۰ نفر

رویه مرکز آمار و بانک مرکزی تکرار می شود؟

وزارت صمت انتشار آمار تولید کالاهای منتخب را متوقف کرد!

۲۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۵۶
کد خبر: 652238
وزارت صمت انتشار آمار تولید کالاهای منتخب را متوقف کرد!

چهار ماه از سال می گذرد و وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز آمار تولید کالاهای منتخب را که مبنایی برای تحلیل تحلیلگران و سرمایه گذاران بوده بر روی سایت خود منتشر نکرده است؛ این در حالی است که آخرین به روز رسانی بخش آمار و داده های این وزارتخانه، مربوط به ۲۱ خردادماه سال جاری است و البته اطلاعاتی مرتبط با سال ۱۴۰۱ منتشر نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، انتشار آمار در ایران هم تقریبا به یک کار تفننی برای برخی از دستگاههای دولتی تبدیل شده است. کاری که هر زمان که تصمیم بگیرند انجامش می دهند و هر زمان که اعداد و اطلاعات باب میلشان نباشد، از انتشار آن دست می کشند.

چند سالی بود که جنجال عدم انتشار آمارها و شاخص های اقتصادی میان بانک مرکزی و مرکز آمار دست به دست می شد و حالا که تقریبا انتشار داده ها از سوی این دو دستگاه بزرگ و موثر در حوزه انتشار آمارهای اقتصادی رو به روال افتاده و حداقل هر از چند گاهی منتشر می شود، وزارت صنعت، معدن و تجارت پرچمدار عدم انتشار آمارهای اقتصادی مرتبط با حوزه تخصصی خود شده است.

البته تا پیش از این دستگاههای دولتی همچون مرکز آمار ایران، بانک مرکزی، وزارت نیرو و گمرک جمهوری اسلامی ایران هم در مقاطعی، از انتشار آمارهای اقتصادی خودداری کرده اند؛ اما بعد از گذشت مدتی و فشارهایی که بر این سازمانها وارد شد مجدد انتشار آمارها از سر گرفته شد، هر چند گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز به دلیل تحریم ها و محرمانگی که بر روی آمارها وجود دارد، همچنان از انتشار آمار خودداری می کند.

آنگونه که سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش آمار و داده ها نشان می دهد، تا امروز که بیستم تیرماه سال ۱۴۰۱ است و ۱۱۳ روز از سال گذشته، هنوز این وزارتخانه آمار تولید کالاهای منتخب صنعتی را اعلام نکرده است.

در واقع، آخرین آماری که از سوی این وزارتخانه منتشر شده، مربوط به عملکرد سال ۱۴۰۰ بخش صنعت و معدن و تجارت کشور است که در روز شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ به روزرسانی شده و بر روی سایت قرار گرفته است.

در جدولی که مربوط به آمار تولید مقدماتی کالاهای منتخب صنعتی در سال ۱۴۰۰ است، انواع سواری با کاهش ۴.۴ درصدی، وانت با کاهش ۱.۵ درصدی، پودر شوینده با کاهش ۱۸.۷ درصدی، کارتن با کاهش ۱.۲ درصدی، فیبر با کاهش ۱۴.۹ درصدی، سموم دفع آفات نباتی با کاهش ۲۸.۱ درصدی، الیاف اکریلیک با کاهش ۷۶ درصدی، نخ پنبه ای و ترکیبی الیاف با کاهش ۹.۶ درصدی، لاستیک خودرو با کاهش ۵.۶ درصدی، انواع پاپوش و کفش با کاهش ۴.۴ درصدی، کولر آبی با کاهش ۰.۸ درصدی و الکتروموتور با کاهش ۱۸.۶ درصدی مواجه بوده است.

اما در مقابل، اتوبوس مینی بوس و ون با رشد ۴۴.۶ درصدی، کامیون کامیونت و کشنده با رشد ۱۰۲ درصد، کمباین با رشد ۳.۱ درصدی، تراکتور با رشد ۲.۹ درصدی، روغن نباتی با رشد ۲۵.۵ درصدی، داروی انسانی با رشد ۰.۹ درصدی، انواع کاغذ با رشد ۵.۸ درصدی، نئوپان با رشد ۱۱درصدی، دوده با رشد ۱۶.۴ درصدی، پتروشیمی با رشد ۲.۱ درصدی، نخ فیلامنت پلی استر با رشد ۱۲.۲ درصدی، الیاف پلی استر با رشد ۴.۴ درصدی، چرم با رشد ۳۲.۱ درصدی، انواع تلویزیون با رشد ۵.۸ درصدی، انواع یخچال و فریزر با رشد ۸.۹ درصدی، ماشین لباسشویی با رشد ۲۰.۱ درصدی مواجه بوده است.

حالا باید دید که وزارت صنعت، معدن و تجارت با چه دلایلی از انتشار آمار مرتبط با تولید کالاهای منتخب صنعتی و معدنی، آمار جوازهای صادر شده در حوزه صنعت و معدن و نیز روند قیمتی کالاهای اساسی خودداری نموده و آیا انتشار این آمارها با مشکل جدی مواجه است؟