۰ نفر

ابلاغیه اتاق بازرگانی تهران به تولیدکنندگان؛

قطعی های برق را گزارش کنید

۲۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۳۶
کد خبر: 627715
قطعی های برق را گزارش کنید

با نزدیک شدن به فصل گرما و بالا رفتن خطر قطعی برق، اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که معضلات این اتفاق برای بنگاه‌های اقتصادی را پیگیری می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در سال گذشته و همزمان با رسیدن به فصل گرما، وزارت نیرو مجبور شد برای مدیریت بار شبکه سراسری برق، در ساعاتی از روز برق برخی واحدها را قطع کند.

این اتفاق که تحت تاثیر کاهش ظرفیت تولید به دلیل محدودیت در سرمایه گذاری‌های جدید رخ داد، پس از آن به معضلی جدی بدل شد که در روزهای گرم سال گذشته، رکوردهای جدیدی از مصرف به ثبت رسید.

هر چند در روزهای ابتدایی انگشت اتهام به سمت ماینرهای ارزهای دیجیتال رفت اما در آمارهای رسمی اعلام شده که سهم این ماینرها از مصرف آن قدر بالا نیست و در واقع شبکه برق کشش میزان مصرف ثبت شده را ندارد.

هر چند قطعی برق موجب ایجاد اخلال در زندگی مردم شد و قطع برق شبکه خانگی برای آنها مشکلات زیادی به وجود آورد اما در عین حال بنگاه‌های اقتصادی نیز در سال گذشته آسیب جدی از این موضوع دیدند و عملا بخشی از ظرفیت تولید خود را از دست دادند.

اتاق بازرگانی تهران با توجه به اتفاقات رخ داده در سال گذشته، اعلام کرده که مشکلات به وجود آمده برای بنگاه‌های اقتصادی پس از قطعی برق، گاز یا تلفن را پیگیری خواهد کرد و از فعالان اقتصادی خواسته تا اطلاعات خود و ضرر و زیان متحمل شده را گزارش بدهند.

هومن حاجی پور – معاون کسب و کار اتاق بازرگانی تهران -  با اعلام این خبر توضیح داد: متأسفانه سیاستگذاری‌های ناصواب در صنعت برق، خاموشی را به تهدیدی جدی برای بنگاه‌های تولیدی تبدیل کرده است؛ تا آنجایی که حدود نیمی از صنایع کشور راهکاری برای مقابله با این خاموشی‌ها ندارند.

او افزود: از آنجایی که سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی نیازمند ثبات اقتصادی است، چالش‌های مذکور سرمایه‌گذاری را مختل کرده و موجب آشفتگی در برنامه‌ریزی و متضرر شدن بنگاه‌های اقتصادی خواهد شد.

حاجی‌پور با اشاره به گزارش‌های سال‌های گذشته این معاونت گفت: معاونت کسب‌وکار اتاق تهران درصدد تهیه گزارش میزان خسارات وارده به بنگاه‌های تولیدی ناشی از قطعی برق و همچنین قطعی سایر خدمات (گاز و مخابرات) جهت پیگیری و مطالبه‌گری از دولت است. از این رو، از بنگاه‌های خسارت‌دیده عضو اتاق تهران تقاضا می‌شود  زیان‌های ناشی از قطعی مقطعی خدمات مذکور در بنگاه خود را به صورت مستدل به این معاونت منعکس کنند تا مورد پیگیری قرار گیرد.