۰ نفر

بر اساس جدیدترین گزارش وزارت صمت؛

ترمز قیمت برخی از کالاهای اساسی کشیده شد / رشد نجومی یکساله، تعادل نسبی در تیرماه

۱۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۳۶
کد خبر: 678631
ترمز قیمت برخی از کالاهای اساسی کشیده شد / رشد نجومی یکساله، تعادل نسبی در تیرماه

گزارش های رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت حکایت از آماری دارد که نشان می دهد برخی از کالاها اگرچه در یکساله تیرماه ۱۴۰۱ نسبت به تیرماه ۱۴۰۰ با درصدهای رشد نجومی مواجه بوده اند، اما در تیرماه سال ۱۴۰۱ نسبت به خردادماه سال ۱۴۰۱ بار تورمی آنها تا حدودی تخلیه شده و قیمتها به تعادل رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، بر اساس گزارش های اعلامی از سوی وزات صنعت معدن و تجارت، برنج داخلی طارم اعلاء در تیرماه سال ۱۴۰۱ نسبت به خردادماه همین سال با رشد ۸.۹ درصد و در یکساله با رشد ۲۰۶.۹ درصدی مواجه بوده؛ این در حالی است که هر کیلوگرم برنج داخلی طارم در تیرماه به قیمت ۱۱۲ هزار و ۷۸۶ تومان به فروش رسیده است.

همچنین قیمت هر کیلوگرم برنج داخلی هاشمی از ۹۸ هزار و ۲۴۹ هزار تومان خردادماه در تیرماه به ۱۰۷ هزار و ۲۴۹ تومان رسیده که نسبت به خرداد ۱۴۰۱ برابر ۹.۲ درصد و نسبت به تیرماه سال گذشته ۲۰۰.۵ درصد رشد داشته است.

هر کیلوگرم برنج پاکستانی باسماتی در تیرماه امسال ۳۹ هزار و ۷۹۴ تومان و در خردادماه ۳۶ هزار و ۷۸۱ تومان بوده که رشد ۸.۲ درصدی را تجربه کرده و البته در بازه زمانی یکساله منتهی به تیرماه ۱۴۰۱ با رشد ۶۱.۲ درصدی مواجه بوده است.

هر کیلوگرم برنج داخلی خزر از  ۶۹ هزار و ۸۷۳ تومان در خرداد امسال به ۷۱ هزار و ۸۲۱ تومان در تیرماه امسال رسیده که رشد ۲.۸ درصدی را نسبت به خردادماه امسال تجربه کرده ولی در یکساله میزان افزایش قیمت ۱۹۴ درصد بوده است. همچنین قیمت هر کیلوگرم برنج تایلندی با رشد ۳.۳ درصدی به ۱۷ هزار و ۸۳۷ تومان رسیده که البته در بازه زمانی یکساله ۱۲.۱ درصد گران شده است.

برنج هندی هم که در خردادماه امسال به قیمت هر کیلوگرم ۳۵ هزار و ۴۹۷ تومان به فروش می رسید، با رشد ۵.۶ درصدی به ۳۷ هزار و ۴۹۲ تومان در تیرماه رسیده که البته در بازه زمانی یکساله منتهی به تیرماه امسال هم ۵۹.۴ درصد گران شده است.

لوبیا قرمز درجه یک از نرخ ۴۴ هزار و ۹۱۸ تومانی در خردادماه به ۴۷ هزار و ۶۹۰ تومان در تیرماه سال جاری رسید که ۶.۲ درصد رشد یکماهه و ۵۲.۹ درصد رشد یکساله را به ثبت رسانده؛ همچنین این روند برای لوبیا چیتی با ۱۲.۲ درصد رشد یکماهه و ۷۵.۲ درصد رشد یکساله به ثبت رسیده؛ به نحوی که قیمت از ۵۸ هزار و ۲۲۷ تومان در خرداد امسال به ۶۵ هزار و ۳۰۲ تومان در تیرماه امسال رسیده است.

همچنین قیمت ۵۴ هزار تومانی عدس در خردادماه به ۵۵ هزار و ۴۲۳ تومان در تیرماه امسال رسیده که نسبت به یکماهه ۲.۶ درصد و نسبت به یکساله ۹۲.۳ درصد رشد داشته است. در عین حال نرخ نخود نیز در تیرماه به ۵۱ هزار و ۱۸۹ تومان رسیده که با رشد ۲.۸ درصدی یکماهه و ۷۳.۵ درصدی یکساله مواجه بوده است؛ ضمن اینکه لپه نیز در یکماه تیر نسبت به خرداد امسال ۲ درصد و نسبت به تیرماه سال قبل ۲۵.۴ درصد رشد داشته؛ به نحوی که قیمت آن از ۵۰ هزار و ۷۶۸ تومان به ۵۱ هزار و ۷۷۱ تومان رسیده است.

بررسی روند قیمتی ماکارونی ۵۰۰ گرمی نیز حکایت از کاهش ۰.۶ درصدی نرخ در تیرماه نسبت به خردادماه دارد؛ به نحوی که قیمت آن از ۱۶ هزار و ۲۲۲ تومان به ۱۶ هزار و ۱۳۰ تومان کاهش یافته است که البته نسبت به یکساله ۱۵۷.۵ درصد رشد را در تیرماه تجربه کرده است.

قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله مخلوط از ۱۸۵ هزار و ۹۱۰ تومان در خردادماه سال جاری به ۱۸۸ هزار و ۹۳۹ تومان در تیرماه سال جاری رسیده که رشد ۱.۶ درصدی داشته و البته در بازه زمانی یکساله منتهی به تیرماه نیز قیمت ۶۲.۶ درصد گران شده است.

همچنین قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ با رشد ۱۲.۱ درصدی در تیرماه نسبت به خردادماه به ۳۹ هزار و ۶۳۴ تومان رسیده که البته در بازه زمانی یکساله ۱۱۰ درصد گران شده است. در عین حال قیمت هر کیلوگرم گوشت تازه نیز با رشد ۲۱.۶ درصدی در تیرماه نسبت به خردادماه به ۵۷ هزار و ۵۶۴ تومان رسیده که البته در بازه زمانی یکساله رشد ۱۱۷.۷ درصدی را تجربه کرده است.

نرخ گوشت گوسفندی مخلوط به گواه آمارهای رسمی دولت، کاهش یک درصدی را در تیرماه نسبت به خردادماه تجربه کرده اما در بازه زمانی یکساله قیمت این کالا ۴۰.۱ درصد رشد داشته است.

شیر کم چرب بطری یک لیتری از ۱۸ هزار و ۵۵۵ تومان در خردادماه به ۱۹ هزار و ۳۱ تومان در تیرماه رسیده که رشد ۲.۶ درصدی را تجربه کرده؛ هر چند در بازه زمانی یکساله، قیمت ۱۳۹.۲ درصد گران شده است؛ همچنین ماست دبه‌ای ۲۵۰۰ گرمی نیز در یک ماه تیر نسبت به خرداد ۴ درصد گران شده ولی یکساله رشد ۱۴۸ درصدی را تجربه کرده؛ به نحوی که قیمت آن از ۴۸ هزار و ۵۴۵ تومان در خردادماه به ۵۰ هزار و ۵۰۶ تومان در تیرماه رسیده است.

کره هم رشد قیمتی ۲۶.۳ درصدی در یکماهه را تجربه کرده و نرخ آن به ۲۱ هزار و ۳۴۷ تومان در هر ۱۰۰ گرم رسیده است؛ اما در بازه زمانی یکساله رشد قیمتی این کالا ۱۰۶ درصد بوده است.

قیمت پنیر ۵۲۰ گرمی تتراپک نیز با رشد ۱۵.۹ درصدی از ۴۲ هزار و ۸۱۵ تومان به ۴۹ هزار و ۶۱۲ تومان رسیده است که البته نسبت به بازه زمانی یکساله ۹۸.۵ درصد رشد کرده است.

قیمت هر کیلوگرم قند شکسته با رشد ۲.۳ درصدی در یکماه بازه زمانی مورد گزارش و ۹۷.۵ درصدی در یکساله، به ۳۱ هزار و ۹۰ تومان رسیده است. همچنین شکر سفید بسته بندی نیز با رشد ۰.۷ درصدی قیمت در یکماه و ۷۷.۷ درصدی قیمت در یکساله، به ۲۳ هزار و ۸۴۰ تومان رسیده است.

اما در میان اقلام وارداتی بیشترین افزایش قیمت به روغن مایع آفتابگردان ۸۱۰ گرمی با ۳۷۱.۸ درصد رشد قیمتی در یکساله رسیده است که البته در تیرماه نسبت به خردادماه امسال ۰.۸ درصد رشد قیمت را تجربه کرده و نرخ آن از ۶۳ هزار و ۶۲۰ تومان به ۶۴ هزار و ۱۲۹ تومان رسیده است در حالی‌که در سال گذشته قیمت آن ۱۳ هزار و ۵۹۲ تومان بوده است.

روغن نباتی جامد ۴.۵ کیلوگرمی نیز با رشد ۳۲۰ درصدی در یکساله منتهی به تیرماه امسال به ۳۴۲ هزار و ۳۹۰ تومان رسیده که نسبت به خردادماه امسال، ۱ درصد رشد را تجربه کرده است. همچنین روغن مایع سرخ کردنی ۸۱۰ گرمی نیز با رشد ۳۷۷.۵ درصدی از ۱۳ هزار و ۳۰۹ تومان در تیرماه ۱۴۰۰ به ۶۳ هزار ۵۴۶ تومان در تیرماه امسال رسیده که البته باز هم نسبت به خردادماه امسال، ۰.۶ درصد افزایش را تجربه کرده است.

در عین حال رب گوجه فرنگی ۸۰۰ گرمی نیز با رشد ۴.۷ درصدی ماهانه و ۱۲۵.۶ درصدی سالانه از ۱۶ هزار و ۲۷۶ تومان سال گذشته به ۳۶ هزار و ۷۱۹ تومان رسیده است. ضمن اینکه چای خارجی نیز با رشد ۵.۱ درصدی ماهانه و ۲۵.۷ درصدی سالانه از قیمت ۱۱۳ هزار و ۷۰۳ تومان به ۱۴۲ هزار و ۹۰۲ تومان رسیده است.

به هر حال با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی انتظار می رفت که بازار تعادل بیشتری را تجربه کند تا فشار کمتری به مردم وارد شود، اما تداوم تورمهای بالای در ماه های گذشته که نیاز به اصلاحات اساسی در سیاستهای اقتصادی در حوزه های مختلف پولی، ارزی، مالی و رفاهی را همچنان به سیاستگذار گوشزد می کند، باعث شده مردم در تامین هزینه های زندگی و مخصوصا کالاهای اساسی تحت فشار باشند.