۰ نفر

آمار ترخیص کالاهای اساسی در ١٤٠١؛

گرانی و کمبود، ثمره ترخیص ٢.٥ میلیون تن کالای اساسی

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۸:۴۸
کد خبر: 633317
گرانی و کمبود، ثمره ترخیص ٢.٥ میلیون تن کالای اساسی

بررسی های آماری نشان می‌دهد، در ۴۵ روز اخیر بیش از ۲.۵ میلیون تن انواع کالای اساسی از گمرکات مختلف بندری کشور ترخیص شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، بررسی آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد، در  سال ۱۴۰۰ در گمرک بندر امام خمینی ۱۲.۵۹.۹۴۴ تن کالا شامل گندم، جو، ذرت، شکر ترخیص شد. همچنین در همین سال در بندر شهید رجایی ۲۶۱۶۴۰۳ تن کالا شامل گندم، جو، ذرت، شکر و برنج ترخیص شده است. از سوی دیگر  در گمرک چابهار نیز بیش از ۲.۳ میلیون تن کالا شامل گندم، جو، ذرت، شکر، برنج، چای و لاستیک ترخیص شده است، بر اساس این گزارش ۱.۲ میلیون تن گندم در ۱۲ ماهه سال قبل از این گمرک ترخیص شده است. حدود ۴۰۰ هزار تن جو و ۴۰۰ هزار تن ذرت با فعالیت ۲۴ ساعته از طریق این گمرک مهم بندری ترخیص شده است. ۳۰۰ هزار تن برنج نیز یکی دیگر از اقلام مهم ترخیص شده از گمرک چابهار طی سال ۱۴۰۰ می‌باشد.

گرانی و کمبود، ثمره ترخیص ٢.٥ میلیون تن کالای اساسی

اما بر اساس جدیدترین آمارهای گمرک ایران، از ابتدای سال جاری تا اواسط  اردیبهشت ماه حدود ۳ میلیون تن انواع کالا به ارزش تقریبی بیش از ۳.۵ میلیارد دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است. همچنین در این مدت ۸  میلیون تن کالا به ارزش بیش از ۴ میلیارد دلار از گمرکات مختلف صادر شده است.

آمار ترخیص  کالاهای اساسی  گمرک (بندرامام خمینی (ره)) در ۴۵ روز ابتدایی سال جاری نشان میدهد،  طی ۱.۵ ماه و نیم اخیر  بیش از ۵۸۰ هزار تن گندم خوراکی از این گمرک استراژیک ترخیص شده است.  بر این اساس حدود ۵۴۰ هزار تن ذرت دامی از طریق بندر امام خمینی وارد کشور شده است. از سوی دیگر، ترخیص ۱۱۰ هزار تن جو دامی در کنار ۱۳۶ هزار تن دانه های روغنی یکی از آمارهای مهم مربوط به ترخیص کالاهای اساسی است.

ترخیص حدود ۱.۷ میلیون تن کالای اساسی از گمرکات استان خوزستان تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۱

در همین خصوص ناظر گمرکات استان خوزستان با اشاره به ترخیص ۱۶۸ هزار تن کنجاله سویا از گمرک بندر امام خمینی گفت:  تا نیمه اردیبهشت ماه ۴۷ هزار تن شکر خانم از از این گمرک ترخیص  و وارد کشور شده است.

ناظر گمرکات خوزستان از ترخیص حدود ۱۰۰ هزار تن روغن خام خوراکی  در این مدت خبر داد و گفت: در ۴۵ روز اخیر حدود یک میلیون و ۶۸۰ هزار تن انواع کالاهای اساسی از گمرک مذکور ترخیص شده است. همچنین ۵ کشتی بزرگ حامل انواع کالاهای اساسی در صف تخلیه در بندر امام خمینی (ره) قرار دارند.

در ویدیوی زیر وضعیت پر شتاب ترخیص کالاهای اساسی از قطب اصلی ترخیص و واردات  این اقلام قابل مشاهده است.

ترخیص ۵۰۰ هزار تن کالای اساسی از گمرک شهید رجایی در ۴۵ روز ابتدای سال

از ابتدای سال تانیمه اردیبهشت ماه حدود نیم میلیون تن انواع کالای اساسی از گمرک شهید رجایی بندر عباس ترخیص شده است. از سوی دیگر با ترخیص هشت هزار تن گوشت، واردات این کالای اساسی  نسبت به مدت  مشابه سال قبل حدود ۴۰۰۰  درصد رشد داشته است. این درحالی است که ترخیص گوشت در مدت مشابه سال قبل فقط ۱۹۳ تن بوده است.

 طی این  مدت ۱۲۸ هزار تن برنج ترخیص شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۰ درصدی را تجربه کرده است.  گفتنی است، در ۴۵ روز ابتدایی سال قبل تنها ۱۰۷ هزار تن برنج از گمرک شهید رجایی ترخیص شده بود. همچنین در این مدت ۱۳۰ تن ذرت ترخیص شده است. یکی از اقلام بسیار مهم ترخیص شده از گمرک شهید رجایی طی این مدت گندم بوده است. بر این اساس تا نیمه اردیبهشت ماه ۲۶۲ هزار تن گندم ترخیص شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۰۰ درصدی داشته است. 

همچنین هم اکنون ۶ کشتی مختلف حامل برنج، گندم،‌ جو در لنگرگاه گمرک شهید رجایی آماده تخلیه محموله خود هستند.

