۰ نفر

درخواست حذف محدودیت واردات گوشی های بالای ۶۰۰ دالار

۲۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۵۷
کد خبر: 706391
درخواست حذف محدودیت واردات گوشی های بالای ۶۰۰ دالار

مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری، در نامه‌ای به احمدی، سرپرست معاونت مقررات و برنامه‌ریزی بانک مرکزی، ۵ پیشنهاد جدید وزارت صمت را برای تنظیم بازار تلفن همراه و تبلت اعلام کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، محسن شکرالهی در این نامه خواسته که در پی ضوابط ایجاد شده در خصوص واردات گوشی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار تحت تعرفه ۸۵۱۷۱۳۹۰ (گوشی هوشمند) و تأثیرات آن بر قیمت کالا، از بین رفتن نظم قیمت گذاری در بازار، عدم شفافیت خرید و فروش ارز صادراتی به دلیل عدم همسویی تجارت (واردکننده با صادر کننده) و عدم شفافیت نرخ ارز کالا از محل صادرات خود، لذا با توجه به موارد فوق الذکر، پیشنهادات این وزارتخانه در راستای تنظیم بازار انجام شود.

پیشنهاد اول وزارت صمت برای تنظیم بازار موبایل، حذف محدودیت واردات گوشی‌های تلفن همراه با ارزش بالاتر از ۶۰۰ دلار صرفاً از محل صادرات خود و ایجاد امکان خرید برای این مدل گوشی‌ها در تالار دوم است.

شکراللهی همچنین در این نامه پیشنهاد کرده که سابقه واردات گوشی تلفن همراه به صورت میانگین دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برای سال آتی در نظر گرفته شود، طبقه بندی تخصصی واردکنندگان گوشی تلفن همراه و تبلت انجام شود، سابقه واردات تبلت به میزان چهار برابر مجموع سابقه دو سال آخر در نظر گرفته شود و بررسی سابقه واردات برای تأمین ارز از محل صادرات خود در کالای تلفن همراه شامل شود.

گفتنی است پیش‌تر هم دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی گفته بود که بعد از آغاز به کار مرکز مبادله ارز و طلا مقرر شد موبایل‌های زیر ۳۰۰ دلار با ارز نیمایی، ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار با ارز تالار دوم مرکز مبادله و بالای ۶۰۰ دلار با ارز حاصل از صادرات خود وارد شود. اما انجمن موبایل طی نامه‌ای از بانک مرکزی خواست همه موبایل‌ها با ارز تالار دوم مرکز مبادله وارد شود که فعلا موافقت شد همه موبایل‌های زیر ۶۰۰ دلار با ارز تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا وارد شود. اما هنوز موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار با ارز حاصل از صادرات خود وارد می‌شوند.

او همچنین وعده داده بود که اگر سه تقاضای انجمن از بانک مرکزی شامل تخصیص ارز تالار دوم مرکز مبادله به تمام موبایل‌ها، حذف ارز حاصل از صادرات خود برای موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار و تسهیل در تخصیص و تامین ارز در تالار دوم مرکز مبادله اجرا شود، بازار رقابتی ایجاد می‌شود و قیمت موبایل در بازار با تغییر ارز نیمایی به ارز مرکز مبادله، افزایش نخواهد یافت.