۰ نفر

مرز باجگیران برای تجار بازگشایی شد

۲۵ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۵۴
کد خبر: 706962
مرز باجگیران برای تجار بازگشایی شد

رییس دفتر نمایندگی شمال و شرق وزارت امور خارجه گفت: تردد کامیون‌های تجاری از مرز باجگیران با کشور ترکمنستان پس از توقفی سه ساله از سرگرفته شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد بهشتی منفرد رئیس دفتر نمایندگی شمال و شرق وزارت امور خارجه گفت: براساس اعلام وزارت امور خارجه ترکمنستان به منظور فعال سازی بیش از پیش تجارت بین دو کشور همانند دوره قبل از شیوع کرونا، روزانه ۱۰ کامیون با راننده می‌توانند از مرز زمینی باجگیران (هودان) وارد ترکمنستان شوند.

او افزود: بر این اساس وزن کامیون نباید بیش از ۲۰ تن باشد و مقصد تحویل نهایی آن نیز در قلمرو ترکمنستان و شهر عشق آباد باشد.

رئیس دفتر نمایندگی شمال و شرق وزارت امور خارجه ادامه داد: طبق اعلام وزارت خارجه ترکمنستان به استناد تصمیمات اتخاذ شده در نشست کمیسیون فوق العاده ترکمنستان در امـــور مبارزه با شیوع بیماری‌ها در تاریخ چهار مارس ۲۰۲۳، اعلام شده است با توجه به عادی سازی وضعیت شیوع کرونا در جهان، کمیسیون یادشده ورود مردم عادی به خاک ترکمنستان از طریق مـــرز‌های زمینی هـــودان (باجگیران) و آرتیـــق (لطف آباد درگز) از تاریخ شش مارس ۲۰۲۳ (۱۵ اسفند ۱۴۰۱) مجاز اعلام شده است.

بهشتی منفرد بیان کرد: با عادی شدن گمرک مرزی باجگیران، تمامی گمرکات مرزی کشورمان با ترکمنستان، فعال می‌باشد و تبادل کالا و مسافر در بخش جاده ای، ریلی و دریایی در حال انجام است.

تردد ناوگان تجاری از گذرگاه مرزی باجگیران فراهم است

جواد هدایتی، مدیر کل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ایگفت: با وجود موافقت ترکمنستان، در حال حاضر همه زیرساخت‌های لازم برای تردد ناوگان تجاری از گذرگاه مرزی باجگیران فراهم است و منتظر ارسال کالا توسط تجار هستیم.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق ۵۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد که این مرز در محدوده شهرستان‌های قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد واقع است.