گرانی و کمبود، ثمره ترخیص ٢.٥ میلیون تن کالای اساسی

به گفته مدیر کل گمرک شهید رجایی، با ترخیص ۷۴۳ تن دارو میزان ترخیص این قلم نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۴۰۰ درصد رشد داشته است. طی این مدت ۱۹ هزار تن لاستیک ترخیص شده که رشد ۵۰ درصدی ثبت شده است. همچنین تشریفات گمرکی حدود ۵۴ هزار تن کاغذ  از گمرک شهید رجایی انجام شده است.

اکبرپور ناظر گمرکات استان هرمزگان با اشاره به ترخیص نیم میلیون تن کالای اساسی و اقلام ضروری، از رشد حدود ۵۰۰  درصدی ترخیص کالاهای اساسی در ۴۵ روز اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

 افزایش ۱۱۸ درصدی ترخیص ۵ قلم کالای اساسی از گمرک چابهار 

همچنین بر اساس اطلاعات اعلام شده از سوی گمرک چابهار در ۴۵ روز ابتدایی سال، حدود ۱۳۰ هزار تن گندم به ارزش بیش از ۴۰ میلیارد دلار از گمرک چابهار ترخیص شده است. ارزش دلاری گندم وارداتی در این مدت ۲۴ درصد رشد داشته است. در این مدت ۱۱ هزار تن برنج نیز از گمرک چابهار ترخیص شده که به لحاظ وزنی رشد ۳۷۸ درصدی ثبت شده است. در این ۱.۵ ماه ابتدایی سال بیش از یک میلیون دلار چای از گمرک مذکور ترخیص شده است.ترخیص بیش از ۲.۵ میلیون دلار لاستیک منجر به ثبت رشد ۳۴ درصدی افزایش ترخیص این کالا شده است. 

به گفته کریمی، مدیر کل گمرک چابهار تا نیمه اردیبهشت ماه حدود ۶۰ میلیون دلار کالای اساسی از گمرک چابهار نرخیص شده که به لحاظ ارزش دلاری، یک افزایش ۱۱۸ درصدی ثبت شده است.

گرانی و کمبود، ثمره ترخیص ٢.٥ میلیون تن کالای اساسی

ناظر گمرکات استان مازندران: با وجود جنگ در اکراین، ورود کالاهای اساسی به ۲ بندر نوشهر و امیرآباد  افت نکرد

یوسفی منش ناظر گمرکات استان مازندران از ترخیص قریب به ۱۵۰ هزار تن انواع کالاهای اساسی از ابتدای سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: با وجود وقوع جنگ در منطقه اکراین، ورود کالاهای اساسی به بنادر استان مازندران(امیر آباد، نوشهر و فریدونکنار) همچنان ادامه داشته و کاهش محسوسی نداشته است. بر این اساس بطور متوسط هر هفته تا ۲۵ کشتی شامل انواع کالاهای اساسی از جمله جو، گندم ، ذرت، روغن به بنادر این استان رسیده و در انبارهای مناطق ویژه اقتصادی و همچنین انبارهای اختصاصی در خارج از این مناطق تخلیه می‌شود.

 با توجه به اهمیت ترخیص کالاهای اساسی و تزریق این کالاها به بازار مصرف، روند ترخیص و تشریفات گمرکی به صورت شبانه روزی ادامه داشته و در طی این ایام، در یک روز نیز رکورد ترخیص  نزدیک به ۲۰ هزارتن کالاهای اساسی از جمله ۶هزار تن گندم از طریق  گمرکات نوشهر و  امیرآباد ثبت شده است.

موجودی ۳ میلیون تن کالا در بنادر/ فرایند ترخیص شبانه روزی ادامه دارد

از سوی دیگر یکی از روندهای طبیعی در بنادر مهم کشور ورود و تخلیه اقلام وارداتی و نگهداری کوتاه مدت آنها در انبارهای بندری است. این روند که عمدتا از آن به عنوان موجودی کالا در بنادر یاد می‌شود یک روند عادی بوده و به دلایلی مثل چالشهای مربوط به حوزه حمل و نقل جاده‌ای، بعضا روند خروج این دست اقلام با یک تاخیر زمان بندی شده صورت می‌گیرد.

 جدول زیر حاکی از موجودی ۳ میلیون تنی کالاهای اساسی در بنادر مهم کشور است که  با فعالیت شبانه روزی گمرکات،  بنادر  و سیستم حمل و نقل جاده ای فرایند خروج و عرضه آنها به بازارهای نهایی مصرف تکمیل خواهد شد.

آمار موجود تفکیکی کالاهای اساسی (گندم، ذرت، برنج و دانه های روغنی، شکر، سویا، جو) در ادامه قابل مشاهده است

گرانی و کمبود، ثمره ترخیص ٢.٥ میلیون تن کالای اساسی

گرانی و کمبود، ثمره ترخیص ٢.٥ میلیون تن کالای اساسی

لازم به ذکر است، حداقل ۱۴  فروند شناور  حاوی حدود ۷۰۰ هزار تن  گندم، ذرت، برنج و دانه های روغنی در بنادر امام خمینی(ره)، شهیدرجایی، نوشهر، امیرآباد، بوشهر و چابهار لنگرگاه و آماده تحلیه محموله خود می باشند.