۰ نفر

انتقاد از تعدد بخشنامه های وزارت صمت درمورد صادرات

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۰۰
کد خبر: 528485
انتقاد از تعدد بخشنامه های وزارت صمت درمورد صادرات

معاون فنی گمرک در مورد تعدد بخشنامه‌های صادراتی از قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی انتقاد کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مهرداد جمال ارونقی در نامه ای به محمد صادق مفتح قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی از تعدد بخشنامه های صادراتی انتقاد کرد.

معاون فنی گمرک اعلام کرد: همانگونه که استحضار دارند اراده قانونگذار با تصویب و ابلاغ مواد ٤ و ۵ قانون مقررات صادرات و واردات و مواد ٢ و۳ آئین نامه اجرایی همان قانون بر این واقع شده تا ضوابط و مقررات مرتبط با امر تجارت، به ویژه در ارتباط با صادرات کالا در پایان هر سال مشخص شده و حداقل برای یکسالِ بعد، از یک ثبات نسبی برخودار باشد تا صادرکنندگان توان و امکان برنامه ریزی و توسعه صادرات خود بر اساس قوانین و مقررات با ثبات را داشته باشند.

انتقاد از تعدد بخشنامه های وزارت صمت درمورد صادرات

لیکن متأسفانه طی سالهای اخیر این امر بسیار کمرنگ شده است، به گونه ای که به عنوان مثال از ابتدای سال جاری تاکنون در طول کمتر از ٢ ماه ١١ فقره بخشنامه در خصوص ایجاد محدودیت در صادرات کالاها از سوی آن وزارتخانه ابلاغ گردیده است که این خود موجبات بی اطمینانی صادرکنندگان و بی اعتمادی بازارهای بین المللی نسبت به صادرات از مبدأ ایران را فراهم نموده است؛ لذا به نظر میرسد لازم است اقدامات قانونی لازم جهت ایجاد ثبات نسبی در شرایط و مقررات مرتبط با امر صادرات معمول گردد. از این رو با امعان نظر به تبصره ذیل ماده ٤ مقررات صادرات و واردات و با توجه به اختیارات آن وزارتخانه در این خصوص، خواهشمند است دستور فرمایید تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شده تا انشاءا... شاهد تغییر شرایط جاری به سوی ثبات و پایداری در بخشنامه ها و دستورالعمل ها باشیم.