۰ نفر

برنامه جامع زیست محیطی ذوب آهن برای تبدیل شدن به صنعت سبز

۲۲ خرداد ۱۳۹۹، ۹:۰۴
کد خبر: 445373
برنامه جامع زیست محیطی ذوب آهن برای تبدیل شدن به صنعت سبز

نشست خبری مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اصحاب رسانه اصفهان و شهرستان لنجان در راستای تشریح رویکردها، عملکرد و پروژه های زیست محیطی شرکت، بیست و یکم خردادماه در سالن تشریفات این شرکت برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، قبل از این نشست خبری، اصحاب رسانه اصفهان و شهرستان لنجان با حضور در بخش های مختلف شرکت از اقدامات و پروژه های زیست محیطی این شرکت بازدید کردند .

منصور یزدی زاده، مدیرعامل شرکت با اشاره به اینکه آلایندگی ذات همه صنایع است و نکته مهم کنترل این موضوع بوده، گفت : حدود 14 هزار نفر پرسنل در این شرکت مشغول به کار هستند و سلامتی آنها و طبیعتاً مردم منطقه اولویت اصلی شرکت است

وی افزود: در شرایطی که کارخانه ذوب آهن به دلیل نداشتن مواد اولیه به ویژه سنگ آهن با 60 درصد از ظرفیت تولید دارد اما هیچگاه اعتبار پروژه های زیست محیطی را کاهش نداده است و پروژه های جدیدی نیز تعریف نموده است.

مدیرعامل شرکت تصریح کرد: عمده آلایندگی ذوب آهن مربوط به باتری شماره 3 کارخانه است که در این خصوص تعویض درب های باتری و جایگزین نمودن آنها با درب های فلکسیبل در دستور کار قرار گرفت. امروز با افتخار اعلام می کنم طراحی نقشه های این درب ها که از پیچیدگی بسیاری نیز برخوردار است به دست توانمند کارکنان سختکوش ذوب آهن اصفهان انجام شد و در ادامه ریخته گری، ماشین کاری، ساخت، نصب، بهره برداری و ... نیز در کارگاه های ذوب آهن به صورت شبانه روزی آماده گردید.

این مقام مسئول ادامه داد : 74 درب سمت کک در سال گذشته ساخته و نصب شد و از تعداد 74 درب سمت ماشین نیز تعداد 44 درب تا کنون آماده شده است. برنامه ریزی شده بود ساخت درب های سمت دوم تا پایان خردادماه به پایان برسد اما به دلیل بحران کرونا با اندکی تاخیر در آینده نزدیک این پروژه زیست محیطی ماندگار ذوب آهن اصفهان نیز به پایان می رسد.

یزدی زاده با اشاره به اینکه در مصرف آب نیز به ازای هر کیلو تولید، مصرف به نصف کاهش یافته است، خاطر نشان کرد: حق آبه ای برای ذوب آهن تعریف شده است که تنها 40 درصد آن را استفاده می کنیم و تلاش داریم برداشت آب خام را از زاینده رود به کمترین حد ممکن برسانیم. همچنین مصرف آب ذوب آهن اصفهان در ده سال اخیر 50 درصد کاهش یافته است .

وی بیان کرد: خرید پساب شهرهای زرین شهر، فولادشهر، نجف آباد و فلاورجان را در دستور کار قرار دادیم تا از این محل جنگل دست کاشت و منحصر به فرد شرکت به میزان 16 هزار و پانصد هکتار(حدود 84 برابر استانداردهای فضای سبز مربوط به صنایع) آبیاری شود. در این راستا فاز اول پروژه انتقال پساب فولادشهر به ذوب آهن اصفهان که از خردادماه 97  عملیات اجرایی آن آغازشده بود در مراحل پایانی می باشد.

یزدی زاده گفت: ذوب آهن اصفهان سالانه 15 میلیارد تومان برای نگهداری فضای سبز شرکت هزینه می کند که رقم قابل توجهی است و رویکرد آینده کارخانه این است که کاشت گونه های مقاوم به کم آبی را در دستور کار قرار دهد.

وی تصریح کرد: طی سال 98 براساس تصمیمات اتخاذ شده درسطح شهرستان مقررگردیدکه شرکت ذوب آهن اصفهان نسبت به تهیه برنامه جامع محیط زیست اقدام نموده ونتایج حاصل را جهت بررسی و تایید به اداره کل حفاظ محیط زیست استان ارسال نماید. این برنامه در نیمه دوم سال 98 تهیه و به اداره کل حفاظت محیط زیست استان ارسال شد و در حال حاضر در مرحله بررسی توسط این اداره قرار دارد . مقرر است پس از نهایی شدن در چهارچوب تفاهم نامه مشترک با اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان امضا و مبادله گردد و به عنوان نقشه راه محیط زیست شرکت، کلیه فعالیت های بهبود در این حوزه براساس برنامه مذکور انجام گردد.

یزدی زاده با اشاره به اجرا و راه‌اندازی بیش از 36 پروژه زیست محیطی با هزینه ای بالغ بر 1700 میلیارد ریال و 56 میلیون و 500 هزار یورو و تعداد قابل توجهی پروژه دیگرگفت: هدف و نگرش ذوب آهن اصفهان این است که در سه بخش آب ، هوا و خاک ، کمترین آلایندگی را داشته باشد و در این راه در حد توان خود هزینه های لازم انجام می دهد.

مدیر عامل ذوب آهن همچنین از بهره برداری از تعداد قابل توجهی سیستم های تصفیه هوا شامل (22 الکتروفیلتر، 75 فیلترکیسهای، 36 اسکروبر، 10 سیکلون (خشک، مرطوب) درخطوط مختلف تولید این شرکت خبر داد .

مهدی بهرامی، معاون منابع انسانی و امور اجتماعی ، مهرداد اسماعیلی، مدیر آب رسانی ، مجید مکاری مدیر ایمنی بهداشت و محیط زیست ، علیرضا امیری مدیر روابط عمومی و علی راعی مشاور امور مجلس و ارتباطات اجتماعی ذوب آهن اصفهان نیز در پاسخ به سوالات خبرنگاران توضیحاتی ارائه دادند . همچین محمدرضا یزدان پناه مدیر نت مکانیک و علیرضا رضوانیان مدیر تولیدات کک و مواد شیمیایی ذوب آهن نیز در جریان بازدید خبرنگاران، توضیحاتی در خصوص پروژه های زیست محیطی ارائه نمودند .

شایان ذکر است در پایان این نشست از کتاب" زینب کوچولو در شهر آهن" از انتشارات روابط عمومی ذوب آهن اصفهان نیز رونمایی شد.