۰ نفر

تجارت ۳۷.۲ میلیارد دلاری ایران با شانگهای؛

خریداران شانگهایی کالای ایرانی

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۵۰
کد خبر: 632521
خریداران شانگهایی کالای ایرانی

سخنگوی گمرک گفت: در سال ۱۴۰۰ تجارت با اعضای اتحادیه اقتصادی شانگهای به ۵۵ میلیون تن، به ارزش ۳۷.۲ میلیارد دلار رسید که نشان دهنده رشد ۳۳ درصدی در واردات و صادرات با این کشور است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «سید روح الله لطیفی» اظهار داشت:در سال ۱۴۰۰ تجارت ایران با اعضای سازمان همکاری های اقتصادی شانگهای به ۵۴ میلیون و ۸۵۶ هزار تن کالا، به ارزش ۳۷ میلیارد و ۱۶۸ میلیون دلار رسید که نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد ۳۳ درصدی داشته است.

وی افزود: سهم صادرات به اعضای این سازمان ۴۵ میلیون و ۳۴۹ هزار تن به ارزش ۲۰ میلیارد و ۵۹۶ میلیون دلار بود که با رشد ۴۱ درصدی نسبت به مدت مشابه همراه بوده است.

لطیفی خاطرنشان کرد: واردات ایران از اعضای کشورهای سازمان همکاری شانگهای در سالی که گذشت ۹ میلیون و ۵۰۷ هزار تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۵۷۲ میلیون دلار بود که نسبت به سال ۱۳۹۹رشد ۲۴ درصدی داشته است.

سخنگوی گمرک در خصوص میزان صادرات کشورمان به ۱۱ کشور عضو و ناظر شانگهای تصریح کرد: چین با خرید بیش از ۱۴ میلیارد و ۳۲۳ میلیون دلار و رشد ۵۸ درصدی، افغانستان با یک میلیارد و ۸۳۹ میلیون دلار و کاهش ۲۰ درصدی و هند با یک میلیارد و ۸۱۷ میلیون دلار و رشد ۴۲ درصدی سه مقصد اول کالاهای ایرانی در بین اعضای سازمان همکاری شانگهای بودند. 

وی افزود: پاکستان با خرید یک میلیارد و ۲۶۱ میلیون دلار و رشد ۲۴ درصدی، روسیه ۵۷۹ میلیون دلار و رشد ۱۵ درصدی، ازبکستان با خرید ۴۰۲ میلیون دلاری و رشد ۱۴۶ درصدی، قزاقستان با ۱۸۷ میلیون دلار و رشد ۱۱ درصدی،تاجیکستان با ۹۱.۶ میلیون دلار و رشد ۴۵۹ درصدی، قرقیزستان با ۷۹ میلیون دلار و رشد ۷۲ درصدی، بلاروس با ۱۷ میلیون دلار و کاهش ۱۹ درصدی و مغولستان با ۵۶۶ هزار دلار و با رشد ۳۷ درصدی در رتبه های بعدی قرار دارند.

لطیفی در خصوص میزان واردات از سازمان همکاری شانگهای گفت: چین با فروش ۱۲ میلیارد و ۷۴۴ میلیون دلار کالا به ایران و رشد ۲۹ درصدی، روسیه با یک میلیارد و ۶۶۵ میلیون دلار و رشد ۵۶ درصدی و هند با یک میلیارد و ۵۸۴ میلیون دلار و کاهش ۲۶ درصدی، سه کشور تامین کننده کالاهای مورد نیاز ایران در بین اعضای سازمان همکاری شانگهای در سال ۱۴۰۰بودند.

سخنگوی گمرک افزود: پاکستان با فروش ۳۱۲ میلیون دلار و رشد ۷۶ درصدی، ازبکستان با ۱۱۵ میلیون دلار و رشد ۲۶ درصدی، قزاقستان با ۷۸ میلیون دلار و رشد ۱۰۸ درصدی،تاجیکستان با ۳۹ میلیون دلار و رشد ۴۳۹ درصدی، افغانستان با ۲۱ میلیون دلار و رشد ۴۰۷ درصدی، بلاروس با ۱۰ میلیون دلار و رشد ۹ درصدی، قرقیزستان با سه میلیون دلار و کاهش ۴۵ درصدی و مغولستان با ۲.۷ میلیون دلار و رشد ۱۰ درصدی در رتبه های بعدی فروش کالا به ایران در بین اعضای سازمان همکاری شانگهای در سال ۱۴۰۰قرار دارند.