۰ نفر

چرا کالاهای ایرانی در ارمنستان به در بسته می خورند؛

بازاریابی ضعیف ایرانی ها در ایروان

۲۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۱۵
کد خبر: 620291
بازاریابی ضعیف ایرانی ها در ایروان

رییس اتاق مشترک ایران و ارمنستان گفت: کالا‌های ایرانی برای ارمنستانی‌ها ناشناخته است، پس ما خواستار ایجاد نمایشگاه و اعزام هیات تجاری برای بازدید از کالا‌های ایرانی هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، هرویک یاریجانیان رییس اتاق مشترک ایران و ارمنستان به بررسی معضلات و موانع پیش روی تجار ایرانی برای صادرات و تجارت بین ایران و ارمنستان پرداخت.

برای بهبود تجارت با ارمنستان باید چه مشکلاتی مورد توجه وزیر صمت و هیئت تجاری  قرار بگیرد؟

هرویک یاریجانیان: مشکل عمده تجارت به ارمنستان مربوط به وضعیت جاده‌هاست که طبق گفته وزیر صمت در سفر تجاری به این کشور به تقویت کریدورشمال- جنوب پرداخته شده و در سال‌های آینده تونلی بین کریدور شمال- جنوب ایجاد خواهد شد.

آیا رسیدن به صادرات یک میلیارد دلاری ایران به ارمنستان قابل دسترسی است؟

یاریجانیان: صادرات ایران به ارمنستان نسبت به پارسال با افزایش ۲۰ درصدی همراه و به میزان ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است، اگر هر سال به میزان ۲۰ درصد در صادرات به ارمنستان رشد داشته باشیم به صادرات یک میلیارد دلاری خواهیم رسید.

ارمنستان نیازمند واردات چه کالا‌هایی است؟

یاریجانیان: ارمنستان دارای اقتصاد و تجارت آزاد است و در واردات کالا به جز مواد مخدر و اسلحه هیچ محدودیتی ندارد، اما بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، کالا‌های ایران در ارمنستان به عنوان کالاهای بنجل شناخته می‌شد، ولی در دو سال اخیر کیفیت کالا‌های ایرانی با ترکیه‌ای برابر می کند به عنوان مثال در صنعت غذایی مانند ماکارونی چیزی از ایتالیا و ترکیه کم نداریم.

برای جذب بازار‌های ارمنستان از کشور‌های دیگر چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

یاری جانیان: برای جذاب شدن تجارت ایران با ارمنستان باید از این کشور حتی به میزان کم واردات داشته باشیم  حتی اگر نیاز به واردات نداریم، به علت اینکه واردات باعث جریان یافتن تبادل مالی می‌شود، همچنین بازار سازی و ایجاد نمایشگاه‌هایی در کشور ارمنستان به جذاب بودن بازار‌های صادراتی ایران کمک می کند.

نمودار

ارمنستان تنها کشور عضو اتحادیه اوراسیاست که با ایران مرز زمینی دارد و این امر می‌تواند دسترسی ایران را به بازار‌های ۲۰۰ میلیون دلاری  اتحادیه اوراسیا هموار کند.