۰ نفر

مالیات قطعی چیست؟

۲۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۴۶
کد خبر: 680266
مالیات قطعی چیست؟

منظور از مالیات قطعی چیست؟ آیا می‌توان به این مالیات اعتراض کرد؟

به گزارش اقتصادآنلاین، مالیاتی که در ابتدا برای یک واحد اقتصادی و صنفی مقرر می‌شود، غیرقطعی و بدوی است. یعنی پرداخت کننده از جزئیات آن آگاه بوده و می‌تواند نسبت به آن اعتراض کند. برگه قطعی مالیات اما مخصوص مودیان مالیاتی است که مالیات وضع‌شده از سوی سازمان امور مالیاتی را پذیرفته‌اند. در این مقاله به‌طورکامل با مفهوم مالیات قطعی و نحوه پرداخت برگ قطعی مالیات آشنا خواهیم. همچنین برای اطلاع از نحوه اعتراض به مالیات قطعی مطالعه این مقاله را از دست ندهید. 

آشنایی با مفهوم مالیات قطعی و تفاوت آن برگه مالیات تشخیصی

مالیات قطعی چیست؟ مالیات قطعی عملکرد، یک حکم قانونی محسوب می‌شود که هر واحد تجاری و صنفی موظف است که آن را اجرا و پرداخت کند. مودیان و کارفرمایان، هر سال و در موعد مقرر اظهارنامه مالیاتی را به سازمان امور مالیاتی تحویل می‌دهند. در نتیجه میزان مالیات قطعی براساس اظهارنامه‌ای تعیین می‌شود که مودی به سازمان امور مالیاتی تحویل داده است. با خرید نرم افزار حسابداری، اظهارنامه مالیاتی را دقیق‌تر و راحت‌تر می‌توانید تهیه کنید.

در ابتدا میزان مالیات پرداختی در قالب برگه مالیات تشخیصی ابلاغ می‌شود و اجرای آن قطعی نیست. درصورتی‌که نسبت به رقم درج شده در این برگه ابهامی وجود داشته باشد، مودی می‌تواند اعتراض خود را به هیات اختلاف مالیاتی اعلام کند. تا زمانی‌که این اظهارنامه توسط کارشناسان سازمان مالیاتی بررسی و تایید نشود، مالیات غیرقطعی و بدوی است؛ اما به‌محض‌اینکه اظهارنامه از طرف سازمان امور مالیاتی بررسی شد، برگه مالیات قطعی و پرداخت آن الزامی خواهد بود. اگر بعد از ابلاغ برگ تشخیص مالیاتی، مودی اعتراضی نسبت به مبلغ وضع‌شده نداشته باشد، این برگه حکم مالیات قطعی را دارد و مودی موظف است که آن را پرداخت کند. در صورتی‌که مودی نسبت به پرداخت مالیات قطعی ممانعت کند یا در پرداخت تاخیر داشته باشد، مشمول جریمه‌های قانونی خواهد شد. 

مالیات تشخیصی

آیا می‌توان به مالیات قطعی اعتراض کرد؟ 

رقمی که در برگه تشخیص مالیات، به مودی ابلاغ می‌شود، براساس اظهارنامه‌ای که کارفرمایان تکمیل و به اداره مالیات، تحویل داده‌اند، تعیین شده است. اگر مودی نسبت به این رقم و عدد درج شده، اعتراض داشته باشد، به مدت 30 روز به او فرصت داده می‌شود که اعتراض خود را به سازمان مربوطه اعلام کند. بعد از به پایان رسیدن دوره 30 روزه اعتراض و بررسی درخواست مودی، نتیجه اعتراض و مالیات قطعی توسط هیات اختلاف مالیاتی اعلام می‌شود. اگر نسبت به مبلغ اعلام شده اعتراض داشته باشید اما شکایت خود را در این بازه 30 روزه ثبت نکنید، برگ تشخیص حکم مالیات قطعی را خواهد داشت.

