۰ نفر

تجارت ۳۴ میلیاردد لاری ایران در ۴ ماه؛

کالاهای صادراتی ایران روانه کدام بازارها شدند؟

۵ مرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۲۷
کد خبر: 656556
کالاهای صادراتی ایران روانه کدام بازارها شدند؟

گمرک ایران در تازه‌ترین گزارش خود درباره محموله‌های برنجی که در گمرک زاهدان دچار آبگرفتگی شد اعلام کرده است که "این کالا هنوز به گمرک اظهار نشده بود و مرجع تحویل گیرنده آن، شرکت انبارهای عمومی بوده و باید پاسخگوی ابعاد آن باشد." این در حالی است که پیگیری‌ها جهت بررسی موضوع از انبارهای عمومی تاکنون با پاسخی همراه نبوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، عصر دیروز (سه‌شنبه) به دنبال بارندگی در زاهدان، بخشی از کالاهایی که در محوطه باز گمرک زاهدان قرار داشت زیر باران ماند و دچار خسارت شد. این گمرک نیز با ارائه توضیحاتی اعلام کرد که مسئولیتی در مورد جریان پیش آمده نداشته و از سال گذشته به دستگاه‌های مرتبط از جمله استانداری و وزارت صمت برای محدود شدن ثبت سفارش به مقصد زاهدان به دلیل نبود ظرفیت هشدار داده است، همچنین تاکید کرد که انبارهای عمومی در این رابطه مسئول بوده و با وجود اینکه از آنها خواسته شده کالا را در محوطه تخلیه نکنند، با گرفتن تعهد از واردکننده، کالا در محوطه بوده است.

گمرک ایران در تازه‌ترین گزارش خود در این‌باره، در توضیحی مشابه اظهارات ناظر گمرک زاهدان، بار دیگر بر نقش انبارهای عمومی برای نگهداری کالاهای موجود در گمرک و عدم مسئولیت خود در این رابطه تاکید کرده است.

علی وکیلی-مدیر کل دفتر واردات گمرک ایران- با اشاره به اینکه برنج‌های وارداتی به زاهدان که دچار آب گرفتگی شد، در محوطه‌ای دپو شده که حفظ و نگهداری آن در حوزه مسئولیت شرکت انبارهای عمومی به عنوان مرجع تحویل گیرنده کالاست گفت: این برنج‌ها هنوز به گمرک اظهار نشده است، در حالی که پس از اظهار کالا به گمرک، عملیات گمرکی که شامل اخذ مجوزهای لازم و پرداخت حقوق ورودی است، انجام و به مرحله ترخیص می‌رسد. با این حال حساسیت‌های لازم در این باره از سوی گمرک به سازمان‌های مرتبط و مقامات استانی اعلام شده است.

او با اشاره به اینکه به منظور سرعت بخشیدن به ترخیص برنج از گمرک زاهدان و با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی و محدودیت انبارها از چندین روز قبل، اقدامات و مکاتبه لازم در دستور کار گمرک زاهدان و گمرک ایران قرار گرفت گفته که در این خصوص مکاتبه با وزارت صمت به منظور اعمال محدودیت در ثبت سفارش برنج به مقصد زاهدان و هدایت برنج برای ترخیص به شهرهای دیگر انجام شده است. همچنین با استانداری و شورای تامین استان هم برای اتخاذ تمهیدات لازم از سوی گمرک استان انجام گرفت. از سویی اختیارات لازم برای انجام حمل یکسره برنج‌ها به انبارهای صاحب کالا و ترانزیت داخلی به شهرهای دیگر به منظور اجتتاب از دپوی برنج‌ها در زاهدان و نیز امکان ترخیص ۹۰ درصد کالا بدون اخذ کد رهگیری بانک و سایر تسهیلات قانونی به گمرک زاهدان تفویض شده است.

مدیر کل دفتر واردات گمرک ایران در اظهاراتش تاکید کرده که چون مرجع تحویل گیرنده کالا در بحث واردات برنج در زاهدان شرکت انبارهای عمومی از زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و کالاهای دپو شده در محوطه‌ای که تخلیه، بارگیری و نگهداری آن با مسئولیت این شرکت است، پاسخگویی درباره ارائه اطلاعات و آمار برنج موجود در محوطه و انبار و یا برآورد خسارت احتمالی و مسئولیت‌های مرتبط با این شرکت است.

در شرایطی حدود ۲۴ ساعت از این جریان گذشته که تاکنون کسی مسئولیت این اتفاق قابل تامل در حوزه تجارت خارجی را نپذیرفته و یا تمایلی به توضیح نداشته است. در حالی که پای محموله‌های برنجی در میان است که در حال حاضر بازار آن از حساسیت ویژه‌ای برخوردار بوده و دولت برای ایجاد تعادل در آن نسبت به لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج که باید طبق قانون هر ساله از ابتدای مرداد تا پایان آبان اعمال شود، اقدام کرده است.

این بار اول نیست که کالاها در محوطه باز،‌ رها و دچار خسارت می‌شوند و بارها این اتفاق رقم خورده است؛ از زمانی که در سال گذشته محموله‌های جو وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی در معرض طوفان حاره‌ای قرار گرفت و یا هنگامی که جوهای وارداتی در فضای باز ماند و آنقدر ترخیص نشد که زیر باران جوانه زد.