۰ نفر

رییس سازمان تعزیرات حکومتی؛

دو مدیر از وزارت صمت و جهاد کشاورزی برکنار شدند

۸ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۵۲
کد خبر: 703541
دو مدیر از وزارت صمت و جهاد کشاورزی برکنار شدند

رییس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: وظیفه سازمان تعزیرات رسیدگی به تخلفات حوزه کالا و ارز و قاچاق کالا وارز است و ۹۵ درصد پرونده‌های تخلفات کالا و ارز در تعزیرات تشکیل می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، احمد اصانلو در نشست خبری امروز گفت: مسئولیت اصلی نظارت بر بازار از حیث قیمت گذاری و شبکه های توزیع و حسن اجرای ضوابط قیمت گذاری و ... برعهده وزارت صمت و وزارت جهاد و از حیث نظارت بر مراکز صنفی وظیفه اتاق اصناف است و سازمان تعزیرات مرجع رسیدگی به تخلفات است.

وی افزود: علی رغم اینکه قانون مصوب مجمع تشخیص تمام امور بر بازار را به دولت واگذار کرده است ولی در اجرای مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام ما از حیث نظارت بر بازار شاهد تشدد مراکز هستیم و ساختار فعلی بر بازار را ناکارامد کرده است لذا پیشنهاد دادیم نظارت بر بازار را به ما واگذار کنند. 

اصانلو تاکید کرد: وظیفه سازمان تعزیرات رسیدگی به تخلفات حوزه کالا و ارز و قاچاق کالا وارز است و  ۹۵ درصد پرونده های تخلفات کالا و ارز در تعزیرات تشکیل می شود؛ لذا وظیفه اصلی سازمان تعزیرات رسیدگی دقیق و عادلانه به این پرونده‌ها است‌.

وی با اشاره به آغاز گشت‌های مشترک نوروز و ماه رمضان ۱۴۰۲ از امروز گفت: از امروز گشت های مشترک ویژه  نظارت بر بازار آغاز می شود و دوماه ادامه دارد. تفاوتی که این دوره دارد این است که  در این دوره روسای شعب  در میدان هستند و به جای اینکه در شعبه بشینند خودشان در میدان حضور دارند.

اصانلو ادامه داد: تفاوت دیگری که این دوره دارد این است که تخلفات قابل گذشت نیست و برخورد شدید داریم. تفاوت سوم این است که ما در کنار نظارت و بازرسی،حضور گشت های مشترک ما در کسبه جزء هم برنامه ریزی شده که حضور موثر در مراکز تولید و توزیع داشته باشیم و در قالب شعب ملی قرار است که بر شرکت های واردکننده کالاهای عمده نظارت شود.

وی ادامه داد:   نوسانات ارز متاسفانه ابزاری شده که برخی وقتی کالایی را با ارز  ۲۸ هزار تومانی  وارد کردند به بهانه افزایش قیمت ارز، قیمت کالاهای خود را تغییر دهند که توجیهی ندارد و ما تاکید کردیم که شرکت های  وارد کننده کالا باید کالاهای خود را به همان قیمت ارز وارد شده  عرضه کنند.

وی با بیان اینکه بر ضابطین خود هم نظارت داریم گفت: دو فقره پرونده در خصوص مدیران وزارت صمت و جهاد کشاورزی پرونده تشکیل شده و هر دو به برکناری از سمت خود محکوم شدند و در این دوره قرار است  از حلقه واردات کالا تا شبکه توزیع نظارت شود.

اصانلو ادامه داد: رییس شعب ما  که در طرح ویژه در میدان باید حضور داشته باشد باید علاوه بر آن به پرونده های شعبه خود هم رسیدگی  کند. در تهران به لحاظ جمعیت بالا،  برنامه ویژه داریم و در این دو ماه ۱۰۰ نفر رییس شعبه در تهران در طرح ویژه گشت های مشترک حضور دارند.

وی افزود: در تعزیرات رسیدگی به شکایات رایگان است.

اصانلو ادامه داد: سازمان تعزیرات بازرس انفرادی ندارد اگر قرار باشد تعزیرات حضور داشته باشد در قالب طرح مشترک با ماشین و آرم مخصوص تعزیرات است و ما بصورت انفرادی کسی به عنوان بازرس تعزیرات نداریم.

وی افزود: با رمز " یا زهرا " از امروز طرح ویژه تعزیرات اجرا خواهد شد. در طرح جدید با محتکران و گران فروشان و ... برخورد قاطعی صورت می گیرد همانطور که دیدید یک شرکت خودروسازی محکوم به ۱۴ هزار میلیارد تومان به دلیل گرانفروشی  شد و یا یک
شرکت خانگی به ۳۰۰ میلیارد تومان محکوم شد. از من پرسیدند چطور می خواهند این محکومیت را پرداخت کنند من گفتم ما می‌خواهیم آنها را  نقره داغ کنیم و کاری نداریم که می تواند جریمه را بدهد یا ندهد. دونفر از مدیران وزارت صمت و جهاد به دلیل کم کاری در نظارت بر بازار برکنار شدند.

وی در پایان گفت: اگر حضور شعب ملی ما در حوزه لبنیات در تابستان نبود، شاید ما تابستان امسال و ماه های گذشته شاهد افزایش قیمت ها بودیم.