۰ نفر

ردپای دخالت دولت در انتخابات اتاق های بازرگانی؛

یارکشی دولتی ها از میان کاندیداهای اتاق بازرگانی/ آیا پارلمان بخش خصوصی هم سنگر نمایندگان دولت خواهد شد؟

۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۰۵
کد خبر: 702618
یارکشی دولتی ها از میان کاندیداهای اتاق بازرگانی/ آیا پارلمان بخش خصوصی هم سنگر نمایندگان دولت خواهد شد؟

ماجرای ورود و دخالت های دولت در اقتصاد حتی تذکرات مکرر مقام معظم رهبری را هم در پی داشته است. ایشان بارها در دیدار با مقامات ارشد دولت از روسای جمهور گرفته تا اعضای مختلف کابینه و حتی فعالان اقتصادی که به نمایندگی از بخش خصوصی ایران در جلساتی با رهبر انقلاب دیدار کرده اند، نسبت به این نکته متذکر شده اند که امور قابل واگذاری به مردم، به خودشان سپرده شود و دولت از دخالت بیجا و بی مورد پرهیز کند؛ اما اکنون که انتخابات اتاق های بازرگانی برای یک دوره چهارساله آن هم در حساس ترین مقطع کنونی که اقتصاد ایران به واسطه تحریم ها نیاز به تمرکززدایی داشته و حرکت مویرگی را در شریان های اقتصادی ایران با دنیا نیاز دارد، قرار است ۲۰ اسفند برگزار شود، باز هم ردپای دخالت برخی مقامات ارشد دولتی را شاهد است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، انتخابات اتاق های بازرگانی سراسر کشور قرار است ۲۰ اسفندماه برگزار شود. انتخاباتی که تا همین جای کار هم، بسیار پر سر و صدا بوده و در عین حال، نگرانی هایی را هم برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است. 

همین چند روز پیش بود که غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خطاب به فعالان اقتصادی از آنها خواست که از هر گونه رفتاری که منجر به خدشه دار کردن چهره بخش خصوصی ایران می شود، خودداری کنند. در نگاه اول، این رفتار شافعی را می توان ناشی از نگرانی های وی از دخالت برخی نهادها در انتخابات اتاق های بازرگانی و لابی گری برخی از فعالان اقتصادی با نمایندگان معرفی شده از سوی این نهادها به عنوان کاندیدا دانست؛ چرا که آنگونه که خبرنگار اقتصاد آنلاین کسب اطلاع کرده است، برخی معاونان وزیر و حتی نزدیکان معاونان رئیس جمهور هم رایزنی هایی را با برخی فعالان اقتصادی به منظور انجام ائتلاف و ارایه فهرست های مشترک انجام داده اند. 

خبرها از انتخابات اتاق های بازرگانی حکایت از آن دارد که دولتی ها، خیز بلندی برای نشستن بر روی کرسی های اتاق بازرگانی تهران، به عنوان مهمترین اتاق بازرگانی کشور داشته اند و حتی پیشنهاداتی برای حضور در گروههای قدرتمند اتاق بازرگانی تهران هم داشته اند تا بتوانند نبض امور بخش خصوصی را هم به دست گیرند.

نکته حائز اهمیت در این میان، نوع دخالت هایی است که به نظر می رسد از سوی دولتمردان در دولت سیزدهم در بخش های مختلف اقتصادی انجام می‌شود که به نظر می رسد به شکلی پررنگ هم اکنون هم در انتخابات اتاق های بازرگانی در حال شکل گیری است که باید از سوی مقامات ارشد دولت در این رابطه، تصمیمات جدی مبنی بر منع دخالت بخش دولتی در انتخابات اتاق های بازرگانی و پارلمان بخش خصوصی صورت گیرد.

علاقمندی دولت به موضوع قیمتگذاری ها و ورود به برخی عرصه هایی که برای اقتصاد ایران دردسرساز شده است، به خوبی نشان می دهد که نتیجه مثبتی از نوع نگاه دولت به اقتصاد دستوری خارج نخواهد شد و اگر قرار باشد در انتخابات اتاقهای بازرگانی که مطابق با قانون، مشاوران سه قوه به شمار آمده و طی سالهای گذشته با ارایه راهکارهای خود توانسته شدت برخی بحران های اقتصادی در ایران را تعدیل کند، دخالت شود، ضرر و زیان هنگفتی به اقتصاد ایران از این محل وارد خواهد آمد.

نکته حائز اهمیت در این میان، مجموعه راهکارهایی است که همواره از دل اتاق های بازرگانی برای دولتمردان بیرون آمده و در بسیاری از موارد، راهکارهای ارایه شده، کاملا عملیاتی و منطبق بر واقعیت های اقتصاد ایران بوده است، در حالیکه به نظر می رسد با توجه به اینکه بسیاری از دولتمردان صرفا در بخش دولتی حضور داشته و هیچگاه به صورت عملیاتی و واقعی، تجارت و تولید را تجربه نکرده اند، قوی نگه داشتن یک نهاد مشورتی منسجم جهت ارایه راهکارهای عملیاتی برای حل مسائل و چالش های اقتصادی خود نکته ای حائز اهمیت است.

بررسی های خبرنگار اقتصاد آنلاین نشان می دهد که دخالت برخی از مقامات صاحب منصب در دولت سیزدهم در انتخابات اتاق های بازرگانی، کاملا مشهود بوده و یارکشی که میان دولت و بخش خصوصی واقعی از میان فعالان اقتصادی در حال انجام است، بازی خطرناکی را رقم زده که به نفع اقتصاد ایران نیست.

در واقع، اتاق بازرگانی به عنوان یک نهاد مدنی ریشه دار که اتفاقا مورد پذیرش بالاترین مقام کشور یعنی رهبر معظم انقلاب نیز می باشد، باید مستقل از دولت باقی مانده تا بتواند به صورت مستقل و دلسوزانه، به کار خود ادامه داده و اقتصاد ایران را از بحران دولت زدگی که هم اکنون با آن دست و پنجه نرم می کند، نجات دهد.

در نهایت باید به دولتمردان توصیه کرد که مطابق با فرموده مقام معظم رهبری، «حرف بخش خصوصی را ببینید، بشنوید و بخوانید» نه اینکه همین نهاد مدنی را نیز با حضور غیرکارشناسانه و سیاسی خود از بین ببرید.