در صورت تهیه نرم افزار انبارداری، اطلاعات دقیق‌تری از روند فروش خواهید داشت و در نتیجه اظهارنامه مالیاتی با دقت و شفافیت بیشتری تهیه و تکمیل خواهد شد. 

آشنایی با نحوه اعتراض به مالیات قطعی توسط مودی

اعتراض به برگ قطعی مالیات، می‌تواند توسط هر دو طرف، یعنی هم مودی هم کارشناس مالیاتی، انجام شود. اگر بعد از اینکه مالیات قطعی توسط سازمان امور مالیاتی اعلام شد، مودی همچنان به رای صادر شده اعتراضی داشته باشد، باید به شورای عالی مالیاتی مراجعه کند. در صورتی‌که رای هیات حل اختلاف مالیاتی، از نظر قوانین یا رسیدگی دچار ایراد و ابهام باشد، شورای عالی مالیاتی به این موضوع رسیدگی خواهد کرد. در نهایت شورای عالی مالیاتی براساس ماده 257 قانون مالیات‌های مستقیم، این اختیار را دارد که پس از رسیدگی به شکایت، یک نسخه از رای صادر شده را به هیات انتظامی ارسال کند. رای صادر شده از طرف هیات حل اختلاف، حکم مالیات قطعی را دارد و مودی موظف است که طبق سررسید، آن را پرداخت کند. 

اعمال جریمه در صورت پرداخت نکردن مالیات قطعی

باتوجه‌به اینکه مالیات قطعی صادر شده، حکم قانونی دارد، واحدهای تجاری و مودیان باید در اولین فرصت برای پرداخت آن اقدام کنند. پرداخت نکردن مالیات قطعی یا تاخیر در پرداخت آن، تخلف مالیاتی به حساب می‌آید. در نتیجه واحد صنفی جریمه خواهد شد. سازمان مالیاتی اختیارات و قدرت قانونی لازم برای اعمال و اجرای جریمه‌های سنگین را دارد. از نمونه جریمه‌های سنگینی که سازمان مالیات برای متخلفین اعمال می‌کند، به بلوکه کردن حساب واحد صنفی متخلف می‌توان اشاره کرد. اشخاص حقیقی برای دریافت برگه تشخیص مالیاتی، تا 31 تیر ماه فرصت دارند که اظهارنامه مالیاتی خود را ثبت کنند. همچنین ارسال لیست مالیات حقوق باید به‌صورت ماهانه انجام شود. 

مالیات قطعی

رسیدگی به امور مالی و مالیاتی، با نرم ‌افزار حسابداری سپیدار سیستم

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که مالیات قطعی چیست و چگونه می‌توان به برگه تشخیص مالیاتی اعتراض کرد. برای رسیدگی به امور مالی و مالیاتی کسب‌و‌کارتان می‌توانید از نرم‌افزارهای پیشرفته سپیدار سیستم استفاده کنید. در‌واقع به‌جای استخدام دو یا چند کارمند برای انجام امور مالی، می‌توان یک نرم‌افزار حسابداری پیشرفته خرید و در هزینه‌های مجموعه به‌مقدار فراوانی صرفه‌جویی کرد. برنامه‌های حسابداری به‌تنهایی و با دقت مضاعف، امور حسابرسی کسب‌و‌کارها را سر‌و‌سامان می‌دهند.

مجموعه سپیدار سیستم انواع نرم‌افزارهای حسابداری شرکتی و فروشگاهی را برای کسب‌و‌کارهای ایرانی طراحی و تولید می‌کند. برای اطلاع از خدمات و امکانات این نرم‌افزارها کافی است وارد سایت این مجموعه به نشانی sepidarsystem.com شوید. همچنین، برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با شماره تلفن 02181022000 تماس بگیرید.

این مطلب رپورتاژ آگهی است و توسط تیم تحریریه اقتصادآنلاین تهیه نشده است.