۰ نفر

سهم ۲۵ درصدی صادرات ایران به عراق رسید

۱۷ بهمن ۱۴۰۰، ۲۰:۳۰
کد خبر: 607871
سهم ۲۵ درصدی صادرات ایران به عراق رسید

رایزن اقتصادی کشور‌های عربی گفت: ایران سالیانه ۴۰ میلیارد دلار صادرات دارد که ۱۰ میلیارد آن به مقصد عراق است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، در ده ماهه ۱۴۰۰ ارزش واردات ایران از عراق به میزان ۹۲۰ میلیون و ۴۸۲ هزار دلار است، که نسبت به پارسال، ۷۹۳ درصد در ارزش رشد داشت.

مهدی نجات نیا گفت: ایران در تولید مصالح ساختمانی دارای مزیت نسبی است، در حالی که عراق نیازمند ساختن ۳ میلیون واحد مسکونی است. میزان واردات عراق ۸۰ میلیون است که ۲۰ میلیون آن به مواد غذایی اختصاص دارد، همچنین  عراق وارد کننده ۲۰۰ هزار قطعه ماشین از ایران است.

به گفته او؛ زمان ارسال کالا از چین به عراق یک هفته طول می‌کشد، اما برای ایران ارسال کالا ۲۴ ساعت زمان می‌خواهد.

عراقی های به قوانین تجارت بین المل پایبند نیستند

حمید حسینی دبیر اتاق ایران و عراق گفت: در بعضی از مواقع عراقی‌ها به قوانین تجارت بین المل پایند نیستند و روابط تجاریشان بر اساس اعتماد شکل می گیرد، که این امر تجارت را با ریسک همراه می‌کند،  تجار عراقی در واردات به قیمت بیش از کیفیت و بسته بندی اهمیت می‌دهند، این مسئله دلیل عدم حضور شرکت‌های بزرگ در بازار عراق می شود، بنابراین  اگر کالا‌های شرکت‌های معتبر صادر می‌شود به صورت غیر مستقیم است.

به گفته حسینی واردات عراق در ۱۰ سال گذشته به اندازه ۵۰ میلیارد دلار بوده، اما در سال گذشته این میزان افزایش پیدا کرده و به ۸۰ میلیارد دلار رسیده، همچنین توافقی بین ایران  و عراق مبنی بر واردات کالا از محل طلب های ایرانیان صورت گرفت که موفقیت آمیز نبود ایران به علت مسافت کم نسبت به سایر کشورها برای صادرات به عراق دارای مزیت نسبی است و به نوعی صادارت کالا از ایران به  عراق به نسبت کشورهایی مانند عربستان سعودی و اردن  به صرفه است.

 دبیر اتاق ایران طی توئیتی گفت:  با بررسی بانک مرکزی،  تجارت بانک عراق،  سفارت ایران در عراق و صحبت با رایزن های بازرگانی در عراق،  آزاد سازی منابع تایید نشد، بنابراین خبر منتشر شده به معنای تغییری در وضعیت منابع ارزی ایران در عراق نیست و  قبلا هم TBI پذیرفته بود که ایران بتواند از محل این پول برای خرید مواد دارویی اقدام کند اما پروسه کار مشکل است و ما از بدقولی کشور عراق گله مند هستیم.

توییت

ایران صادرکننده مصالح ساختمانی و محصولات کشاورزی به عراق است که در شهریور امسال وزارت کشاورزی عراق اجازه واردات ۵ محصول کشاورزی شامل سیر، گوجه فرنگی، پیاز، هندوانه و خربزه به بازار کشورش را اعلام کرده است و اعلام کرد.  این ۵ محصول از آزادی گمرکی نیز برخوردار هستند.

عمده واردات ایران از عراق شامل ماست، بستنی و سایر شربت های یخ زده، پروپان مایع،  لوازم خانه و رب گوجه فرنگی می شود، همچنین صادرات عراق به جهان شامل مواردی مانند نفت خام ، مواد خام غیر نفتی، فرآورده های شیمیایی و  حیوانات زنده می شود.

بصره عراق با آبادان  ۲۰ کیلومتر فاصله دارد که این میزان فاصله صادرات به عراق را تسهیل و با مزیت همراه می کند و نیمی از صادرات ایران به عراق از مرز گمرکات خسروی و مهران است.