۰ نفر

معاون وزیر صمت؛

عضویت تجاری ایران در منطقه آزاد اوراسیا نهایی شد

۱۷ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۳۴
کد خبر: 672756
عضویت تجاری ایران در منطقه آزاد اوراسیا نهایی شد

رییس سازمان توسعه و تجارت خاطر نشان کرد: عضویت تجاری ما در منطقه آزاد اوراسیا نهایی و به زودی در آنجا عضو خواهیم شد . در این منطقه از کشورهای حاشیه دریای خزر قزاقستان و روسیه عضو هستند از این‌رو آذربایجان و ترکمنستان می‌توانند به این توافق‌های منطقه‌ای اضافه شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، علیرضا پیمان پاک با اشاره به مزایا اقتصادی مجمع اقتصادی خزر، گفت: دومین اجلاس اقتصادی خزر با حضور معاون اول رییس جمهور و نخست‌ وزیران 4 کشور حاشیه دریای خزر برگزار شد.

معاون وزیر صمت ادامه داد: در این اجلاس نشست‌های مشترک و دو به دو برگزار و موضوعات مختلف مطرح و هم اندیشی‌ها و توافق‌های خوبی در زمینه همکاری‌های انرژی٬ بحث سوآپ و سرمایه‌گذاری‌های مشترک  انجام شد.

پیمان پاک با اشاره به بحث‌های مطرح شده در زمینه توسعه روابط تجاری، ترانزیت و حمل ونقل٬ اذعان کرد: بحث حمل ونقل یکی از مسائل مهم کشورهای حاشیه دریایی خزر است و با توجه به بحران‌هایی که در دنیا وجود دارد بحث ترانزیت و حمل و نقل کالا یکی از مهم‌ترین بحث‌های کشورهای حاشیه دریای خزر  است و در این جلسات بر نقش ایران در کریدور شمال- جنوب در حوزه ترانزیت تاکید و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی بر تاکید این کشورها بر توسعه روابط تجاری اشاره کرد و افزود:  اتاق‌های بازرگانی این کشورها با یکدیگر  جلسات و مذاکرات جدی داشتند؛ همچنین جلسات متعددی معاون اول رییس جمهور با مقامات تجاری و فعالان اقتصادی٬ استانداران و روسای جمهوری‌های فدراسیون روسیه برگزار و به جمع‌بندی خوبی در زمینه‌های اقلیم و مسائل زیست محیطی رسیدیم.

به گفته این مقام مسئول٬ در مجموع در مجمع اقتصادی خزر موافقت‌های خوبی به‌دست آمد که امیدواریم این موافقت‌نامه‌ها را پیگیری تا به نتیجه نهایی برسد و منافع اقتصادی قابل لمس شود.

رییس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این پرسش که درباره ایده ایجاد منطقه آزاد مشترک گفت‌وگویی صورت گرفت؟ افزود: ایده اولیه را آقای مخبر دزفولی معاون اول رییس جمهور برای ایجاد یک منطقه آزاد مشترک مطرح کرد از این‌رو مذاکره در این زمینه با روس‌ها را پیگیری کردیم و اگر دیگر کشورهای حاشیه دریای خزر بخواهند به ما اضافه شوند درخواست آنها را مورد بحث و بررسی قرار  می‌گیرد؛ همچنین عضویت تجاری ما در منطقه آزاد اوراسیا نهایی شده است و به زودی در آنجا عضو خواهیم شد. در این منطقه از  کشور حاشیه دریای خزر، قزاقستان و روسیه عضو هستند از این‌رو آذربایجان و ترکمنستان می‌تواند به این توافق‌های منطقه‌ای بپیوندند.

وی با بیان اینکه در زمینه پول مشترک صحبت جدی مطرح نشد٬ افزود: ایجاد سازوکارهای مالی و بانکی بر اساس پول‌های ملی با ایران مطرح شد و از آنجایی که مسئولان بانک مرکزی نیز در این نشست‌ها حضور داشتند صحبت‌های تخصصی با تمرکز  بر حذف دلار و یورو انجام تا تجارت بر اساس پول مشترک دو کشور صورت بگیرد.

پیمان پاک در پاسخ به این پرسش که آیا درباره احتمال خطرات دالان زنگزور که آذربایجان می‌تواند برای ایران  ایجاد کند صحبت شد؟ افزود: من در بحث‌های تجاری و اقتصادی حضور داشتند و این مسئله سیاسی است و مسئولان در وزارت خارجی می‌تواند در این باره اظهارنظر کند.

معاون وزیر صمت با اشاره به دنبال کردن فعالیت‌های جدی تجاری ایران در منطقه تجاری خزر٬ افزود: ما فعالیت‌های جدی را برای ایجاد بازار و توسعه زیرساخت‌های بین‌المللی مانند تعرفه‌های ترجیحی و موافقنامه‌های آزاد و لجستیک انجام می‌دهیم اما نکته مهم این است که برای این بازار چند صد میلیارد دلاری باید کالا تولید شود که تنظیم بازار داخلی نیز برهم نخورد.

وی درباره تکمیل راه آهن رشت- آستارا توضیح داد: جلسه مفصلی را معاون وزیر راه در مجمع اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خرز برگزار و موافقات خوبی صورت گرفت. در واقع وی با هدف حل مشکلات ترانزیت اینچه برون - گرمسار و رشت - آستارا در این جلسات حاضر شد و آنچه من در جریان هستم در این زمینه موافقت‌های خوبی صورت گرفت.