۰ نفر

تاکید ایران و دانمارک بر توسعه همکاری‌ در بخش علوم‌ زمین

۱۷ خرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۱۰
کد خبر: 534250
تاکید ایران و دانمارک بر توسعه همکاری‌ در بخش علوم‌ زمین

در نشست مجازی مسئولان سازمان زمین‌شناسی ایران و سازمان زمین‌شناسی دانمارک و گرینلند، بر توسعه همکاری‌های دو کشور در بخش علوم، استفاده از تکنولوژی‌های های‌تک و ماهواره‌ای تاکید شد.

به گزارش اقتصادآنلاین ، «علیرضا شهیدی» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس این سازمان در این نشست مجازی اظهار داشت: امروزه با توجه به تغییرات اقلیمی در سطح جهان و به‌ویژه در ایران با مشکلاتی از قبیل تامین آب شرب و کشاورزی، خشکسالی، بروز سیل و زمین‌لغزش در برخی نقاط، فرونشست و ریزگردها مواجه شده‌ایم.

وی ابراز امیدواری کرد: در زمینه استفاده از تکنولوژی‌های های‌تک و ماهواره‌ای و برگزاری دوره‌های آموزشی نیز همکاری کنیم و پس از اتمام همه‌گیری کرونا به صورت حضوری میزبان طرف دانمارکی باشند.

شهیدی خاطرنشان‌کرد: تولید نقشه‌های زمین‌شناسی کوچک، متوسط و بزرگ‌مقیاس زمین‌شناسی و اکتشافی، شناسایی و پایش مخاطرات زمین‌شناسی، اجرای پروژه‌های ملی و بین‌المللی، مسئولیت تولید نقشه‌های زمین‌شناسی خاورمیانه در لایه‌های مختلف و برگزاری ۳۹ گردهمایی تخصصی ملی و بین‌المللی علوم‌زمین در ایران از جمله فعالیت‌های این سازمان است.

در ادامه سفیر دانمارک در ایران ضمن ابراز خرسندی از ایجاد همکاری بین دو سازمان، گفت: در سال ۲۰۰۹ این همکاری میان دو سازمان وجود داشت اما در طول این سال‌ها متوقف بود که اکنون فرصت و پتانسیل آغاز همکاری جدید وجود دارد.

«یسپر وار» افزود: وظیفه سفارت دانمارک و بخش دیپلماتیک این است که ارتباطات بین‌المللی را تسریع و ادامه همکاری‌ها برای GSI (سازمان زمین‌شناسی ایران) و GEUS (سازمان زمین‌شناسی دانمارک و گرینلند) را تسهیل بخشد.

در ادامه این وبینار، رییس سازمان زمین‌شناسی دانمارک نیز به ارائه فعالیت‌های سازمان خود پرداخت و گفت: GEUS ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﮐﻨﻮﻧﯽ در ﺳﺎل ۱۹۹۵ از زمان ادغام دو سازمان زمین‌شناسی دانمارک و گرینلند با یکدیگر آغاز به کار کرد.

پروفسور «فلمینگ لارسن» با بیان این‌که سازمان زمین‌شناسی گرینلند در سال ۱۹۴۶ و سازمان زمین‌شناسی دانمارک در سال ۱۸۸۸ تاسیس شد، تصریح‌کرد: در مجموع بیش از ۴۰۰ متخصص در این سازمان فعالیت دارند که مرکز اصلی آن در کپنهاگ است و شعبه‌های دیگری نیز در شهرهای دیگر دانمارک وجود دارد.

وی با تاکید بر این‌که  برنامه کاری سازمان زمین‌شناسی دانمارک در حوزه‌های انرژی، منابع معدنی، طبیعت و اقلیم و منابع آب است، گفت: برنامه های بین‌المللی این سازمان در کشورهای اروپایی، آفریقا و آمریکا  در زمینه منابع آب، انرژی و منابع معدنی و زمین‌گرمایی‌است.

پروفسور لارسن افزود: خوشحالیم که سفارت دانمارک در ایران می‌تواند در این همکاری نقش داشته باشد و اعلام داشت تمرکز ما بر روی منابع آبی است.

«محمدباقر دری» معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی نیز گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران از توسعه همکاری‌ها در زمینه اکتشاف مواد معدنی در مناطق تحت‌الارضی، املاح تبخیری و استفاده از منابع ژئوترمال و شیرین‌سازی آب دریا استقبال خواهد کرد.

کشور پادشاهی دانمارک دارای ۵.۵ میلیون نفر جمعیت و از اعضای اتحادیه اروپاست و بخش خصوصی این کشور در زمینه‌های صنایع کشاورزی و غذایی، دارویی، تدارکات از جمله حمل و نقل، ماشین‌آلات، طراحی، انرژی (گاز، نفت و انرژی باد) و در تولید فناوری‌های سبز فعال است.

آمارهای منتشر شده گویای آن است که حجم مبادلات اقتصادی میان دو کشور تا سال ۹۷ افزون بر ۳۹۸ میلیون دلار بود، درحالی که در سال ۲۰۱۵ معادل ۱۷۵ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۶ برابر با ۲۷۰ میلیون دلار ثبت شده بود.