۰ نفر

استمداد تولیدکنندگان از سران قوا؛

چگونه یک معاون در وزارت صمت، تولید را به ورشکستگی می کشاند؟

۹ آبان ۱۴۰۱، ۹:۲۵
کد خبر: 677661
چگونه یک معاون در وزارت صمت، تولید را به ورشکستگی می کشاند؟

در شرایطی قرار است فردا استیضاح رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس شورای اسلامی انجام گردد که تولیدکنندگان می گویند به دلیل برخی سیاست های غلطی که وی در این وزارتخانه داشته است، صنایعشان در حال تعطیلی است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از وقفه ای چندماهه که با درخواست رییس جمهور از مجلس برای تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و معرفی دو وزیر برای این وزارتخانه به جای استیضاح سیدرضا فاطمی انجام شده بود، قرار است که جلسه استیضاح این عضو کابینه سیزدهم فردا در مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

اما به موازات عملکردی که او در برخی بخش های این وزارتخانه از خود به جای گذاشته، سیاست گذاری های ناصحیح وی و برخی معاونانش منجر به افزایش سطح نارضایتی تولیدکنندگان و بروز مشکل در برخی خطوط تولیدی گردد که به نظر می رسد در این حوزه باید تجدیدنظر لازم از سوی وی در صورت تداوم کار در این وزارتخانه صورت گیرد.

حالا تولیدکنندگان صنایع سلولزی بهداشتی با ارسال نامه ای به روسای سه قوه و رئیس سازمان بازرسی کل کشور خواهان رسیدگی به مشکلات خود شده و عنوان کرده اند که با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند که به دلیل سیاست های دوگانه و تبعیضی معاونت صنایع عمومی این وزارتخانه ایجاد شده و واحدهای خرد و کوچک را به تعطیلی کشانده است.

در این طومار آمده است: بیش از ۱۵۰ واحدی تولیدی محصولات سلولزی بهداشتی (دستمال‌کاغذی) با ظرفیت تولیدی بیش از ۲۰۰ هزارتن در سال و با سطح اشتغال بالا و گسترده در سراسر کشور، نقش مهمی در ارتقاء سلامت و بهداشت جامعه بخصوص در ایام بحران کرونا بر عهده داشته و در همان دوران سخت، با افزایش عرضه، کشورمان را از هرگونه واردات انواع دستمال‌کاغذی بهداشتی بی‌نیاز ساختند.

متأسفانه تولیدکنندگان این عرصه در چند ماه اخیر مواجه با سیاست‌گذاری غیرعلمی و غیراقتصادی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و خصوصا در حوزه معاونت صنایع عمومی که از سوی محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی و مدیرکل صنایع سلولزی وی تعیین شده، گردیده اند؛ به‌گونه‌ای که هم‌اکنون به دلیل قیمت‌گذاری تثبیتی دستمال‌کاغذی از اردیبهشت ماه سال جاری و در عین‌حال افزایش مستمر قیمت تیشو (رشد ۲۴ درصدی ظرف ۵ ماه) به‌عنوان مواد اولیه بدون هیچ‌گونه نظارتی، مواجه شده و به دلیل زیان دهی با کاهش تولید و تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی روبه‌رو هستند و هیچ مرجعی پاسخگوی این سیاست غیراقتصادی نیست که چگونه می‌توان همزمان قیمت مواد اولیه تیشوکه با انحصار در تولید و عرضه همراه است با نگاه بازار آزاد و عرضه و تقاضا مدیریت نمود و در عین حال قیمت محصول نهایی را با قیمت تثبیتی به ورشکستگی کامل هدایت کرد.

مکاتبات و حضور در جلسات پی‌درپی و پیگیری  از مراجع مختلف مشکلی از تولیدکنندگان این صنعت را برطرف نکرده و تنگناهای اقتصادی این تولیدکنندگان در حال افزایش است؛ به نحوی که چنین شرایطی قطعاً به ‌مرور زمان با کاهش تولید و اشتغال باعث کاهش عرضه و کمبود خواهد شد و مسئولیت کامل آن بر عهده مدیران مسئول مرتبط در وزارت صنعت معدن و تجارت می باشد. مستحضر باشند که دو شرکت عمده تولید تیشو به طور همزمان دستمال کاغذی نیز تولید می کنند و در کنار شرکت زرین رویا که جدیدا اقدام به تولید دستمال کاغذی نموده است، به دلیل بهره مندی از موقعیت مسلط اقتصادی و حمایت همه جانبه و اختصاصی از این شرکتها شرایط برای واحدهای کوچک بسیار سخت و ناگوار شده است.

بخشی از تولیدکنندگان محصولات سلولزی ضمن ابراز شکوه و شکایت از این روند تبعیضی و ناعادلانه در اداره زنجیره تأمین دستمال‌کاغذی از رییس جمهور و سران قوا تقاضا کرده اند که فریادرس تولیدکنندگان باشند و نسبت به اهمال و قصوری که تولیدکنندگان را در عصر و حرج قرار داده است، رسیدگی نمایند.

نامه تولید کنندگان به رییسی وزیر صمت

نامه تولید کنندگان به رییسی وزارت صمت

نامه تولید کنندگان به رییسی وزارت صمت

نامه تولید کنندگان به رییسی وزارت صمت