۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

کامیون­ های یخچال دار همچنان پاشنه آشیل توسعه صادرات به همسایگان / واردات تریلرهای یخچال‌دار مستعمل به کجا رسید؟

۲۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۴۳
کد خبر: 701429
کامیون­ های یخچال دار همچنان پاشنه آشیل توسعه صادرات به همسایگان / واردات تریلرهای یخچال‌دار مستعمل به کجا رسید؟

سال های متمادی است که تجار و فعالان اقتصادی از نبود کامیون های یخچال دار برای ارسال بارهای خود به مقصد کشورهای همسایه که عموما متقاضی میوه و تره بار ایرانی هستند گلایه دارند؛ مشکلی که اگرچه به تازگی با ابلاغیه گمرک در مسیر حل و فصل شدن قرار گرفته؛ اما تا زمان عملیاتی شدن آن، دردسرهای زیادی را برای صادرکنندگان محصولات ایرانی به بازار کشورهای هدف صادراتی فراهم کرده و خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، آب و هوای چهارفصل و طبیعت ایران برای تولید میوه و محصولات تره باری، عموما تولیدات ایرانی را در زمره بهترین طعم ها و کیفیت های میوه در دنیا قرار داده است. گشت و گذاری در قفسه های رنگارنگ فروشگاهها و سوپرمارکت های مختلف در اقصی نقاط دنیا، حکایت از آن دارد که هر جا میوه و تره بار باکیفیت ایرانی توانسته راه خود را به قفسه فروشگاههای معتبر باز کند، حتما در رقابت با همتایان خارجی خود به لحاظ طعم و رنگ توانسته در رتبه بالایی بایستد.

اما مشکل اصلی اینجا است که این کالاهای فاسدشدنی، میوه ها و تره بار، با همان کیفیتی که از مبدا از سوی صادرکننده برای بازار صادراتی تدارک دیده می شوند، به دست مصرف کننده نهایی در بازار برسند؛ حال آنکه اغلب به دلیل نبود کامیون های یخچال دار، صادرکنندگان ایرانی از فرصت رقابت در بازارهای هدف صادراتی باز می مانند.

البته این مشکل امروز و دیروز نیست و سالهای متمادی است که نبود کامیون های یخچال‌دار به پای ثابت گلایه‌مندی صادرکنندگان محصولات کشاورزی و غذایی تبدیل شده و کلاف سردرگم تامین کامیون های یخچال‌دار، صادرات کشور را هم درگیر کرده است؛ هر چند در ماههای گذشته، این موضوع اندکی سامان بهتری یافته است.

در این میان رئیس جمهور هم در شانزدهم بهمن ماه و در حاشیه سفر استانی خود به بهارستان، در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور هم دستوراتی صادر کرده که شاید بتوان این امیدواری را داشت که اوضاع بهتر از قبل شود؛ اما همچنان یکی از مشکلات جدی برای صادرات غیرنفتی کشور، نبود ناوگان چابک و به میزان کافی است.

البته در کنار این موضوع، باید به ماندگاری کامیون ها در مرزهای مشترک با کشورهای هدف صادراتی و نبود امکانات لازم برای تردد سهل و سریع این کامیون ها از مرزها اشاره کرد. اما نقطه امیدوارکننده این ماجرا، تسهیل شرایط واردات تریلرهای یخچال‌دار مستعمل است که با ابلاغیه گمرک و با نامه نگاری سازمان ملی استاندارد با وزارت صمت اندکی تسهیل شده است.

آبان ماه امسال بود که مهدی علی پور، مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد ایران در نامه‌ای به وزارت صمت مقررات این سازمان در خصوص واردات تریلرهای یخچال دار را اعلام کرده بود؛ اما شروطی هم برای این واردات از سوی سازمان ملی استاندارد در نظر گرفته بود که بر اساس آن، تریلرهای وارداتی باید ساخت کشورهای عضو اتحادیه اروپا انگلیس، ژاپن و یا کره جنوبی باشند و در عین حال، شماره ایمارک تأیید نوع کلی خودرو (WVTA) بر روی پلاک شناسایی تریلر نصب و مطابق با الزامات استاندارد ملی ایران به شماره ۶۹۲۴ باشد.

همچنین در شروطی که سازمان ملی استاندارد اعلام کرده، باید تریلر با الزامات چک لیست بازرسی فیزیکی بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره ۶۹۲۴ مطابقت داشته و بدون هیچ گونه نقص و بدون نیاز به تعمیر آماده بهره برداری مطابق قوانین و مقررات و استانداردهای مربوطه باشد.

از سوی دیگر، تریلرها باید فاقد هر گونه عیوب در شاسی و بدنه مطابق الزامات چک لیست استاندارد شماره ۶۹۲۴ بوده و حداکثر ۵ سال ساخت باشند؛ ضمن اینکه تعهد واردکننده مبنی بر پذیرش کلیه مسئولیت‌های مترتب از واردات تریلرهای موضوع و ارائه خدمات پس از فروش، انجام معاینه فنی در مراکز معتبر قبل از شماره گذاری وفق ضوابط و مقررات جاری دریافت شود.

بر این اساس، علی وکیلی، مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران نیز در نامه ای که ۳۰ آبان ماه امسال صادر شده، تاکید کرده است که با عنایت به بند یک از صورتجلسه مورخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ کمیته ماده یک آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات مبنی بر موافقت با واردات تریلر یخچال دار به صورت مستعمل، موضوع اعلام و ضوابط و مقررات سازمان ملی استاندارد در خصوص واردات تریلر یخچال دار ارسال می‌شود. خواهشمند است دستور فرمائید با رعایت کامل مقررات نسبت به مورد بررسی و اقدام لازم معمول نمایند.

حالا باید منتظر ماند و دید که پروسه واردات کامیون های یخچال دار چقدر طولانی خواهد بود و آیا ورود کامیون های یخچال‌دار مستعمل، می‌تواند راه را برای حل مشکل صادرات کالاهای تازه ایرانی به بازارهای هدف صادراتی باز کند؟