۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تلاش برای ایجاد آرامش در بازار ورق/ تعیین زمان و کف عرضه برای تولیدکنندگان ورق فولادی در بورس کالا

۲۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۰۵
کد خبر: 460250
تلاش برای ایجاد آرامش در بازار ورق/ تعیین زمان و کف عرضه برای تولیدکنندگان ورق فولادی در بورس کالا

در حالی که نوسانات قیمت ارز و افزایش جهانی قیمت فولاد، التهابات بازار ورق را افزایش داده، آخرین تلاش‌ها برای بازگرداندن آرامش به این بازار در جریان است. بر این اساس اگرچه عرضه اسلب در بورس به عنوان یکی از راهکارهای ایجاد آرامش در بازار ورق انجام شد، اما قیمت‌گذاری بالای اسلب عملا فروش بورسی این محصول فولادی را زیر سوال برده است.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ تقریبا از اردیبهشت ماه سال جاری که با ابطال معاملات، التهابات بازار ورق آغاز شد و قیمت مسیر صعودی و نجومی در پیش گرفت، علاوه بر آزاد گذاشتن بازار عرضه و تقاضا در تعیین قیمت‌ها، یکی از اصلی‌ترین راه حل‌های ایجاد آرامش در بازار ورق عرضه اسلب در بورس و ایجاد شفافیت در میان خریداران اسلب - که بالطبع تولیدکنندگان ورق فولادی بودند- عنوان شده است.

در یک فاصله چهار ماهه از زمانی که دریافت کنندگان ورق و واحدهای پایین دستی به قیمت‌گذاری‌ها و تعیین سهمیه‌ها معترض شدند، اسلب پس از یک توقف دو ساله بار دیگر در بورس کالا عرضه شد؛ اگرچه عرضه اسلب خود اما و اگرهایی به همراه داشت که عدم استقبال مورد تصور را به دنبال داشت. قیمت‌گذاری‌های اولیه اسلب در بورس کالا در شرایطی بیش از 8500 تومان بود که همزمان ورق در همان محدوده قیمتی در بورس عرضه می‌شد.

از قبل همین قیمت گذاری متقاضیان اسلب بسیار محدود شدند؛ تنها در نخستین عرضه که نزدیک به 120 هزار تن عرضه از سوی شرکت‌های مختلف بود کمتر از ده هزار تن تقاضا وجود داشت؛ فعالان بازار این میزان تقاضا را مرتبط با قیمت‌گذاری نادرست بورس کالا عنوان کردند به این مفهوم که سطح بالای قیمت پایه، تقاضای اسلب را به میزان قابل توجهی نسبت به تقاضای بازار آزاد کاهش داده است.

دومین عرضه اسلب هم از شرایط بهتری برخوردار نبود، در شرایطی میزان بسیار محدودی تقاضای اسلب در بورس کالا به ثبت رسید که قیمت‌های پایه هفته دوم بیش از 8600 تومان بود. عده‌ای بر این باورند که چنین روند قیمت گذاری و تقاضای بسیار کم در نهایت منجر به خروج دوباره اسلب از بورس کالا خواهد شد. عرضه اسلب در بورس اما مزایایی هم به همراه داشته است؛ تلاش برای کنترل بیشتر قیمت‌ها در بازار ورق و الزام دریافت کنندگان اسلب به عرضه ورق تولید شده در بورس کالا از جمله مزایایی که در صورت حصول موفقیت در عرضه اسلب شاهد آن خواهیم بود.

در زمینه بخوانید

پشت پرده عرضه اسلب در بورس کالا/ قیمت‌گذاری اسلب بر چه مبناست؟

قیمت گذاری ۶۰درصدی اسلب نسبت به شمش در بورس کالا/ التهابات بازار ورق کاهش می‌یابد

بر همین اساس در نامه‌ای که ابتدای مرداد ماه با موضوع «ابلاغ تصمیمات کمیته تخصصی تنظیم بازار فولاد (کف عرضه تکلیفی و صادرات اسلب و ورق) از سوی محمدرضا کلامی دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار ابلاغ شده با اشاره به عرضه اسلب در بورس کالا آمده است:

«دریافت کنندگان اسلب (واحدهای تولیدی پایین دستی) و واحدهای تولیدی که از اسلب خود جهت تولید ورق استفاده می‌کنند (خود مصرفی)، مکلف به عرضه ورق گرم حاصل از اسلب دریافتی در بورس کالا معادل 95 درصد اسلب دریافتی و خود مصرفی هستند.»

بدون تردید عرضه 95 درصد از ورق تولید شده شرکت‌های دریافت کننده اسلب در بورس به معنای افزایش عرضه و در نتیجه آن تعدیل قیمت‌ها خواهد بود. این در حالی است که تا به امروز شرکت فولاد مبارکه اصفهان تنها تولیدکننده ورق بوده که تولیدات خود را در بورس عرضه کرده است.

در این ابلاغیه همچنین آمده است: مقرر گردید آن دسته از واحدهای نورد گرم که به دلیل مشکلات حقوقی (مانند فولاد گیلان و فولاد کاویان) امکان عرضه مستقیم ورق گرم استحصالی از اسلب را در بورس کالا ندارند اجازه عرضه ورق تولیدی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در خارج از بورس کالا را نداشته و می‌بایست تولید کننده بالادستی (فولاد مبارکه) و یا با استفاده از دستگاه مباشر و یا هر روش دیگری که به تصویب کمیته فنی رصد و پایش برسد، نسبت به عرضه ورق گرم استحصالی در بورس کالا اقدام کنند.

در این ابلاغیه از 9 شرکت نام برده شده که بر اساس میزان تولیدات سال قبل خود و برآورد تولید در سال 99 برای آنها کف عرضه‌ای در نظر گرفته شده و زمان عرضه ورق در بورس این شرکت‌ها یک ماه پس از دریافت اسلب عنوان شده است: «حداکثر زمان تبدیل اسلب تا عرضه ورق گرم حاصله در بورس کالا یک ماه از تاریخ تحویل اسلب تعیین می‌شود.»

در چنین شرایطی و در صورت اجرای این ابلاغیه که در میان اخبار چندان به چشم نیامده بود، به نظر می‌رسد حداکثر از ابتدای پاییز سال جاری با عرضه همه تولیدکنندگان ورق در بورس کالا، تا حدودی آرامش به بازار ورق بازگردد. در این راستا باید منتظر نتیجه عرضه اسلب در بورس ماند، پروژه‌ای که میزان موفقیت و یا شکست در آن با توجه به گمانه‌هایی که وجود دارد چندان مشخص نیست.

برای مشاهده متن کامل ابلاغیه تعیین کف عرضه اسلب و ورق فولادی اینجا کلیک کنید