیازهای بازار و هماهنگی با واحدهای تولیدی است.

توحیدی افزود: همچنین همکاری در به‌روزرسانی ساختار مراکز هزینه و دترمینات‌ها، تعیین مقادیر استاندارد پایه با هماهنگی دفتر فنی و کنترل و اجرای ماشین بار معکوس از وظایف واحد استاندارد و کنترل فنی است.

به گفته وی، در حوزه تعیین ظرفیت خطوط تولید، فعالیت‌های واحد  یادشده شامل بررسی روند پارامترهای فنی تولید، بررسی میکس سال بعد بر اساس نیازهای بازار، کنترل و بررسی اطلاعات مربوط به توقفات، تعمیرات و توسعه‌های شرکت و همچنین برگزاری جلسات برای تعیین ظرفیت خطوط تولید است.

توحیدی با اشاره به اینکه  برای حفظ فولاد مبارکه در چرخه رقابت، چه مواردی در راستای توسعه به خط تولید اضافه شده‌اند، خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده محصول تخت در خاورمیانه است؛ ورق‌های گرم و سرد نوردیده و محصولات پوشش‌دار بخشی از این محصولات است که در صنایع مختلف از جمله صنعت لوله و پروفیل، خودروسازی، صنایع غذایی و بسته‌بندی، نیروگاه‌های برق حرارتی و صنایع دریایی استفاده می‌شود. این محصولات علاوه بر بازار داخل به بازارهای خارجی از جمله اروپا، آفریقا و شرق آسیا هم صادر می‌شود. در سال گذشته محصولات جدیدی در شرکت تولید شد که می‌تواند سرآمد کار واحد NPT باشد.

وی ادامه داد: پیش از این محصولات یاد شده  به دلیل وجود محدودیت‌ها در کشور قابل‌تولید نبود، ولی با توجه به توانمندی تیم کارشناسی واحد NPT بومی‌سازی و امکان تولید آنها با همکاری واحدهای تولیدی شرکت فراهم شد. از جمله این محصولات می‌توان به فولادهای API مورد استفاده در ساخت لوله‌های انتقال نفت و گاز در محیط‌ترش و فولادهای IF فوق‌کششی با گرید D۰۰۰۶  که برای بدنه خودرو استفاده می‌شود، اشاره کرد.

مدیر متالورژی و روش‌های تولید شــرکت فولاد مبارکه افزود: همچنین تولید فولادهای مقاوم به خوردگی اتمسفری، تولید فولادهای با استحکام بالا، فولادهای میکروآلیاژی استحکام بالا و تولید فولادهای مناسب برای تسمه‌های بسته‌بندی بخش دیگری از  محصولات جدید شرکت  به‌شمار می‌آید.

وی تاکید کرد: ذکر این نکته بسیار مهم است که در سال ۹۷ و ۹۸ میزان محصولات نامنطبق از لحاظ خواص مکانیکی از ۰۱۴/ ۰ درصد به ۰۲/ ۰ درصد رسیده و در سال ۹۹ هم این روند نزولی ادامه داشته است.

توحیدی با بیان  اینکه در فولاد مبارکه تولید فولادهای مغناطیسی با سیلیسیوم پایین در حال بررسی و مطالعه است، تاکید کرد: امیدواریم به‌زودی خبر خوبی درباره تولید این نوع فولادها در کشور داشته باشیم. فولادهای مغناطیسی عمدتا در ساخت الکتروموتورها و ژنراتورهای برق استفاده می‌شود و به دلیل محدودیت‌های موجود، واردات اینها عملا متوقف شده و ما باید پاسخگوی این نیاز باشیم. وی ادامه داد: مهم‌ترین موضوع در این زمینه، طراحی متالورژیکی این کار است که شامل آنالیز شیمیایی، طراحی پارامترهای نوردی و در نهایت تولید می‌شود. مساله مهم دیگر بررسی اقتصادی بودن تولید این محصول است که با بررسی بهای تمام‌شده محصول و حاشیه سودی که به ارمغان خواهد آورد، در واحد NPT دنبال می‌شود.

مدیر متالورژی و روش‌های تولید شــرکت فولاد مبارکه در مورد ارتباط فولاد مبارکه با شرکت‌های فعال در دنیا در زمینه ساخت فولادهای جدید، گفت: سال‌های گذشته از شرکت‌های مشاوره‌ای مختلفی از جمله شرکت CSM ایتالیا مشاوره گرفتیم و نتایج آن را به‌ویژه در تولید محصولات گرم و تختال‌های گازترش دیدیم. در این زمینه کارشناسان فولاد مبارکه و به‌ویژه این واحد، آموزش‌های خوبی دیده‌اند. اگرچه شیوع ویروس کرونا در ادامه ارتقای دانش فنی وقفه‌ ایجاد کرده، اما درصدد هستیم به طریقی با این شرکت‌ها ارتباط برقرار کرده و دانش فنی کارشناسان واحد NPT  را ارتقا دهیم.

وی در خصوص بازخورد‌‌های شرکت نفت در خصوص تاثیر گریدهای گازترش در فرآیند فولادسازی افزود: فولاد مبارکه ارتباط تنگاتنگی با شرکت نفت دارد و جلسات مشترکی با آنها برگزار می‌کند؛ در این فرآیند ارتباطی دیدگاه‌های آنها را درباره محصول دریافت می‌کنیم.

توحیدی درباره استاندارد محصولات جدید تصریح کرد: محصولات فولاد مبارکه براساس استانداردهای بین‌المللی تولید می‌شود که این استانداردها هر سال به‌روز می‌شود. در حال‌حاضر استانداردهای سال ۲۰۲۰ را در شرکت اجرا می‌کنیم، اگرچه با استانداردهای قبلی اختلاف زیادی ندارد.

وی در مورد شرایط حوزه هزینه‌یابی و بارگذاری‌های معکوس افزود: وقتی محصولی از لحاظ متالورژیکی طراحی می‌شود، بار مالی ایجاد می‌کند؛ چون باید پارامترها را عوض کنیم و مواد و فروآلیاژهای جدید را به‌کار بگیریم. این بار مالی و پارامترهای موثر بر آن محاسبه می‌شوند که برخی از آنها شامل میزان فروآلیاژهای مصرفی، ابعاد محصول، سیکل بازپخت، کیفیت سطح محصول، میزان سختی تولید، آزمایش‌های کیفی موردنیاز و خواص مکانیکی محصول هستند. همه این‌ موارد در محاسبات محصول موثر است تا بتوان محصولی با ارزش‌افزوده قابل‌قبول تولید و روانه بازار کرد.

مدیر متالورژی و روش‌های تولید شــرکت فولادمبارکه با اشاره به عوامل بهبود فرآیند در تعامل با واحدهای دیگر شرکت  گفت: این واحد رابط بین مشتری و واحدهای دیگر بهره‌برداری و ستادی است. برای اینکه درخواست مشتری تبدیل به تولید شود، بین واحد فروش، واحد برنامه‌ریزی تولید، کنترل کیفی و آزمایشگاه‌ها هماهنگی و ارتباط برقرار می‌کنیم تا پارامترهای عملیاتی که برای تولید سفارش باید انجام شود، لحاظ شود.

وی در مورد برنامه‌های واحد NPT در سال  ۹۹ خاطرنشان کرد: ارتقای دانش فنی کارکنان واحد، تولید محصولات جدید و افزایش روند تولید این محصولات، استفاده از تجهیزات فیزیکی شبیه‌ساز، کاهش NC  خواص مکانیکی مطابق سال ۹۸ از مهم‌ترین برنامه‌های این واحد است.