۰ نفر

بر اساس گزارش اتاق بازرگانی؛

افزایش شامخ پس از ۳ ماه؛ بهبود چشم انداز اقتصاد ایران در شهریور

۲۰ مهر ۱۴۰۱، ۱۷:۳۹
کد خبر: 673653
افزایش شامخ پس از ۳ ماه؛ بهبود چشم انداز اقتصاد ایران در شهریور

شاخص مدیران خرید یا همان شامخ که به صورت ماهانه منتشر می‌شود، رونق، رکود یا ثبات و چشم‌انداز کسب‌وکارهای مورد بررسی در آینده را نشان می‌دهد. در این بین اگر عدد شامخ بیش از ۵۰ واحد باشد، نشان می‌دهد که اقتصاد درحال ‌توسعه است، درحالی‌که عدد زیر ۵۰ واحد به معنی قرار داشتن اقتصاد در رکود و یا در شرف آن است. این شاخص در کشور ما نیز استخراج می شود.

اقتصادآنلاین-پرهام کریمی؛ طبق نظرسنجی انجام شده از بنگاههای اقتصادی کشور، شاخص مدیران خرید برای کل اقتصاد در شهریور ماه ۵۲.۸ بوده است که همانند شهریور سال قبل افزایش میزان فعالیتها را نشان میدهد و به بالاترین میزان ۳ ماهه اخیر خود رسیده است. در این ماه به جز مؤلفه موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده سایر مؤلفه های اصلی بیشتر از ۵۰ بوده اند.

اقتصاد کلان

مطابق نمودار زیر، شامخ کل اقتصاد که از اردیبهشت ماه امسال نزولی بوده در شهریور ماه با افزایش ۴.۰۲ واحدی همراه شد که نشان از رشد امید به آینده در اقتصاد دارد. رشد شامخ کل اقتصاد که از ابتدای سال پس رشد در اردیبهشت ماه اتفاق نیافتاده بود مجددا در این ماه افزایش داشت.

اقتصاد کلان

شاخص مدیران خرید در بخش صنعت

براساس داده های به دست آمده از بنگاه های بخش صنعت، شاخص مدیران خرید صنعت در شهریور ماه ۵۳.۲۵ به دست آمده است، همانند سالهای قبل در شهریور ماه میزان فعالیت های بخش صنعت نسبت به مرداد ماه افزایش داشته است. در شهریور ماه همه مؤلفه های اصلی شامخ بخش صنعت به غیراز موجودی مواداولیه افزایش داشتند. در میان رشته فعالیتهای صنعتی، به ترتیب صنایع پوشاک و چرم، چوب کاغذ و مبلمان و فرآوردههای نفت و گاز با بیشترین کاهش شاخص کل روبرو بوده اند.

اقتصاد کلان

نمودار زیر نیز روند شامخ در بخش صنعت را از سال ۹۷ نشان می دهد. شامخ صنعت نیز همانند شامخ کل اقتصاد در اردبهشت و شهریور ماه امسال افزایش داشت و در مابقی ماه ها روندی نزولی داشت.

اقتصاد کلان

به طور کلی می توان گفت در شهریورماه، فعالیت ها بعد از تعطیلات تابستانی اندکی بهبود یافتند. اما به دنبال بی ثباتی قیمت ها و کاهش قدرت خرید و کمبود نقدینگی، به شدت نیاز به تأمین سرمایه در گردش از سوی بانک ها وجود دارد که متاسفانه حمایت از سوی بانک ها در ارائه تسهیلات صورت نمی گیرد و با توجه به قیمت بالای خرید مواد اولیه و کیفیت پایین نقدینگی برای تأمین آن وجود ندارد.

اقتصاد کلان