۰ نفر

درخواست ممنوعیت واردات پوشاک

۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۲۶
کد خبر: 529833
درخواست ممنوعیت واردات پوشاک

درحالی‌که کشورهای توسعه‌یافته در صنایع پوشاک، از مسیر ارتقای کیفیت و کاهش قیمت تمام‌شده محصولات داخلی به موفقیت دست یافته‌اند، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران، خواهان ممنوعیت مطلق واردات پوشاک به کشور شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، این درحالی است که اگر خوش‌بینانه به ماجرا نگاه کنیم و این کار به قاچاق دامن نزند، دست‌کم به‌جای هدف‌گذاری بازار ۴۰۰ میلیون نفری مصرف‌کنندگان پوشاک در ایران و برخی کشورهای همسایه، تولیدکنندگان را به بازار ۸۰میلیون نفری داخلی محدود کرده‌ایم.

ابوالقاسم شیرازی، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران در دومین جلسه از سلسله‌جلسات کارگروه پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها از تولید که در اتحادیه پوشاک تهران برگزار شد، اظهار کرد: یکی از خواسته‌های جدی اتحادیه پوشاک این است که دولت، مجلس و وزارتخانه‌های مرتبط، اجازه ورود پوشاک را ندهند. واردات پوشاک نباید تحت هیچ عنوان و نامی به صورت مجاز و غیرمجاز آزاد باشد. باید واردات پوشاک کاملا ممنوع باشد و این ممنوعیت حداقل سه سال ادامه داشته باشد تا تولیدکنندگان ما بتوانند مشکلات گذشته خود را حل کنند و فرصت جبران آسیب‌هایی که دیده‌اند را نیز داشته باشند و توان رقابتی پیدا کنند، در غیر این صورت می‌توان گفت کسانی که خواستار واردات پوشاک هستند، هدفی جز از بین بردن صنعت تولید پوشاک در کشور ندارند.

این درحالی است که تحلیلگران معتقدند ممنوعیت مطلق واردات، مانع خلاقیت و فضای رقابتی برای تولیدکنندگان خواهد شد که در نهایت، تولید داخلی را نحیف خواهد کرد. شیرازی همچنین با اشاره به اینکه مشکل مواد اولیه در تولید پوشاک وجود دارد، افزود: تولیدکنندگان پوشاک به‌اتفاق اعتقاد دارند که دولت باید واردات پارچه و مواد اولیه و خام را از انحصار خارج کند. از نظر ما ورود هرگونه پارچه از تخت تا گردبافت باید کاملا آزاد باشد تا هر کسی که نیاز دارد بتواند ثبت سفارش کرده و پارچه خود را وارد کند چراکه رگ حیاتی تولید، مواد اولیه است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران ادامه داد: اگر امروز چرخ تولید بگردد، همه ما اعم از تولیدکننده، کارفرما، کارگر، دولت و ملت منتفع خواهیم شد و در نهایت سبب خودکفایی در تمامی بخش‌ها خواهد شد. اگر دولت در بحث بیمه و مالیات معافیت‌هایی را در نظر بگیرد، قطعا در قیمت تمام‌شده کالا تاثیر زیادی دارد و می‌توانیم نه‌تنها در بازار داخلی، بلکه در بازار خارجی نیز با رقابتی برابر، سهم جدی داشته باشیم.