۰ نفر

روایت بروجردی از مخالفت آخوندی با ۵۰میلیارد دلار فاینانس چینی

۲۸ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۱۸
کد خبر: 600957
روایت بروجردی از مخالفت آخوندی با ۵۰میلیارد دلار فاینانس چینی

رییس انجمن دوستی ایران و چین با بیان اینکه عباس آخوندی، وزیر اسبق مسکن مانع استفاده از ۵۰ میلیارد دلار فاینانس چینی در حوزه راه اندازی خطوط ریلی شد، گفت: در دولت آقای روحانی افرادی حضور داشتند که معتقد به کار ایران با چین نبودند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، علاءالدین بروجردی، رییس انجمن دوستی ایران و چین در نشست امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه چینی ها در دولت آقای روحانی می خواستند که با فاینانس خودشان، پروژه خط آهن را راه اندازی کنند، گفت: متاسفانه نوع رویکرد و دیدگاه آقای آخوندی وزیر اسبق مسکن، اجازه استفاده از این فاینانس را نداشت؛ چراکه وی تفکرات خاص خود را در توافق با اروپایی داشت.

وی افزود: چینی ها حتی حاضر بودند که ۵۰ میلیارد دلار فاینانس را در ایران انجام دهد؛ ولی وزیر اسبق مسکن همراهی لازم را در این حوزه صورت نداد و حتی چینی ها حاضر شدند که ۱۵ درصد پیش پرداخت فاینانس را هم بردارند و ما بعد از یک سال تنفس پرداخت را انجام دهیم.

بروجردی با بیان اینکه وزیر اسبق مسکن، بیست روز هیات چینی را برد و آورد و اراده اش بر این بود که این فاینانس انجام نشود؛ تصریح کرد: با این برخورد، نفر دوم هیات چینی به من نامه نوشت که اینگونه می خواهید از منافع ملی خود دفاع کنید، ما هم موضوع را با مقام معظم رهبری مطرح کردیم و آقای رییس جمهور هم برای معاون اول حکم زد که این موضوع را پیگیری کنند؛ اما مشکل این بود که در دولت آقای روحانی افرادی حضور داشتند که معتقد به کار ایران با چین نبودند.

وی تصریح کرد: چین ۲۲ هزار کیلومتر خط اجرا شده ریلی دارند و می توانند مسیر ریلی تهران- مشهد را با قطار به مدت یک ساعت و نیم ساپورت کنند؛ اما معاون وزیر راه و شهرسازی علیرغم اینکه به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی در سفر هیات ایرانی به چین حضور داشت، اما عنوان کرد که در این حوزه ماموریتی ندارد و بنابراین در مورد امضای این توافق دوباره مقاومت کرد؛ هر چند به هر حال در آن سفر در سند امضا شد و ماهها پیگیری هم صورت گرفت، اما این سند عملیاتی نشد.

خوانساری افزود: ما استاد فرصت سوزی هستیم و به دلیل تحریم و کاهش فروش نفت جذب سرمایه خارجی را باید در دستور کار قرار دهیم اما ما در حفظ سرمایه داخلی هم بی هنر هستیم؛ ضمن اینکه ما هنر جذب سرمایه های خارج از کشور را نداریم و چطور می خواهیم قدرت برتر منطقه ای شویم؛ اینطور نمی شود و باید قواعد بازی را رعایت کنیم. بدون پول نمی توان این کار را به ثمر رساند.

وی با بیان اینکه روابط تجاری ایران و چین و ارتباطات نزدیکی که میان دو کشور طبقات دهه های گذشته وجود داشته است، خاطرنشان کرد: البته کشورها به دنبال حفظ منافع ملی خود هستند که این یک اصل شناخته شده و طبیعی است و هنر ما این است که در تنظیم روابط، حداکثر منافع ملی خود را به دست آوریم.

بروجردی ادامه داد: اصل دیگر مهم وجود یا عدم وجود سوءپیشینه در روابط است؛ این درحالی است که برخی کشورها در تاریخ ایران، منجر به جنگ و کوچک سازی تمامیت ارضی ایران شده است؛ این درحالی است که چین از موارد معدود و استثنائی است که دارای سوءپشینه در ایران نیست؛ به نحوی که عمق تاریخ روابط تجاری و سیاسی دو کشور، همواره روابط مثبت و دوستی بوده است.

به گفته رییس انجمن دوستی ایران و چین، در این فضای تاریخی یکی از گزینه های بسیار مهم در روابط تجاری ایران با دنیا، چین است؛ این در حالی است که شش ماه قبل از ترامپ چین پیشنهاد داد که ۵۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کند؛ البته اروپایی ها توانی جز اراده آمریکا ندارند.

وی اظهار داشت: سند توافق ۲۵ ساله یک سند وسیع است و امروز هنر این جمع است که بخش های مختلف را که در بخش یادداشت تفاهم است، به قرارداد تبدیل کرده و عملیاتی نماید. امروز دولت بستر کار را برای توسعه روابط ایران و چین فراهم کرده است و سفیر چین نیز گفته که آغاز فعال شدن این سند را کلید خواهیم زد و کمیسیون های تخصصی اتاق می توانند در مورد این موضوع فعال عمل کنند.

بروجردی افزود: امروز چین کشوری است که بسیار رابطه نزدیکی با ایران دارد و به لحاظ سیاسی نیز مشکلی ندارد و ما همسو با هم هستیم. تصمیم رییس جمهور این است که این قرارداد عملیاتی شود.