۰ نفر

شعله های جنگ زبانه می کشد؛

کاهش ۵۰ درصدی تجارت جهانی در آینده ای نزدیک

۲۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۵۵
کد خبر: 627407
کاهش ۵۰ درصدی تجارت جهانی در آینده ای نزدیک

آنطور که سازمان تجارت جهانی می گوید جنگ اوکراین می‌تواند تجارت جهانی را تقریباً به نصف کاهش دهد و به رشد تولید ناخالص داخلی ضربه بزند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، سازمان تجارت جهانی (WTO) هشدار داد که رشد تجارت جهانی ممکن است در سال جاری تقریباً به نصف کاهش یابد و رشد اقتصادی جهانی نیز ممکن است در سال جاری به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین کاهش یابد.

سازمان تجارت جهانی گفت که تهاجم روسیه به اوکراین نه تنها یک بحران بشردوستانه با ابعاد وسیع ایجاد کرده است، بلکه به اقتصاد جهانی نیز ضربه سختی وارد کرده است.

سازمان تجارت جهانی در این باره گفت: در حالی که سهم روسیه و اوکراین در کل تجارت جهانی و تولید نسبتاً کوچک است، اما آنها تأمین کنندگان محصولات مهم و ضروری، به ویژه مواد غذایی و انرژی هستند.

سازمان تجارت جهانی گفت: «دبیرخانه با استفاده از یک مدل شبیه‌سازی اقتصاد جهانی، پیش‌بینی می‌کند که این بحران می‌تواند رشد تولید ناخالص داخلی جهانی (GDP) را بین ۰.۷ تا ۱.۳ درصد کاهش دهد و رشدی بین ۳.۱ تا ۳.۷ درصد برای سال ۲۰۲۲ به ارمغان بیاورد.

این مدل شبیه سازی شده اقتصاد جهانی همچنین پیش‌بینی می‌کند که رشد تجارت جهانی در سال جاری می‌تواند تقریباً به نصف کاهش یابد و از ۴.۷ درصدی که سازمان تجارت جهانی در اکتبر گذشته پیش‌بینی کرده بود، به ۲.۴ تا ۳ درصد کاهش یابد.

روسیه در ۲۴ فوریه به اوکراین حمله کرد و جنگ اوکراین اکنون به هفتمین هفته خود نزدیک است.

سازمان تجارت جهانی گفت که برخی از مناطق و کشورهای از مناطق دیگر تحت تأثیر شدیدتر جنگ قرار خواهند گرفت.

این سازمان اعلام کرد که اروپا مقصد اصلی صادرات روسیه و اوکراین است و بنابراین احتمالاً سنگین‌ترین تأثیر اقتصادی را تجربه خواهد کرد.

این سازمان افزود که کاهش محموله غلات و سایر مواد غذایی قیمت کالاهای کشاورزی را افزایش می‌دهد و پیامدهای منفی برای امنیت غذایی در مناطق فقیرتر خواهد داشت.

"بزرگترین رنج و ویرانی را خود مردم اوکراین احساس می‌کنند، اما هزینه‌های ناشی از کاهش تجارت و تولید احتمالاً توسط مردم سراسر جهان از طریق قیمت‌های بالاتر غذا و انرژی و کاهش دسترسی به کالاهای صادر شده پرداخت می‌شود.

سازمان تجارت جهانی در پایان آورده است: "کشورهای فقیرتر در معرض خطر بالای جنگ قرار دارند، زیرا آنها تمایل دارند بخش بیشتری از درآمد خود را در مقایسه با کشورهای ثروتمندتر صرف غذا کنند. این می‌تواند بر ثبات سیاسی تأثیر بگذارد."