۰ نفر

چرا دستگاه های دولتی در مقابل الکترونیکی کردن مجوزها مقاومت می کنند؟

۱۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۴۹
کد خبر: 617582
چرا دستگاه های دولتی در مقابل الکترونیکی کردن مجوزها مقاومت می کنند؟

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید گفت: با تسهیل مجوز‌های کسب و کار جلوی سوء استفاده‌های احتمالی گرفته می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، رحیم زارع گفت: تاخیر در صدور مجوز‌ها یکی از موانع ورود به صنعت محسوب می‌شود و ما امیدوار هستیم، با توجه به تصویب طرح تسهیل کسب و کار و صدور مجوز در مجلس و ابلاغ آن تمامی خللی که در تولید و اشتغال تاکنون ایجاد شده، برطرف شود.

به گفته سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس، مجوز‌ها ابزار قدرت دستگاه و سازمان‌هاست که با این وجود مسئولان نمی‌خواهند این قدرت را از دست بدهند، در حالی که با تسهیل صدور مجوز‌ها در فرآیندی دیگر امضا‌های طلایی و رانت در دستگاه‌ها از بین می‌رود.

زارع گفت: نگاه ما به کسی که می‌خواهد کسب و کار شروع کند، نگاه فرصت نیست، بلکه هزینه است، در حالی که با تسهیل مجوز‌های کسب و کار جلوی سوء استفاده‌های احتمالی گرفته شود.

با اجرایی شدن قانون تسهیل کسب و کار و صدور مجوز، بستر قانونی فراهم شده تا صدور مجوز‌ها در کشور با سرعت بیشتری انجام شود.

گاهی اوقات اخذ مجوز ماه‌ها و بلکه سال‌ها طول می‌کشد و باعث گلایه مندی کارآفرینان می‌شود، اما اخذ مجوز طی مدت زمان یک هفته تا ۱۰ روز مشکلی ندارد.

۱۸ اسفند آخرین مهلت دستگاه‌ها برای اتصال به درگاه ملی مجوز‌ها و صدور الکترونیکی مجوز لازم برای کسب و کارهاست.

قانون رفع موانع و تسهیل فضای کسب و کار ۱۳ سال پیش تصویب شده، اما تولیدکنندگان و کارآفرینان زیادی در این سال‌ها از سختی فرآیند دریافت مجوز خود گلایه‌مند بوده و بعضا سال‌ها در انتظار صدور مجوز خود بوده‌اند.