۰ نفر

مدیرعامل هلدینگ ماهان؛

دولت سیاست حمایت از صنایع را جایگزین فشارهای مالی کند

۲۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۰۱
کد خبر: 627778
دولت سیاست حمایت از صنایع را جایگزین فشارهای مالی کند

دولت باید یه جای اینکه تحت عناوین مختلف از صنایع پول دریافت کند، در این شرایط نامساعد اقتصادی می‌تواند با حمایت و کمک به سودکردن بیشتر صنایع، منافع خود را نیز تضمین کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، محمدحسین بصیری مدیرعامل هلدینگ ماهان در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین گفت: دولت نیاز به بودجه دارد و بخش اعظم بودجه از مالیات تامین می‌شود. همه باید این را درک کنیم. اما همانطور که اگر نهالی را حمایت کنیم، میوه می‌‍دهد و وقتی میوه دهد، همه از میوه آن بهره‌مند می‌شوند، صنایع در کشور هم همینطور هستند. اینکه دولت بنگاه‌ها را قبل از رسیدن به اوج و توان مالی به شکل صرف تامین کننده پول نگاه کند و بخواهد کمبود بودجه خود را از آن تامین کند، چیزی جز ورشکستگی و عدم رشد اقتصادی به همراه ندارد. البته گاها دولت¬ها با در اختیار داشتن ابزار خلق پول، خود به خود باعث ایجاد تورم و دریافت مالیات پنهان از مردم می کنند و بدین صورت مشکلات تامین مخارج خود را از طریق ایجاد مشکل در اقتصاد حل می¬کنند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از تصمیمات غیر حمایتی دولت در حوزه صادرات است. در حال حاضر صادرات ما بسیار پایین است. اشتباه استراتژیک دولت این است که جای آنکه تشویق کند یا تمهیداتی قائل شود تا صادرات افزایش یابد، با ایجاد موانع و قوانین دست و پا گیر به ضرر صنایع حرکت می‌کند؛ باید بدانیم که افزایش صادرات موجب افزایش درآمد شرکت‌ها خواهد شد و به صورت طبیعی مالیات هم بالا می‌رود. حسن این است که شرکت‌ها قوی شده و چون درآمد دارند و سود آن‌ها بالا رفته، مبلغ مالیات بسیار بالاتر از این خواهد شد. معمولا عوارض صادرات باید به این جهت سوق داده شود. در مقابل، افزایش عوارض صادراتی با هدف جذب منابع توسط دولت، نقش مستقیمی در کاهش صادرات دارد. وقتی صادرات کم شود، باز دولت به مقصود خود نخواهد رسید. عوارضی وضع شده که شرکت ها نمی¬توانند و یا به سختی صادرات انجام خواهند داد. این یک اشتباه استراتژیک است

به گفته مدیرعامل هلدینگ ماهان، یکی دیگر از موضوعات نقش دولت در قیمت گذاری است. وزارت صمت می بایست نقش تنظیم‌کننده داشته باشد، لیکن این نقش را به درستی اجرا نمی کند. مثلا گاهی قیمت آهن اسفنجی آنقدر بالا می‌رود که باعث افزایش بی رویه بهای تمام شده میلگرد میشود اما قیمت فروش آن در بورس کنترل می‌شود و اجازه افزایش قیمت داده نمی‌شود. در چنین شرایطی تمامی واحد های ذوب و نورد دچار زیان و تعطیلی خواهند شد. 

محمدحسین بصیری در ادامه توضیح داد: به نظر من اینگونه دخالت ها در قیمت گذاری ، تصمیمی علمی و تخصصی نبوده و آسیب‌زننده است. این موضوع بنیه و توان شرکت‌های تولیدکننده را ضعیف می‌کند و همچنین باعث کاهش درآمدهای مالیاتی دولت نیز می شود؛ چرا که سود کاهش دارد و دولت به هدف خود نمی‌رسد. 

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه صنایع امکان گله از دولت به عنوان یک مرجع قدرتمند ندارند، اظهار داشت: به راحتی ضررهایی که به دلیل سیاست‌های غلط دولت‌های گذشته بود، به صنایع و بخش خصوصی منتقل می‌شود. مثلا برای تولید برق فکری نشده است و نیروگاه‌ها، سال‌هاست راکد مانده‌اند. گازهم همین طور و به صورت اتوماتیک برق و گاز صنایع قطع می‌‌شود. ما سال‌های قبل میلیاردها تومان برای قطعی برق زیان دیدیم. همه چیز به آن برمی‌گردد که نگرش دولت چیست. اینکه نگاهش را از اینکه مستقیما کمبودهای بودجه خود را به صراحت از صنایع بگیرد، کمک کند تا صنایع رشد کند.

مدیرعامل هلدینگ ماهان در پایان تصریح کرد: وقتی من شرایط ایران را با کشورهای توسعه‌یافته مقایسه می‌کنم می‌بینم که در این کشورها اصالت به منافع مردم داده می‌شود و دولت نقشی تنظیم‌کننده دارد و با ایجاد رقابت هوشمندانه بین صنایع، کاری می‌کند که قیمت تمام‌شده محصولات کاهش یابد و مردم منتفع شوند. مثلا در اروپا دولت بین شرکت‌های خصوصی برق و گاز، رقابت ایجاد کرده و در عرض یک ماه برای هم برق، هم آب و هم گاز رقابت ایجاد کردند. یک روز یک شرکت آمد و به ما گفت اگر به ما بپیوندید قیمت برق شما کاهش می‌یابد؛ این اتفاق هم افتاد. اما پشت صحنه قراردادهایی است که دولت برای ایجاد رقابت ایجاد کرده است. دوباره یک ماه بعد شرکت دیگری آمد و همین ادعا را کرد. این نشانگر نقش ظریف و هوشمندانه دولت در این زمینه است. دولت در ایران این نقش را به درستی ایفا نکرده و در مقابل محدودیت های منابع خود را از مردم و صنایع جبران می نمایند که نیازمند اصلاح جدی است.