۰ نفر

قوانین ترخیص کالا از گمرک ترکیه

۱۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۶:۴۵
کد خبر: 698937
قوانین ترخیص کالا از گمرک ترکیه

مهم‌ترین عاملی که روی روابط تجاری دو کشور تاثیر می‌گذارد، قوانین گمرک است. در این بین ترکیه یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران محسوب می‌شود؛ بنابراین بازرگانان برای اینکه تجارت راحت و سوددهی داشته باشند قبل از هر چیز باید با قوانین ترخیص کالا از ترکیه آشنا شوند.

این قوانین با هدف حمایت از بازرگانان و برقراری امنیت تجاری در مرزهای ترکیه تعیین شده‌اند. بعد از مطالعه این مقاله با قوانین محدود‌کننده‌ای که جلوی ورود و خروج انواع کالاهای غیرقانونی را می‌گیرند، آشنا خواهید شد. 

قوانین گمرکی ترکیه؛ نحوه اختصاص عوارض به کالاها

در بحث صادرات و واردات کالاهایی به‌صورت هوایی، زمینی یا با کمک شرکت کشتیرانی به ترکیه وارد یا از آن خارج می‌شوند. در این حالت بازرگانان و شرکت‌ها موظف به پرداخت عوارض هستند. برخی از کالاها که به آن‌ها عوارض تعلق می‌گیرد، همراه مسافران به ترکیه وارد یا از آن خارج می‌شوند. عوارض برای این کالاها بر‌اساس ارزش آن‌ها تعیین خواهد شد. به کالاهایی که ارزش آن‌ها از 1500 یورو بیشتر باشد، 10 درصد عوارض همراه با 300 یورو معافیت تعلق می‌گیرد. کالاهایی که ارزش آن‌ها زیر 1500 یورو است نیز باید 10 درصد عوارض پرداخت کنند اما شامل معافیت 300 یورویی نمی‌شوند.  

قوانین ترخیص کالا از گمرک ترکیه

دریافت مشخصات فنی کالا؛ از قوانین ترخیص کالا از گمرک ترکیه

دریافت مشخصات کالا و استعلام قیمت‌ها یکی از اصلی‌ترین کارهایی است که در زمان ترخیص کالا از گمرک ترکیه انجام می‌شود؛ بنابراین هر بازرگانی موظف است که در هنگام ترخیص کالا از گمرک ترکیه، مشخصات فنی مرسوله‌ها را به مامور گمرک نشان دهد. بعد از بازرسی، این موارد در فرم اظهارنامه وارد می‌شوند و فرم نهایی برای انجام فرآیند ترخیص کالا در اختیار سازمان گمرک قرار می‌گیرد. تفاوتی ندارد که حمل مرسوله با روش حمل و نقل زمینی، هوایی یا دریایی انجام گرفته باشد. در همه این موارد بازرگانان موظف به ارائه مشخصات به گمرک هستند. 

هزینه ترخیص کالا از گمرک؛ از انبارداری تا کارشناسی کالا

یکی از مراحل و قوانین ترخیص کالا از گمرک ترکیه پرداخت هزینه ترخیص کالا است. این هزینه‌ها در پروسه عملیات گمرکی دریافت می‌شوند. هزینه باربری، انبارداری، تخلیه، صفافی، تعرفه آزمایشگاهی و کارشناسی کالا از عمده‌ترین هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک هستند. این هزینه‌ها توسط صاحب کالا به گمرک پرداخت می‌شوند. هزینه هر‌یک از مراحل به‌صورت جداگانه از محل حقوق ورودی پرداخت خواهد شد. هزینه باربری و انبارداری در کارگو ترکیه بر‌اساس ابعاد و وزن محموله محاسبه می‌شود. 

