۰ نفر

ادعای وزارت صمت در مورد کاهش قیمت کالاها؛

همه تولیدکنندگان مکلف به درج قیمت هستند

۲۴ فروردین ۱۴۰۱، ۲۰:۵۳
کد خبر: 627847
همه تولیدکنندگان مکلف به درج قیمت هستند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیر عامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: ۵۰ تا ۶۰ هزار قلم کالا به زودی به لیست کالاهای مشمول کاهش قیمت اضافه می‌شود که اثرات مثبت آن در سبد خانوار مشهود خواهد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، عباس تابش ۲۴ فروردین ماه در جریان بازدید از سه واحد صنعتی و تولیدی در شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: بررسی نحوه درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده بر روی کالاهای تولیدی و تنظیم بازار از جمله اهداف بازدید از واحدهای صنعتی و تولیدی است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان ساوه و استان مرکزی قطب صنعت کشور به شمار می روند اظهار کرد: علاوه بر مزیت صنعتی بودن، شهرستان ساوه از مزیت کشاورزی بودن نیز برخوردار است و در حوزه فرآوری تولیدات کشاورزی در سطح کشور مطرح است.

معاون وزیر صمت در ادامه گفت: از ابتدای اردیبهشت ماه سال‌جاری کلیه تولیدکنندگان ملزم به درج قیمت تولید کننده و مصرف کننده هستند و عملیاتی شدن آن از طریق تمام ذینفعان صورت خواهد گرفت.

وی گفت: کلیه تولیدکنندگان، فروشگاه‌های زنجیره ای، شرکت های پخش و خرده فروشان مکلف به اجرای این مهم هستند و بر اجرای ماده ۱۵ در فروشگاه‌های عرضه کالا نظارت خواهد شد که نتیجه آن ثبات قیمت و عدم افزایش قیمت در سال‌جاری خواهد شد. اجرای سیاست شبکه تامین و توزیع کالاها در کشور پیگیری خواهد شد تا مردم از کاهش قیمت‌ها و شفافیت در این زمینه بهره‌مند شوند.

تابش تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته قیمت کالاها با توجه به موضوع افزایش دستمزد و حقوق، حداکثر تا دو درصد نسبت به سال گذشته می‌تواند تغییر کند و موضوع تعدیل قیمت به طور متوسط تا ۴۰ درصد بر کالاهای مشمول اعمال خواهد شد.

وی تاکید کرد: فعالیت شبکه توزیع کالاهای اساسی نیز تعریف شده و براساس توافق صورت گرفته با اتاق اصناف، ذینفعان، فروشگاه‌ها و خرده‌فروشان، ضرایب در حوزه پخش کالا مشخص و ابلاغ شده است.

مدیرعامل سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: از اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ قیمت هشت هزار قلم کالای اساسی نسبت به قیمت قبل، ۳ تا ۶۱ درصد کاهش می‌یابد که به طور متوسط ۴۰ درصد تعدیل قیمت خواهیم داشت.

تابش گفت: قیمت تولید کالاها مشمول ضوابط تعیین و تثبیت قیمت‌ها است و براساس قانون به میزان تخطی از ضوابط، تولید کنندگان مشمول جریمه و تعزیر شده و با آنها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

وی گفت: درج قیمت تولید کننده و مصرف کننده الزام واحدهای تولیدی است اما برخی واحدهای فعال در شهر صنعتی کاوه این اقدام را به درستی انجام نداده بودند که در این بازدید چگونگی درج قیمت اصلاح و ابلاغ شد، همچنین در این بازدید مشکل آرد و گندم برخی واحدهای تولیدی نیز بررسی و برطرف شد.

وی گفت:  ۵۰ تا ۶۰ هزار قلم کالا نیز به زودی به لیست کالاهای مشمول کاهش قیمت اضافه می‌شود که اثرات مثبت آن در سبد خانوار مشهود خواهد بود.

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که به منظور بررسی طرح شفافیت درج قیمت تولید کننده و مصرف کننده به ساوه سفر کرده است از واحدهای صنعتی و تولیدی شامل سالمین تولیدکننده کیک و بیسکوئیت، یدکی موتور ایران تولید کننده قطعات خودرو، عالیفرد تولید کننده انواع آبمیوه و شربت با برند سن ایچ بازدید و به بررسی مسایل و مشکلات واحدهای صنعتی  پرداخت.

در جریان این بازدید موضوعاتی نظیر درج قیمت تولید کننده و مصرف کننده، شفاف سازی قیمت، صدور صورتحساب الکترونیکی از جمله مواردی بود که مورد بررسی قرار گرفت.

دیدار با مدیران صنایع شهرستان و فعالان اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی از دیگر برنامه های معاون وزیر صمت در سفر بود.