۰ نفر

یک اقلیم شناس؛

علت کاهش بارش در اصفهان وضعیت توپوگرافی است/صنایع نقشی ندارند

۹ مرداد ۱۴۰۱، ۹:۲۰
کد خبر: 657255
علت کاهش بارش در اصفهان وضعیت توپوگرافی است/صنایع نقشی ندارند

یک اقلیم شناس گفت: علت کاهش بارش در شهر اصفهان بر خلاف همه پیش بینی‌ها وضعیت جغرافیایی این شهر است و صنایع در این زمینه نقشی ندارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، امیر گندمکار استاد و عضو هیات علمی دانشگاه در خصوص چرایی بارش‌های کم در شهر اصفهان علی‌رغم پیش بینی‌های هواشناسی مبنی بر وقوع سیلاب در این شهر طی دو روز اخیر اظهار داشت: اصفهان از نظر موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی برای دریافت بارش‌ها دچار مشکل است.

وی افزود: از هر سمت که قصد ورود به اصفهان را داشته باشیم از ارتفاعات وارد دشت می‌شویم و در نتیجه شاهد کاهش سطح هستیم.

این اقلیم‌شناس با بیان اینکه چنانچه سامانه بارشی از سمت نائین قصد ورود به اصفهان را داشته باشد با ارتفاعات ملا احمد، از سمت جنوب با ارتفاعات سمیرم و شهرضا، از سمت غرب با ارتفاعات زاگرس و از سمت شمال نیز با ارتفاعات کرکس برخورد خواهد کرد، اضافه کرد: از این رو سامانه قبل از ورود به اصفهان بارش‌هایش را انجام داده و در هنگام ورود نزول می‌کند و این در حالی است که برای بارش سامانه نیاز به صعود دارد.

ارتفاع دشت اصفهان کمتر از ارتفاعات اطراف است

وی تصریح کرد: اصفهان شهر کم بارشی است و دلیل آن نیز قرار گرفتن در دشتی با ارتفاع کمتر از هر چهار طرف خود است.

گندمکار در خصوص برخی اظهار نظرات مبنی بر اینکه فعالیت صنایع منجر به عدم و یا کاهش بارش در اصفهان می‌شود، ابراز داشت: دراین مورد این اظهار نظر درست نیست، صنایع در میزان بارش‌ها تاثیری ندارد و تنها در برخی از مواقع در نوع بارش تاثیرگذار است که در اصفهان هنوز چنین پدیده‌ای نیز مشاهده نشده است.