دریافت مجوزها برای ترخیص کالا از گمرک ترکیه

یک قانون کلی و ثابت برای ترخیص کالا از گمرک ترکیه دریافت مجوزها است. این کار باید قبل از اینکه کالا و مرسوله شما به گمرک برسد، انجام شود. زمانی‌که کالا به گمرک وارد شد، ترخیص کننده برای دریافت بار باید همه مدارک مورد‌نیاز برای ترخیص کالا در گمرک ترکیه را همراه خود داشته باشد. توجه داشته باشید که دریافت مجوزها، هیچ ارتباطی با قراردادهای وضع شده بین دو کشور ندارد؛ بنابراین هر بازرگان و شرکتی برای ترخیص کالا به دریافت مجوز نیاز خواهد داشت. 

همراه داشتن اسناد مورد‌نیاز برای ترخیص کالا از گمرک ترکیه 

به‌طورکلی برای ترخیص کالا از گمرک در هر گوشه‌ای از دنیا به اسناد و مدارکی نیاز خواهید داشت؛ بنابراین این قانون کلی در مورد ترخیص کالا از گمرک کشور ترکیه نیز صدق می‌کند. برخی از مهم‌ترین اسنادی که بازرگانان برای ترخیص کالای از گمرک باید تهیه کنند و همراه خود داشته باشند شامل قبض انبار، پروفرما، بارنامه، پکینگ لیست و گواهی مبدا می‌شود. فراموش نکنید که به همراه داشتن این اسناد برای ترخیص کلیه کالاها از گمرک الزامی است. 

قوانین ترخیص کالا گمرک ترکیه؛ جلوگیری از ورود کالاهای ممنوعه

هر سال کشور توسط وزارت صمت لیست کالاهای ممنوعه را اعلام می‌کند. این لیست صرفا برای واردات کالا به ایران است و ترخیص کالا از گمرک سایر کشور‌ها قانون مشابهی ندارد. براساس آخرین لیست منتشر شده ورود کالاهای الکترونیکی و مخابراتی، باتوجه‌به اینکه قابلیت سواستفاده جاسوسی دارند، توسط وزارت اطلاعات ممنوع شده است. دیگر کالاهای ممنوعه موجود در این لیست شامل مواد دارویی، غذای، معدنی و آلی می‌شوند. همچنین همه کالاهای بهداشتی، قرنطینه‌ای، زیست محیطی و ایمنی نیز قبل از ورود به کشور باید زیر نظر سازمان‌های مربوطه بررسی و آزمایش شوند. 

قوانین ترخیص کالا از گمرک ترکیه

واردات ایمن از ترکیه با خدمات حمل و نقل بین‌المللی شرکت هنزا ناو دریا

در این مقاله با مهم‌ترین قوانین ترخیص کالا از گمرک ترکیه آشنا شدیم. این قوانین با هدف جلوگیری از سودجویی تجار و بازرگان وضع شده است. رعایت نکردن این قوانین می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری برای متخلفان همچون بایکوت کالا در گمرک داشته باشد. در نتیجه بخش مهمی از سرمایه بازرگانان به‌خطر می‌افتد. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در موضوع واردات، بحث ترخیص کالا است. علاوه‌بر رعایت قوانین که باعث می‌شود فرآیند ترخیص بدون مشکل و در کمترین زمان اتفاق بیفتد، بهتر است تا حدی به زبان ترکی نیز مسلط باشید. 

درصورتی‌که به‌طورکامل با قوانین ترخیص کالا از گمرک آشنا نیستید، از ترخیص کار می‌توانید کمک بگیرید. در نتیجه می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن کالاها را از گمرک ترکیه ترخیص و به صاحبان آن‌ها تحویل دهد. همچنین اگر قصد واردات کالا از ترکیه را دارید، برای حمل کالاهای خود می‌توانید روی خدمات شرکت هنزا ناو دریا حساب باز کنید. برای آشنایی با خدمات هانزا کافی است وارد سایت این شرکت به نشانی hansanav.com شوید یا با شماره تلفن 02143312000 تماس بگیرید. 

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.